Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O Nákladové nádraží Žižkov projevilo zájem ministerstvo kultury

  10:02aktualizováno  10:02
Místo původně plánovaného nákupního centra mají na Nákladovém nádraží Žižkov růst byty. Vzniknout by tam však mohlo i kulturní centrum. Zájem totiž projevilo ministerstvo kultury, které uvažuje, že do budovy umístí příspěvkové organizace.

Nákladové nádraží Žižkov | foto: Jan Zikmund

Archivy, výstavní prostory nebo přednášková místnost. To všechno by se mohlo objevit v prostorách funkcionalistické budovy bývalého Nákladového nádraží Žižkov. O tom, že by v areálu měl vzniknout kulturní prostor, se přitom mluví už pár let. Teď však o nádražní budovu projevilo zájem ministerstvo kultury.

To uvažuje o tom, že ji od Českých drah odkoupí a umístí do ní své příspěvkové organizace. „Zájem projevil například Národní filmový archiv nebo Národní galerie,“ uvádí mluvčí ministerstva Simona Cigánková. Dodává ale, že podmínkou je právě převod objektu do majetku ministerstva.

Historie nádraží Žižkov

Žižkovské nákladové nádraží zahájilo provoz v březnu 1936. Sloužilo hlavně k rychlé překládce zboží, zejména potravin, a současně jako sklad. Jeho význam začal klesat s dobudováním potravinového skladiště ve Strašnicích v roce 1966 a plný provoz byl ukončen v roce 2002. Následovaly plány, podle kterých se měl areál stát pražskou obdobou moderní pařížské čtvrti La Défense, ze kterých ale nakonec sešlo. Nádražní budova byla v dubnu 2013 prohlášena za kulturní památku.

S tím ostatně souhlasí i současný majitel nádražní budovy. „Máme zájem o to, aby od nás budovu odkoupil jako celek jeden partner. Areál je navíc vázán historickými smluvními vztahy s developerem, což je společnost Sekyra Group.

Ta je připravena své záměry s budovou upravit ve prospěch aktivit ministerstva, případně jemu podřízených organizací. Například tak, že by využila pouze část objektu a zbytek by sloužil státu,“ doplňuje mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (SZ) by v budově mohly vzniknout jak prostory veřejnosti nepřístupné, například archiv, tak veřejný prostor, který by mohla tvořit třeba zmiňovaná galerie. „Část objektu by byla vyhrazena pro komerční aktivity a část pro nekomerční,“ říká Kolínská.

O přesné podobě budovy žižkovského nádraží a jejím využití by měla rozhodnout architektonická soutěž, o jejíž formě nyní jedná magistrát spolu s Institutem plánování a rozvoje (IPR) a vlastníky jednotlivých objektů. Přeměna Nákladového nádraží Žižkov na kulturně-vzdělávací centrum byla přitom jedním z pěti požadavků, kterými v dubnu Strana zelených podmínila obnovu magistrátní koalice.

„Architektonická soutěž na revitalizaci budovy nádraží by měla být vyhlášena během podzimu,“ dodává předseda zelených a bývalý náměstek primátorky Matěj Stropnický.

„Obchodní centrum nebude“

Druhou veřejnou soutěž, tentokrát urbanistickou, připravuje IPR ve spolupráci s Prahou 3 pro celkovou podobu území bývalého nádraží. „Výsledkem soutěže bude návrh, který vítěz dopracuje do územní studie. Ta bude sloužit jako podklad pro rozhodování v území,“ vysvětluje mluvčí IPR Adam Švejda. Do jednání o podobě urbanistické soutěže se zapojuje také nový vlastník části pozemků v areálu nádraží.

V červu totiž odkoupila od britského investora Discovery Group pozemky severně od budovy nákladového nádraží společnost Central Group, která se tak stala majitelem lukrativních stavebních ploch o rozloze 140 tisíc metrů čtverečních. Po převzetí pozemků se však společnost zavázala, že původní kontroverzní projekt, proti kterému žižkovská radnice podala dokonce žalobu, přepracuje.

„Společnost Central Group nám slíbila, že neplánují stavět obchodní dům ani hotel, o čemž se původně uvažovalo. Místo toho by mělo jít jen o bytovou výstavbu a běžnou občanskou vybavenost,“ uvádí starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09). Investor podle ní nabídl také vybudování mateřské školy uvnitř areálu, kterou by městská část mohla provozovat. Záměr potvrzuje i sám investor.

„V oblasti bude převažovat rezidenční funkce s obchody a restauracemi v parterech bytových domů a množstvím zeleně i veřejného prostoru,“ slibuje mluvčí společnosti Marcela Fialková. Výstavba bytů namísto obchodního centra navíc podle vedení městské části výrazně sníží budoucí dopravní zátěž v okolí nákladového nádraží.

„Podle původních plánů mělo kolem nádraží projíždět asi 7 500 aut denně. Bytovou výstavbou by číslo mohlo klesnout zhruba na polovinu,“ konstatuje Hujová. Podle odhadů by měla být urbanistická soutěž na komplexní podobu areálu bývalého nádraží vypsána do konce září tohoto roku.

Podívejte se na reportáž o bourání Nákladového nádraží z letošního června:



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.