Hybridní autobus Solaris.

Hybridní autobus Solaris. | foto: Veolia

Na trase z Týnce do Prahy jezdí zkušebně nový hybridní autobus

  • 6
Cestující na trase z Týnce nad Sázavou do Prahy mají ještě několik dnů možnost svézt se trochu jiným autobusem, než je běžné. Vypadá téměř stejně jako ostatní, jen má na střeše ventilátory a baterie. A říká se mu proto hybridní. Kromě klasického motoru totiž využívá i elektromotor. Na této trati se testuje.

"V Česku moc hybridních autobusů nejezdí, protože jejich nákup je dražší. Stojí skoro dvojnásobek oproti běžným autobusům. Tohle je první, který se k nám dostal ze Švýcarska, a naše společnost ho testuje. Dopravní podnik v Praze má dva či tři podobné typy," uvedl Pavel Novák za společnost Veolia Transport.

Autobus s názvem Solaris Urbino18 Hybrid byl na testování dovybaven odbavovacím systémem, tedy označovačem jízdenek. "Lidé si ho nemohou vynachválit, protože kromě toho, že je samozřejmě nízkopodlažní, bezproblémový pro vozíčkáře nebo maminky s kočárky, je klimatizovaný. To je pro delší trasy příjemné," upozornil Novák.

Takto vypadá hybridní autobus Solaris uvnitř.
Hybridní autobus Solaris.
Takto vypadá hybridní autobus Solaris uvnitř.

Do třídveřového kloubového autobusu se vejde sto dvacet cestujících, z toho šedesát sedm stojících. Vybavený je i kamerovým systémem. Ve Švýcarsku mají takové autobusy i připojení na bezdrátový internet.

Autobus má jednak normální spalovací motor, ale ještě také elektromotor, který využívá k pohonu. To znamená, že je nižší spotřeba pohonných hmot a nižší emise.

"U hybridního vozidla očekáváme úsporu pohonných hmot proti klasickému totožnému dieselovému autobusu deset až dvacet procent," doplňuje Daniel Adamka, manažer rozvoje autobusové a železniční dopravy Veolia Transport.