Nádražní hala Masarykova nádraží v Praze | foto: František Vlček, MAFRA

Málo laviček, zato herna. Žádný komfort, říkají cestující na "Masaryčce"

  • 43
Místo čekárny kasino, v odjezdové hale jen čtyři lavičky. Přestože dvorana Masarykova nádraží v Praze prošla nákladnou opravou, cestující se tu příliš komfortně necítí. Českým drahám to však nevadí.

Ačkoliv je teprve půl jedenácté dopoledne, před Masarykovým nádražím posedává skupinka na první pohled opilých mužů. Většinou vypadají jako bezdomovci, i když jeden z nich připomíná spíše úředníka. Všichni jsou nicméně tak opilí, že i mluvit jim jde ztěžka. Ten serióznější přitom teprve před chvílí vyšel z kasina, které je v nádražní hale. "Kde máte fanoušky?!" láme ze sebe nesmyslně.

"To je otřesné," stěžuje si postarší muž, který postává v odjezdové hale. Jeho manželka pokyvuje hlavou. "Není kde si tady sednout, žádná čekárna. Jen tahle kavárna, která je ale hodně maličká," ukazuje za sebe.

To je právě problém, na který redakci MF DNES upozornili i jiní cestující.

Skutečně, ve dvoraně napočítáte všeho všudy čtyři lavičky. "Navíc když si jdete sednout do herny, hned vám tam začnou nabízet všelijaké oblečení a podobné věci," dodává důchodkyně. Podobně mluví i žena ve středním věku. "Přitahuje to divné lidi, člověk se tu necítí moc dobře," říká.

Samotné kasino není "zaplivaný" podnik, kde by nebylo kvůli kouři z cigaret vidět na krok, jak by si mohl člověk myslet.

U zhruba desítky terminálů už takto dopoledne sedí s pivem čtyři muži a zkoušejí štěstí. Za hodinu do herny přišlo dalších sedm lidí včetně mladého páru.

Českým drahám, kterým nádražní budova patří, nicméně přítomnost kasina nevadí. "Za posledních asi pět let jste první, kdo se na to ptá. Neevidujeme ani žádné stížnosti od lidí," podivuje se mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

Dráhy: Je to jako zastávka MHD

Dodává, že herny na nádražích jsou dnes už spíše výjimkou. "Více kasin a míst s výherními automaty bylo na stanicích v minulosti, asi před deseti lety, a jejich počet byl postupně omezen a nabídka této služby utlumena ve prospěch služeb využívaných pravidelně cestujícími," říká.

Že by lidé neměli kde čekat, dráhy nicméně odmítají. "Interval vlaků v občanském dni je na jednotlivých linkách 15 až 30 minut," brání se Šťáhlavský s tím, že nádraží má tím pádem podobný charakter jako zastávka městské hromadné dopravy.

"Četnost spojení a obraty souprav umožňují vyčkat na odjezd spoje také v přistavené soupravě," podotýká. S kasinem přímo v odjezdové hale přesto dráhy do budoucna nepočítají. Nebo alespoň ne na místě, kde je nyní. Chystá se úplná oprava stanice.

"Současné prostory bychom rádi využili pro jiné služby vyhledávané cestujícími," přibližuje mluvčí drah. Termín, kdy rekonstrukce začne, zatím dráhy nestanovily.

Dílčí opravou už nádraží prošlo v roce 2011. Tehdy se rekonstruovala dvorana odjezdové haly. Práce za 60 milionů korun financovala společnost Masaryk Station Development, v níž mají podíl České dráhy a skupina Penta, která by se měla podílet i na dalších pracích.

Potřebnou změnu územního plánu a zrušení stavební uzávěry odsouhlasili pražští zastupitelé loni v červnu. V rámci rozvoje lokality se má například propojit Opletalova a Pernerova ulice. Podél ulice Na Florenci má ale zůstat volný pozemek vyhrazený pro plánované napojení rychlodráhy na letiště.