Nákladové nádraží Žižkov, stav 30. srpna 2012

Nákladové nádraží Žižkov, stav 30. srpna 2012 | foto: - Radek Cihla, MF DNES

Rozvoj nádraží Žižkov se může zdržet, radnice chce stáhnout územní plán

  • 4
Spory o budoucí podobu Nákladového nádraží Žižkov, které již léta neslouží svému původnímu účelu a je jedním z nejlukrativnějších pražských brownfieldů, pokračují. Praha 3 totiž zažádala o stažení podnětu na změnu územního plánu v areálu nádraží.

„Původní podnět byl podán již v roce 2008, kdy se ještě nepočítalo s existencí historické nádražní budovy,“ uvádí jeden z důvodů žádosti o zrušení projednávané změny starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09). Nádražní budova byla za kulturní památku prohlášena až v roce 2013.

Nákladové nádraží Žižkov

  • Žižkovské nákladové nádraží zahájilo provoz v březnu 1936. Sloužilo hlavně k rychlé překládce zboží a jako sklad. Jeho význam začal klesat s dobudováním potravinového skladiště ve Strašnicích v roce 1966 a plný provoz byl ukončen v roce 2002.
  • Nádražní budova byla v dubnu 2013 prohlášena kulturní památkou.
  • Celý areál je rozdělen mezi více vlastníků. Část patří společnosti Žižkov Station Development, která je společným podnikem Českých drah a firmy Sekyra Group.
  • Loni v červnu koupila společnost Central Group od britského developera severní část nádraží, která má výjimku ze stavební uzávěry. Stavět tam začne v roce 2019.

Městská část chce, aby se na změně územního plánu začalo pracovat od začátku. Údajně proto, aby více odpovídala současné situaci.

„Chceme také umožnit konání urbanistické soutěže na celé území nádraží, včetně okolí sousední Malešické ulice,“ vysvětluje starostka.

Změně územního plánu se nádraží nevyhne, protože je jeho většina ještě stále vedena jako drážní pozemky, na kterých není možné stavět. Současný územní plán nedovoluje ani úpravy památkově chráněné nádražní budovy.

Budova má přitom v budoucnu sloužit jako kulturně vzdělávací centrum. Zájem o část budovy má například Národní filmový archiv. Podle zastupitele opozičního klubu Žižkov (nejen) sobě Ondřeje Ruta (SZ) ale hrozí, že se chystaná konverze budovy na kulturní centrum kvůli zrušení změny územního plánu protáhne až o dva roky.

„Konverzi je potřeba zahájit co nejdříve. Zdržení by mohlo ohrozit například zájem jednotlivých institucí v budově sídlit,“ myslí si Rut a dodává, že současná změna územního plánu nijak nevylučuje ani urbanistickou soutěž, kterou si přeje radnice.

Rozhodnutí je na zastupitelstvu hlavního města

Poslední slovo však bude mít v celé věci magistrát hlavního města, který probíhající změnu územního plánu může zastavit. Na rozdíl od Prahy 3 to za vhodné nepovažuje.

„Myslím si, že by ta změna měla pokračovat, protože je to nejrychlejší cesta jak odstranit stavební uzávěru a umožnit vlastníkům pozemků, aby na nich mohli stavět,“ říká náměstkyně pro územní rozvoj Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice).

I podle ní by se v případě restartu projednávání změny územního plánu celá věc protáhla a nákladové nádraží by zůstalo nevyužité déle. „S Prahou 3 o tom ještě budeme jednat. Platí ale, že finální rozhodnutí je na zastupitelstvu hlavního města,“ dodává.

Ani po hlasování zastupitelů ale nemusí být spor u konce. „Pokud bude magistrát trvat na tom, že tu změnu nelze stáhnout, tak jsme připraveni obrátit se na soud,“ říká starostka Hujová.

Městská část má podle ní právo změnu stáhnout, protože byla jejím iniciátorem. „Od doby, kdy byla žádost podána, se změnila spousta věcí. Původně měla třeba vést středem nádraží prodloužená Olšanská ulice,“ uzavírá Hujová.

Na severu nádraží budou byty

V severní části nákladového nádraží, která má ze stavební uzávěry výjimku, by se měly už v roce 2019 začít stavět nové domy. Rezidenční čtvrť tam chce vybudovat společnost Central Group, která v létě loňského roku koupila pozemky od britského developera Discovery Group (více zde).

Na stavebním pozemku o rozloze 128 tisíc metrů čtverečních by mělo vzniknout zhruba dva a půl tisíce nových bytů.

„Nyní architekti do urbanistické studie zapracovávají připomínky městské části a Institutu plánování a rozvoje. Například návaznost na okolní dopravu,“ říká mluvčí Central Group Marcela Fialková.

Připravuje se také architektonický workshop, ze kterého by měla vzejít architektonická podoba prvních bloků.

„Předpokládáme, že nejspíše ještě v tomto měsíci oslovíme až deset předních architektonických ateliérů,“ dodává mluvčí.