Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo avizovaných deseti milionů bude stát Lítačka mnohonásobně víc

  19:04aktualizováno  19:04
Lítačka bude stát násobně víc, než vyřčených deset milionů. Její provoz by podle zjištění MF DNES mohl vyjít město na desítky milionů. Náklady na provoz zelené karty chce primátorka Prahy Adriana Krnáčová zveřejnit v létě.

Lítačka | foto: Magistrát hlavního města Prahy

Lítačka bude dražší, než slibovali, prohlásili ve čtvrtek opoziční zastupitelé. Rozčílili tím sice primátorku Adrianu Krnáčovou (ANO), ale nezalarmovali zástupce koalice natolik, aby o problému chtěli veřejně na jednání zastupitelstva diskutovat a aby museli úředníci problém vysvětlovat.

„Je zcela evidentní, že zastupitelstvo bylo v únoru informováno mylně nebo bylo klamáno. Lítačka nebude stát 10 milionů, ale bude to v řádech stovek milionů korun,“ upozornil na doutnající problém zastupitel Jiří Nouza (TOP 09). Odkázal se na vyjádření šéfa městské firmy Operátor ICT Václava Strnada.

Ten podle časopisu Týden u soudu odhadl roční náklady na provoz Lítačky na 80 milionů korun. „Za deset let to bude 800 milionů, což nabývá rozměrů Opencard,“ vypočítal Nouza.

Podle zjištění MF DNES by provoz Lítačky skutečně mohl vyjít město na desítky milionů. Navíc bude zapotřebí systém modernizovat, což si vyžádá další rozsáhlé investice.

O tom, že Lítačka vyjde na deset milionů, opakovaně hovořila právě primátorka. Ve čtvrtek se hájila tím, že opozice smíchala „jablka a hrušky“. „Deklarovala jsem jedinou věc, a to, že pořizovací náklady jsou deset milionů, a za tím si stojím. Pořizovací náklady Opencard byly mnohem vyšší, tedy kolem 160 milionů,“ uvedla a dodala, že opozice zaměňuje pořizovací a provozní náklady. Do ceny deseti milionů avizované v únoru prý výdaje za provoz Lítačky nezahrnula.

„Jaké budou provozní náklady na Lítačku, uvidíme po ukončení pilotního provozu. Já to momentálně nevím a také nevím, co fabulují kolegové,“ řekla a doplnila, že náklady na provoz zelené karty hodlá zveřejnit v létě.

Krnáčová věří, že udělala dobře, když karty vyměnila, protože zbavila Prahu závislosti na firmě a „nevystavuje město ohrožení, že někdo systém vypne“. Tvůrce Opencard, firma eMoneyServices, podle ní chtěl za starou červenou kartu řádově 2,7 milionu měsíčně.

„Je jasné, že když vydáváte takovou kartu, náklady budou zhruba stejné. My jsme změnili jen to, že náklady nekonzumuje externí společnost, ale naše vlastní společnost. Takže na provoz systému bude vynaložena obdobná částka očištěná marže pro externí firmu,“ uvedl nový člen dozorčí rady Operátora ICT a opoziční zastupitel TOP 09 Tomáš Jílek.

Rozklíčovat náklady na Lítačku je však obtížné. Kartu totiž pro Prahu spravuje městská firma Operátor ICT a ta podle informací MF DNES nemá s magistrátem smlouvu, z níž by jednoznačná částka vyplývala. V tuto chvíli tak metropole ani nemůže proplácet faktury za práce na nové kartě. To je problém, který politici slibují vyřešit do dvou měsíců.

Karta za šedesát milionů ročně

Částku lze nicméně odhadovat. Provoz Operátora stojí podle několika důvěryhodných zdrojů redakce necelých pět milionů měsíčně a vzhledem k tomu, že se firma zatím stará jen o zelenou kartu, lze roční náklady sečíst řádově na šedesát milionů korun.

Navíc firma uvažuje přinejmenším o výměně Dopravního odbavovacího systému z dílny eMoneyServices, který provozuje dopravní podnik. Jedná se o software a hardware, jež používají například revizoři a které spravují předplatní kupony. Jejich výměna by podle expertů stála dalších čtyřicet milionů.

Město však spíše vytvoří novou, zhruba stejně drahou obdobu odbavovacího systému, který bude možné propojit nejen s Lítačkou, ale také s předplatním kuponem nahraným na bankovní kartě či třeba v aplikaci v mobilu. Měl by podle představ města nahradit i průkazky do knihoven nebo přes něj lidé budou platit parkovné.Minimálně část tohoto rozsáhlého programu hodlá město zprovoznit ještě letos.

Do konce roku totiž zhruba 600 až 700 tisícům Opencard propadne platnost a lidé si je budou muset měnit. Na to však kapacita přepážek, jež měsíčně zvládnou výměnu asi 17,5 tisíce karet, nestačí. Část cestujících tak chce město přesvědčit, aby přešli na jiný systém placení jízdného. Primátorka však o dalších plánech zatím hovořit nechce – zveřejní je prý v létě.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.