Praha musí odebrat tramvaje za zhruba devatenáct miliard korun. (Ilustrační snímek)

Praha musí odebrat tramvaje za zhruba devatenáct miliard korun. (Ilustrační snímek) | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Nákup nových tramvají pro Prahu navzdory slibům může zdražit jízdné

  • 40
Z pražského magistrátu zaznívají hlasy, že jízdné v MHD se bude muset zdražit. Město však slíbilo, že se to nestane minimálně do příštích komunálních voleb. Jenže teď řeší financování Dopravního podniku a spolu s tím i problém, jak zaplatit za nové tramvaje, které musí dopravce od výrobce odebrat.

Dvě stě padesát tramvají, které mají postupně dorazit do Prahy do roku 2018, je příčinou velkých obav. Jedná se totiž o kontrakt za zhruba devatenáct miliard korun. Jenže podnik tolik peněz nemá a musí si půjčovat. Město jej jen tak nezachrání, neboť má samo napnutý rozpočet.

"Je potřeba, aby podnik generoval vlastní zdroje tak, aby byl schopen financovat nákup sám," říká šéf dozorčí rady Dopravního podniku Jiří Pařízek (TOP 09). Možností je podle něj několik, nechtěl však uvést jaké.

Dopravce chce zatím nákup tramvají pokrýt půjčkou ve formě směnky v hodnotě až osmi miliard. Jenže tím uhradí v první řadě čtyřmiliardovou půjčku z loňského roku, která je splatná letos v srpnu. Zbytek peněz použije na dodávky v letošním a příštím roce.

Management řeší, co dál. Financování podniku, který rok co rok ukrajuje větší sumy z městského rozpočtu, je navíc jedním ze svárů magistrátní koalice TOP 09 a ODS. Někteří pražští zastupitelé se však už teď shodují na jednom - situace dopravce si vyžádá zdražení jízdného.

"Je to nevyhnutelné, prostě se to stane, a pokud ne do voleb, tak na něj bude muset sáhnout příští vedení města," říká jeden z koaličních zastupitelů, který si nepřál zveřejnit jméno. To proto, že oficiálně město slíbilo, že během tohoto volebního období jízdné zdražovat nebude.

"O zvýšení jízdného se nejedná a jasně jsme řekli, že do konce volebního období se nezvýší," trvá na svém primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Vedení města zdražení jízdného připouští

Jeho vnitrostranický oponent a náměstek pro dopravu Josef Nosek však tvrdí, že i tato věc se řeší. "Všechny varianty jsou možné, vše zvažujeme. Financování DP je součástí velmi složitého jednání. Nicméně jízdné se jednoho dne bude muset zdražit, jestli to bude do voleb, to nevím. Ale loni jsme jej v podstatě zlevnili, protože se zvýšilo DPH a přitom jsme nezdražili," říká Nosek.

Předseda finančního výboru Jiří Vávra (TOP 09) vidí zdražení jako krajní řešení, přesto možné. "Předchozí vedení magistrátu a Dopravního podniku svými neuváženými kroky způsobily tento problém, a pokud smlouva na tramvaje nepůjde vypovědět, mohlo by se ke zdražování přistoupit," podotýká Vávra.

Dřívější šéf DP Tomáš Jílek, který smlouvy na nákup 250 tramvají společně s tehdejším radním pro dopravu Radovanem Šteinerem podepsal, prý v roce 2006 žádná rizika neviděl. "Já jsem tehdy neměl důvody pochybovat o tom, že by se tramvaje nedaly v budoucnu financovat. DP měl pravidelné investiční zdroje. Kdyby je město v takové výši posílalo dál, žádný problém s financováním by nebyl," míní Jílek.

Náměstek primátora Tomáš Hudeček vidí jediné řešení - smlouvu na dodávku tramvají vypovědět. "Dopravní podnik nemůže tramvaje zaplatit, musí zrušit smlouvu. Nikdy na ně nebude mít, vždyť je to skoro dvacet miliard. Říkám to už dlouho, ale stále se nic neděje," říká. Nicméně připouští, že podmínky vypovězení smlouvy mu nejsou známy.

Podle primátora je možné smlouvu vypovědět. "Ale pouze za přesně vymezených, specifických podmínek," dodává Svoboda. Problém tramvají se musí podle něj řešit v první řadě na jednáních s dodavatelem. Jenže s tím jednalo už několik šéfů Dopravního podniku a smlouva přesto platí dál.

Nápad na úsporu: objednat kratší tramvaje

"Máme rozpracováno několik variant řešení dlouhodobého financování. Jsou připraveny k projednávání na městě," říká současný šéf Dopravního podniku Milan Křístek, ale konkrétní být zatím nechce.

Za éry ředitele Martina Dvořáka se platbami za tramvaje podnik také zabýval. "Řešením by byl buď leasing, čímž by se platby rozložily do mnoha let, nebo bychom dostali peníze do dopravce tím, že by se kompletně profinancovala hodnota tramvají prostřednictvím konsorcia bank. Já nechápu, proč někdo nevzal naše materiály v potaz. Primátor a jeho tým jsou nekompetentní," odkazuje Dvořák na varianty z počátku roku 2011.

Primátor jen poznamenal, že jde o závazek podniku, a řešení tak musí přinést jeho vedení.

Dopravní podnik přitom nyní vymýšlí, že by mohl ušetřit i tím, že by požadoval dodávky kratších tramvají, tedy jeden článek ze tří by se vypustil. Jenže to může narazit na již uzavřené smlouvy.

"O této věci s Dopravním podnikem nejednáme," poznamenává Lubomíra Černá, mluvčí společnosti Škody Transportation, která je dodavatelem tramvají.