Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Budovu nákladového nádraží Žižkov by mohl zachránit tunel pro auta

  10:46
Developer přišel s novým návrhem, co dál s historickou budovou nákladového nádraží Žižkov. Navrhl, že pod budovou povede tunel a auta budou jezdit jím. Původně měla být budova zbourána, proti se ale postavili Pražané a nakonec i ministerstvo kultury, které se ji chystá ochránit jako památku.

Skrz novou čtvrť mají projíždět i tramvaje. | foto: Vizualizace: Sekyra Group

Zbourat, zachovat či přestavět. V případě budoucnosti nákladového nádraží na Žižkově jsou všechny možnosti ve hře. I když je pravda, že ministerstvo kultury, které nakonec rozhodne, se přiklání spíše ke statusu "zachovat v plném rozsahu".

Ministerská rozkladová komise, která má stanovit míru památkové ochrany budovy ze 30. let minulého století, se již sešla.

Právě ona rozhodne, jestli budovu bude stát chránit celou, nebo její část či třeba jen fasádu. "O výsledku jednání budeme informovat, jakmile rozhodnutí nabude právní účinnosti," sdělil pouze mluvčí Jan Vondryska.

Ať už bude výsledek jakýkoliv, soukromý vlastník pozemků i budovy přišel s čerstvými plány a doufá, že novátorská myšlenka památkáře a ministerské úředníky zaujme.

Fotogalerie

"Chceme třeba vytvořit promenádu na dlouhých střechách nádraží, zachovat ocelové výtahové věže či oproti původním projektům i část kolejiště jako vzpomínku na původní využití," popsal ředitel developmentu společnosti Sekyra Group Leoš Anderle.

Plánovanou hlavní ulici vedoucí skrz prostor nádraží, takzvanou Jarovskou spojku, která je prodloužením Olšanské ulice, projektanti zavedli pod zem. Na povrchu budou jezdit jen tramvaje a podél trati vzniknou bulváry s obchody. Takhle by hlavní výpadovce ze Žižkova ustoupila jenom čelní část obrovské budovy ve tvaru písmene U.

"Myslíme si, že tato část objektu není až tak zásadní a námi navrhovaný zásah je relativně šetrný," řekl Anderle.

Praha 3: (Ne)chceme výpadovku!

Tyto vize se však nezamlouvají historikovi architektury Zdeňku Lukešovi, který tvrdí, že památkově chráněná by měla být celá budova. Ředitel Národního památkového ústavu v Praze Michael Zachař nicméně upozorňuje, že u budov tohoto typu je nutná jistá míra přestavby, ale odvíjí se to od toho, jak právě kulturní památku definuje ministerstvo.

Příliš radosti investorům asi neudělá ani současný postoj Prahy 3, kde v těchto dnech vznikla nová koalice. Projektanti totiž museli již před lety do variant plánů zapracovat její požadavek na protažení Olšanské ulice směrem na Jarov. A právě tomuto záměru historická budova stojí v cestě.

"Nová koalice se shodla na zrušení tohoto požadavku. Počkáme na rozhodnutí o vyhlášení kulturní památky. Novou studii Sekyra Group vnímám jako zajímavý podklad pro diskusi," řekl zástupce starosty třetí městské části Ondřej Rut. Diskutuje se už ale šest let.

Ještě před několika měsíci to vypadalo, že funkcionalistická budova nákladového nádraží ze Žižkova zmizí úplně. Pak se do toho vložilo ministerstvo. Kvůli tomu ostatně investor nyní přichází s touto variantou.

Autor:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Budovu nákladového nádraží Žižkov by mohl zachránit tunel pro auta

Na rozdíl od bourání funkčních pěkných domů jako na Václaváku tohle nechápu. K čemu je lidem blbý obří nádraží, který...
p555 ...trocha rozumu...
m4!_luke Památkář musí být komunistou už jen z principu. Svévolně rozhodovat o majetku jiných, zakazovat, regulovat... A to vše...
lokutus Snad se dožiju i doby, kdy bude za národní kulturní památku prohlášeno i nákupní centrum Chodov, nebo OC Letňany...
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 28 příspěvků, poslední příspěvek 9. 7. 2012, 7:26



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.