Hořovice budou jednou z nepostiženějších oblastí.

Hořovice budou jednou z nepostiženějších oblastí. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Nádraží a tratě ve středních Čechách zůstanou kvůli škrtům staveništěm. Možná nadlouho

Osm staveb na železnici a dvě na silnicích pozastavilo ministerstvo dopravy ve středních Čechách kvůli úsporám. Jde především o dva železniční koridory. Největší problémy budou v Hořovicích.

Modernizace železnice z Benešova do Votic a rekonstrukce koridoru z Berouna do Zbirohu se zastaví. Přitom teprve před dvěma měsíci začala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s rekonstrukcí nádraží v Hořovicích na Berounsku.

"Nedokážu si to představit. Je tady jedno velké staveniště. Doufám, že je to jen úlet pana ministra," reagoval starosta Hořovic Luboš Čížek.

V kolejišti se staví, není dokončený podchod a rozebraný je i viadukt. Kvůli tomu tady platí uzavírka a ve městě jsou vyznačené objízdné trasy. Některé silnice se musely změnit na jednosměrky.

"Hořovice budou nejpostiženějším místem ze všech zastavených staveb. Vše staré je stržené, nové ještě není dokončené. Jsme v nejhorší fázi. Navíc mi nejde na rozum, jak to mohl udělat, když jsou stavby dotované z evropských fondů," doplnil Čížek s tím, že jednat bude, až dostane oficiální vyjádření. "Určitě pak napíšu na ministerstvo," upozornil.

Lidé se bojí, že výluky potrvají i několik let

Ten, kdo cestuje denně vlakem z Votic do Benešova, musí řešit, zda platí nějaká výluka, zda se přesedá do náhradního autobusu či jestli vůbec vlak jede. České dráhy nasazují autobusy podle toho, jak práce na kolejích postupují. Lidé teď nevědí, zda tyto komplikace nepotrvají neúnosně dlouho.

ŽELEZNICE

Rozestavěné:
Modernizace Votice - Benešov. Optimalizace Beroun - Zbiroh.

Stavby před zahájením:
Zabezpečovací systémy Kolín -Břeclav, GSM-R (bezdrátová komunikace) Děčín - Všetaty -Kolín, optimalizace Praha-Vysočany - Lysá nad Labem, rekonstrukce trakční měnírny Pečky, úprava zabezpečení Kolín -Choceň, rekonstrukce mostu na trati Čerčany - Skochovice.

"Nevím, co znamená, že se stavby pozastaví. Vždyť to snad ani není možné. Bojím se, aby výluky netrvaly několik let. To by bylo nepříjemné," říká šestnáctiletá studentka Jana z Votic.

Podle Správy železniční dopravní cesty, která tratě rekonstruuje a modernizuje, to tak nebude a cestující mohou být klidní.

"Nemůžeme zastavit stavby ze dne na den. V pondělí začneme jednat o zakonzervování, připravuje se harmonogram. Co se týká dvou středočeských koridorů, bude zprovozněna jedna kolej, takže výluky nehrozí," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Doprava se nicméně zpomalí.

Lidé stavbu snášeli, těšili se na lepší cestování

Starostové obcí, kudy jezdí denně nákladní automobily ze stavby koridoru u Votic se zeminou, jsou překvapení. "Jestli je to jisté, tak to je špatná zpráva. Vždyť je tady vše rozestavěné. Nedovedu domyslet, co to způsobí. Nyní se kolaudoval nový most, který spojuje Votice s Beztahovem nad tratí, a starý se měl začít bourat," reagovala starostka Votic Jana Kocurová.

"Obyvatelé tady hluk a zvýšenou nákladní dopravu snášeli, smířili se s tím, protože to zanedlouho mělo přinést lepší cestování," dodala.

Škrty ministerstva dopravy se dotknou především rekonstrukcí dvou koridorů z Benešova do Votic a z Berouna do Zbirohu, které jsou už rozestavěné.Škrty ministerstva dopravy se dotknou především rekonstrukcí dvou koridorů z Benešova do Votic a z Berouna do Zbirohu, které jsou už rozestavěné.

Škrty ministerstva dopravy se dotknou především rekonstrukcí dvou koridorů z Benešova do Votic a z Berouna do Zbirohu, které jsou už rozestavěné.

Starosta nedalekých Olbramovic Pavel Pohůnek tomu odmítá uvěřit. "Slyšel jsem ale, že se to na sto procent nezastaví. Chápu, že je to kvůli úspoře, ale myslím si, že by se mohla najít jinde," míní Pohůnek.

Mluvil už s několika zástupci firem, které na trati pracují. "Říkají, že mají smlouvy, které jsou závazné, mají schválený harmonogram. Co pak budou dělat se zaměstnanci? Aby se to absolutně zastavilo, je hloupost. Devadesát procent lidí si myslí to samé," poznamenal starosta s tím, že jásají jen ti, kterých se stavba bezprostředně dotýká.

"Jsou rádi, že kolem nich přestanou jezdit nákladní auta, ale stejně se to bude muset někdy dokončit," dodal.

Stavět se přestane i na silnicích

Ministr dopravy Vít Bárta pozastavil některé stavby i na silnicích. V tomto balíčku sice škrtal méně, přesto se dvě silnice týkají středních Čech. Nebude se dál pokračovat ve výstavbě rychlostní silnice R4 u Příbrami a nezačne se stavět mimoúrovňový sjezd do Čerčan u Benešova.

"Je neštěstí, když někdo zastaví takové stavby. To už nikdo nedodělá. Co máme říct veřejnosti? Pracujeme na tom několik let a pak přijde ministr a stopne to. Šetří se na úkor budoucnosti," reagoval starosta Příbrami Josef Řihák. Pokračování R4 by podle něj zlepšilo dopravu směrem na jih.

"Dopravní situace u nás není v pořádku. Minimálně jednou týdně se na rychlostní silnici stane vážná dopravní nehoda, někdy i smrtelná. Kdysi se schválila salámová metoda při stavění silnic. Jak to teď vypadá, když jsou hotové jen některé úseky?" upozornil Řihák.

Problémy a nehody se pravděpodobně nevyhnou ani hlavní silnici z Mirošovic do Benešova. Ta je jednou z nejnebezpečnějších v kraji.

Kdo chce odbočit do Čerčan, musí dávat přednost protijedoucím vozidlům. Často se tu stávají dopravní nehody, protože řidiči tu nedodržují povolenou rychlost. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už má připravený projekt na stavbu sjezdového ramene do Čerčan, které by situaci vyřešilo. To se ale stavět nezačne.

"Je to škoda, vše je připravené, máme vybraného i zhotovitele, vykoupené pozemky," podotkl Jan Torner z ŘSD.

Není to taková katastrofa, míní náměstek hejtmana

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Robina Povšíka jsou středočeské silnice nejzatíženější z celé republiky, a tak zastavení silničních staveb není nejlepší.

"Na mnohých silnicích druhých a třetích tříd je provoz jako na dálnicích třeba na Moravě. Vítáme, když jdou k nám peníze na zlepšení dopravy. Na druhé straně to nevnímám jako katastrofu," podotkl Povšík s tím, že dál bude usilovat především o to, aby se úplně nezastavila příprava dálnice D3, která má spojit Prahu s jihem Čech.

I u té se totiž uvažovalo o pozastavení. Několik let se vedou spory, zda má vést přes Posázaví.