Letadlo si sice svou vzdušnou premiéru odbylo už před měsícem v rámci zkoušek, teď však na mladoboleslavském letišti vzlétlo poprvé naostro.
Práci na něm přitom letecký nadšenec a restaurátor Jan Klaban zahájil před více než dvaceti lety. Vyráběl ho přitom na základě předválečných výkresů a plánů. Letounu se v letech 1936-1939 vyrobilo ve firmě Ing. Beneš a Ing. Mráz v Chocni celkem 43 kusů.
Toto letadlo ale není pouhou replikou, ale regulérním 44. vyrobeným kusem, který tak na původní sérii navazuje.
„Nejtěžší bylo vydržet to a dodělat to. Všechny díly jsou vyrobené. Samozřejmě motor, vrtule a podvozek jsou použité, ale jinak vše se muselo vyrobit znovu,“ řekl ČTK Klaban, který už se v minulosti podílel na sestavení několika letounů.
„Každý máme nějaký svůj idol a vzor a tohle bylo éro, které mi padlo do oka a vždycky jsem si říkal, že by bylo dobré, kdyby tu bylo, protože se nedochovalo původního nic. Skončilo to během války, zabrali to všechno Němci a používali to jako kurýrní letadla. Pro ně to bylo spotřební zboží,“ dodal Klaban.
S myšlenkami na postavení tohoto letounu si přitom pracovníci kbelského leteckého muzea pohrávali ještě dříve - už v 80. letech.
A proč volba padla právě na Be-50? Jednoduše proto, že se dal použít spolehlivý motor Walter Minor 4-III o výkonu 105 koní (77 kW) a k dispozici byly téměř všechny tovární výkresy z výrobního závodu v Chocni.
Do historického trupu přibyly moderní přístroje
Letadlo se vyrábělo prakticky stejnou technologií, jako jeho předchůdci. Se stavbou Klabanovi pomáhala spousta jeho přátel a firem, tedy podobných aviatických nadšenců.
Výroba kovových částí probíhala převážně v leteckých podnicích, dřevěná konstrukce vznikala ve kbelském muzeu.
Dřevěných dílů se muselo vyrobit více než 5 500. Použitým materiálem je „letecký“ smrk, částečně borovice, překližky jsou z buku a břízy.
Trup byl dokončen v roce 2007, proti původním modelům je vybaven povinnými prvky jako je radiostanice, odpovídač a nouzový vysílač polohy. Letoun byl jako statický model poprvé představen veřejnosti v dubnu 2013 při zahájení sezony kbelského muzea.
Definitivně byl letoun zkompletován v leteckém muzeu v Mladé Boleslavi, poprvé vzlétl letos 22. května.
Historie letounu Be-50 Beta Minor
|