Vyzdvihování vraku lodi Costa Concordia

Vyzdvihování vraku lodi Costa Concordia | foto: AP

Na vyprošťování vraku Concordie se v Itálii podílela firma z Neratovic

  • 2
Na pondělním vyprošťování vraku lodi Costa Concordia, která loni v lednu ztroskotala u západního pobřeží Itálie, se podílela i firma Ecotextil ze středočeských Neratovic. Při pohybu vraku hrozilo, že začnou unikat ropné látky, a tak se musela vytvořit bariéra z norných stěn.

Neratovická firma je největším evropským výrobcem takzvaných mikrovlákenných sorbentů, ze kterých jsou norné stěny vyrobené.

"Jde o netkané textilie, které mají vysokou absorpční schopnost. Vstřebají až patnáctinásobek své hmotnosti, což je poměrně velký účinek. Obzvláště pak pro ochranu životního prostředí," vysvětlil ředitel Ecotextilu Pavel Hubaty.

Tato textilie je však tekutinou rychle nasáklá, už zhruba do dvou minut. Proto je nutné mít připravenou dostatečnou zásobu. Na vyprošťování Concordie dodala společnost přibližně dvacet tun materiálu.

Tato spolupráce není první velkou akcí, které se Ecotextil zúčastnil.

"Na odstraňování škod po ropných haváriích jsme se podíleli už několikrát. Mimo jiné to bylo před jedenácti lety, kdy u španělské La Coruni havaroval tanker Prestige," dodal Hubaty.

Luxusní výletní loď Costa Concordia ztroskotala 13. ledna 2012. Plavidlo s 4 234 cestujícími bylo na cestě po Středomoří, když najelo na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina, plavidlo se převrátilo na bok a začalo se potápět. Při tragédii zemřelo dvaatřicet lidí.

Kapitán lodi Francesco Schettino čelí obvinění z toho, že s lodí jel příliš blízko pobřeží. On tvrdí, že mu to nařídila sama společnost, kvůli reklamě. Vlastní vinu odmítl (o vyprošťování lodi čtěte zde)

Podívejte se, jak se vyprošťovala Costa Concordia

16. září 2013