Vodní dopravu v Praze čeká revoluce. Otevřelo se moderní kotviště

  18:30
Na nábřeží Edvarda Beneše vzniklo pět set metrů dlouhé molo. Levý břeh Vltavy tak nebude ochuzený o náplavky. Moderní kotviště umožní přepravu velkých nákladů i suti, do Prahy bude moci připlouvat i více velkých turistických lodí.

U Vltavy se od Čechova mostu na nábřeží Edvarda Beneše směrem k Holešovicím otevřelo nové molo. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Nové molo vzniklo na původní železné lávce z roku 2009, která byla po povodni v roce 2013 uzavřena. Téměř pět set metrů dlouhé molo je navíc přístupné také veřejnosti. Lidé se tak mohou volně procházet podél řeky mezi Čechovým a Štefánikovým mostem. Modernizace lávky, protiskluzový povrch, nová zábradlí nebo elektrické přípojky pro lodě stály 38 milionů korun.

Další místo pro kotvení lodí bude potřeba. Ředitelství vodních cest v Česku totiž letos odstartuje sérii projektů, které mají zhruba do roku 2020 zkapacitnit Vltavskou vodní cestu a přivést do Prahy více lodí, a to jak osobních, tak i nákladních.

Všechny úpravy řeky mezi Prahou a Mělníkem by měly vyjít zhruba na 1,6 miliardy korun. Asi 300 miliony by měla přispět Evropská unie.

Mosty před Prahou se budou zvyšovat

Nové kotviště má především odlehčit přetíženým náplavkám na pravém břehu Vltavy. „Ty současné jsou už plně využity a poptávka po stání lodí je v Praze poměrně velká,“ říká ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Změny na Vltavě

  • V následujících letech je připraveno několik projektů, které mají zvýšit kapacitu Vltavské vodní cesty. Jejich celková cena je zhruba 1,6 miliardy korun. Ředitelství vodních cest ČR plánuje zvýšit některé mosty před Prahou, aby do města mohly po Vltavě větší lodě.
  • Nová plavební komora má vzniknout u Staroměstského jezu. Měla by odlehčit smíchovské komoře, která má vyčerpanou kapacitu. Výstavba se plánuje mezi lety 2020–2021.
  • Letos se začne pracovat na doplnění čekacích stání plavební komory Štvanice, které mají zvýšit bezpečnost provozu.

A nejde o jedinou plánovanou úpravu na Vltavě.

„Důležitým přínosem pro vodní dopravu do Prahy bude například zvýšení průjezdné výšky u celkem deseti mostů mezi Mělníkem a Prahou, z nichž některé jsou až 110 let staré. Zvýší se na 7 metrů, aby do Prahy mohly plout i největší kabinové lodě, které doteď s výškou mostů měly problémy,“ popisuje šéf Ředitelství vodních cest v ČR Lubomír Fojtů.

Plavbu nákladních lodí má usnadnit také zvýšení ponorů, což umožní lodím ve zmiňovaném úseku vozit až o třicet procent více nákladu.

Na rok 2020 je naplánována také stavební akce Povodí Vltavy, které plánuje vybudovat u Staroměstského jezu novou plavební komoru Praha – Staré Město. Ta má odlehčit smíchovské komoře, jejíž kapacita je už vyčerpaná.

„Smíchovskou komorou ročně proplouvá 28 tisíc plavidel, což z ní činí nejfrekventovanější plavební komoru v Evropě,“ upozorňuje Fojtů.

Turisté by mohli do Prahy připlouvat

Ředitelství vodních cest ČR si od projektů slibuje i to, že do Prahy bude po Vltavě cestovat více zahraničních turistů. Například z Německa do hlavního města v současnosti připlouvá ročně kolem patnácti velkých turistických lodí.

Podle Jiřího Belingera, člena představenstva Asociace lodního průmyslu, by takových lodí jen díky novému přístavišti a zvyšování mostů mohlo být ročně kolem čtyřiceti.

„Každá z nich přitom do Prahy přiveze kolem 150 až 200 turistů vyšší střední třídy, kteří budou přínosem pro pražský turistický ruch,“ říká Belinger. Zájem o plavby po Vltavě je podle něj obrovský.

„Zahraniční parníky jsou dnes často rok dopředu vyprodány, ale z technických důvodů zatím mohla do Prahy doplout jen malá část luxusních plavidel, která jinak běžně brázdí hladinu Labe v Německu,“ dodává s tím, že se v příštích letech v Praze očekává také nárůst počtu malých osobních lodí.

Pryč s kamiony, ve hře je vodní citylogistika

Na dalším projektu spolupracuje Ředitelství vodních cest ČR s pražským magistrátem a jednotlivými městskými částmi. „Pracujeme na konceptu, jak by mohla prakticky fungovat takzvaná citylogistika vodní dopravou, která by mohla odlehčit historickému jádru Prahy od těžké kamionové dopravy,“ uvádí ředitel Fojtů.

Plán počítá s tím, že by lodě do centra města vozily zboží nebo těžký stavební materiál, případně by odvážely suť nebo odpad. Výhodami vodní dopravy má být hlavně to, že se náklad dopraví do samotného centra, aniž by se musel proplétat Prahou. Nižší je i hluková a ekologická zátěž. Jedna nákladní loď podle ředitele Fojtů nahradí zhruba dvaačtyřicet kamionů.

Podobně logistiku řeší například Paříž nebo Brusel. S oběma městy proto Ředitelství vodních cest ČR své plány konzultuje.

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

V centru Prahy boural miliardář Karel Janeček. Svým vozem sjel ze silnice

24. března 2024  14:13

Miliardář a neúspěšný kandidát na prezidenta Karel Janeček v neděli boural se svým luxusním vozem...

Chutnalo? Určíme dýško. Test pražských restaurací odhalil zakázané praktiky

21. března 2024

Premium Zatímco Češi z celé země si zvykli i díky kampani města přijíždět poznávat Prahu, v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dům musí zbourat i s unikátní plastikou, památkářům z fasády nešla sundat

22. března 2024  13:45

Společnost Urban Developers and Investors, která pracuje na bytové výstavbě poblíž nádraží na...

Kouř nad centrem Prahy. Hořelo na střeše hotelu u Václavského náměstí

28. března 2024  12:22,  aktualizováno  13:59

Z vnitrobloku budovy ve střední části pražského Václavského náměstí stoupal dnes kolem poledne...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo peněz na školy portrét primátora. Je to dar od kolegů, hájí se magistrát

22. března 2024  12:10

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský a bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr (oba Praha Sobě)...

Prahu stojí odtah pět tisíc, už je nechce dál dotovat. Zdraží i odstavná parkoviště

29. března 2024  8:03

V centru města stojí na chodníku zaparkované auto tak blízko u domu, že se chodci protáhnou mezi...

Střešovice i podruhé v semifinále uspěly, Boleslav s Vítkovicemi srovnala

28. března 2024  22:13

Florbalisté mistrovského týmu a vítěze základní části Tatranu Střešovice vyhráli v druhém duelu...

V Kladně srazil vlak nezletilou dívku, se zraněnou hlavou musela do nemocnice

28. března 2024  17:19,  aktualizováno  20:08

Osobní vlak ve čtvrtek odpoledne srazil v Kladně-Rozdělově nezletilou dívku. Záchranáři ji se...

Vytížení proti odpočatým. Sparta čelí v semifinále Třinci, Pardubice čeká Litvínov

28. března 2024  19:37

Dva nejlepší celky základní části hokejové extraligy si dopřály pauzu na přípravu a od víkendu už...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...