Žižkovské nádraží se vyrovnalo Curychu, brzy ho však nahradí kanceláře

  10:03
Unikátní funkcionalistický komplex Nákladového nádraží Žižkov, které před osmdesáti lety nemělo v Československu konkurenci, nahradí komplex kanceláří, bytů a obchodů. O areál mají enormní zájem developeři.
Nákladové nádraží Žižkov, stav 30. srpna 2012

Nákladové nádraží Žižkov, stav 30. srpna 2012 | foto: - Radek CihlaMF DNES

Premiérový vlak na žižkovské nákladové nádraží přisupěl kolejovou spojkou od Malešic v neděli 1. března 1936 ráno. Naplnil se tak mnohaletý sen dopravních expertů.

„Velkokapacitní nádraží sloužilo rychlé překládce zboží, zejména potravin, na nákladní automobily. Zároveň umožnilo jeho krátkodobé skladování ve strojních chladnicích. V tom spočívá ojedinělost jeho provozního řešení,“ konstatuje publicista Rostislav Švácha.

Na nutnost vybudování podobného komplexu upozorňovali dopravní inženýři již od dob Velké války. Pražský železniční uzel byl totiž citelně přetížen.

„Jest mu třeba odlehčiti odklonem nákladních vlaků,“ navrhoval řešení odborník na drážní dopravu Josef Kubler již v roce 1920. Jeho projekt kolejového obchvatu metropole řešil tehdejší ministr železnic Jiří Stříbrný i Pražská nádražní komise.

Žižkov se vyrovnal Curychu

Podle představ renomovaných drážních inženýrů mělo odvést tranzitní uhelné vlaky z pražské aglomerace několik novostaveb. Například nový železniční most přes Vltavu, ale třeba také spojka vedoucí z hlavní tratě od Českého Brodu na Mochov.

O sedm let později však díky Miroslavu Chalupeckému spatřil světlo světa „Dispoziční plán budoucích železničních úprav v Praze“. Ten zahrnul i provozní schéma nádražního nákladového komplexu a projekt jeho tratí. Pro nový, třicetihektarový areál bylo vybráno tehdy ještě relativně odlehlé místo mezi Červeným dvorem a Židovskými pecemi na okraji Žižkova.

Regulační komise schválila projekt obratem. Do konce roku 1927 se na trase projektované kolejové spojky na nové nádraží objevily první čety dělníků.

Slavná éra žižkovského nádraží

1927 - odstartovala stavba výhybny, o tři roky později se rozběhla stavba ramp a skladů

1936 - 1. března začalo nádraží fungovat v ostrém provozu. Slavnostní představení veřejnosti se odehrálo o půl roku dříve

60. léta - postupně se na nákladovém nádraží snižuje provoz, a to kvůli novému dopravnímu terminálu ve Strašnicích a nákladní automobilové dopravě

konec 2015 - nádraží opustila poslední vlaková souprava

„Stavba byla zahájena vybudováním výhybny Malešice na železniční spojce vedoucí z libeňského horního nádraží do Vršovic,“ uvádí architekt Arnošt Katz.

Na začátku 30. let vznikl na rýsovacích prknech Karla Caivase a Vladimíra Weisse velkolepý funkcionalistický projekt staničních budov. Svými parametry nemělo nákladové nádraží v tehdejším Československu konkurenta. Nejbližší obdobnou stavbu šlo nalézt zřejmě až ve švýcarském Curychu. Projekt počítal s budovou ve tvaru U. Dvě dlouhá křídla skladišť podle plánu uzavírala správní budova s kancelářemi a byty. Její fasádu pokrýval módní kabřinec, režný, glazovaný obklad z cihlářského jílu.

Koncepce provozu nákladového nádraží řešila potřeby a nároky státních drah (ČSD) a zároveň provoz skladišť patřících soukromým firmám. Oba úseky fungovaly nezávisle na sobě. Manipulaci se zbožím ulehčovaly výtahy. Ty navazovaly na tunely v suterénu, jejichž síť propojovala skladištní budovy.

Nevídanou novinku představovala také etážová skladiště po obou stranách kolejišť. Ovoce a zelenina, jež nebylo možné rychle vyexpedovat, našly útočiště ve strojních chladnicích. Odtud putovaly do celé Prahy i přilehlých obcí. Nádraží svými parametry podle autorů počítalo i s bytovou výstavbou v areálu v někdejších Židovských pecí.

Nejistá budoucnost

Honorace, v podobě ministra železnic Rudolfa Bechyně, primátora Karla Baxy a stovek návštěvníků, si nový areál prohlédla poprvé v neděli 27. října 1935.

Výraznou proměnou prošlo v té době také okolí nákladového nádraží. V oblasti někdejšího Červeného dvora a Židovských pecí vyrostly první bloky domů okolo nové ulice pojmenované Mladoňovicova, dnes Jana Želivského. A záhy sem dorazila i linka 7 Elektrických drah.

Objekt stál okolo sta milionů korun. Například postavení a vyzbrojení jedné divize tehdejší armády podle generála Karla Husárka vyšlo na 150 milionů korun.

Sláva areálu začala upadat od poloviny 60. let. Poslední vagony odvezl vlak z nákladového nádraží na konci loňského roku. Poté zde drážní provoz skončil.

O areál mají enormní zájem developeři. Podle nedávného rozhodnutí radnice Prahy 3 o další podobě komplexu rozhodne architektonickourbanistická soutěž. Radnice bude při její přípravě spolupracovat s pražským Institutem plánování a rozvoje (IPR). „Věřím, že povede k tomu, že se vybere optimální řešení,“ uvedla starostka Prahy 3 Vladislava Hujová.

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

Na důstojný život je potřeba 45 tisíc, v Praze ještě víc, vypočetla platforma

16. dubna 2024  16:33

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 47 718 korun hrubého v Praze, 45 573 korun hrubého mimo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

V létě papírování, na konci roku může začít stavba. Nádraží Vyšehrad nahradí byty

24. dubna 2024  11:25

Desítky let chátrání končí. Nový majitel aktuálně představil „jízdní řád“ revitalizace pražského...

Ostrava sestřelila mistra v prodloužení a má mečbol. Nymburk slaví postup

23. dubna 2024  20:58,  aktualizováno  21:18

Nymburští basketbalisté suverénně zvítězili na palubovce Olomoucka 107:72 a čtvrtfinálovou sérii...

„Hlavák“ pod pokličkou. Územní změna má Pentě pomoci stavět nad nádražím

23. dubna 2024  19:11

Miliardový projekt může proměnit další část centra metropole. Kolejiště hlavního nádraží před...

Politou sochu rudoarmějce Praha restauruje, oprava vyjde na čtvrt milionu

23. dubna 2024  19:07

Sousoší Sbratření ve Vrchlického sadech, které na začátku dubna neznámý vandal polil rudou barvou,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...