Nákupní centrum na Smíchově chystá opravy. Ilustrační foto

Nákupní centrum na Smíchově chystá opravy. Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Nákupní centra v Praze zahájila bitvu o zákazníka - rekonstrukcemi

  • 10
Nákupní centra v Praze se do sebe pustila v boji o zákazníky a snaží se vymyslet, jak je nalákat. Některá chystají opravy, třeba na Smíchově. Šestka postaví tobogan a Chodov se zvětší. V Praze se v následujích dvou letech žádné nové neotevře, naposledy bylo v listopadu 2010 v Libni otevřeno OC Harfa.

Konkurenční boj o zákazníky donutil obchodní centra v metropoli pustit se do obnovy interiérů, některá se budou dokonce rozšiřovat.

"Rostoucí míra zaplnění trhu vyostřuje boj o zákazníka, který si může vybírat ze stále většího počtu nákupních příležitostí. O tom, kde utratí své peníze, se rozhoduje na základě zvážení celé řady faktorů, ať již je to příhodná poloha, přítomnost oblíbených obchodů nebo příjemné prostředí," uvedl Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK, která mapuje trh obchodních center.

Nákupní centra si to podle Drtiny velmi dobře uvědomují, a proto se snaží zákazníky co nejvíce zaujmout. "Některá sahají k marketingovým akcím nejrůznějšího typu, jiná volí cestu zásadnější modernizace - ať již prostřednictvím rozšíření nebo alespoň úprav stávajících prostor tak, aby se zvýšila jejich atraktivita," doplňuje.

Nákupní centrum Nový Smíchov například postaví nové eskalátory.

Obchodní centrum Nový Smíchov si k desátým narozeninám nadělí nový interiér. "Přibudou čtyři eskalátory, jeden z nich nahradí dřevěné schody do Palace Cinemas, připravujeme nové odpočinkové zóny i kiosky, posílí zeleň i navigace," říká Václav Jonáš, projektový manažer společnosti Europolis.

Kromě toho vymění opláštění sloupů, obložení stěn, zábradlí a opraví podlahu. "Abychom nenarušili komfort nakupování, veškeré práce provedeme v noci. Provoz centra proto neomezíme," připojuje Václav Jonáš.

Obchodní centrum Šestka zase vsadilo při přestavbě, která začala už na konci minulého roku, na rodiny s dětmi. Od poloviny ledna se tu děti mohou sklouznout na dvacetimetrovém toboganu, který spojuje dvě podlaží centra, nebo se zabavit v novém dětském koutku. Interiér centra má připomínat sousedství s ruzyňským letištěm, v jeho prostorách se také objeví nové restaurace.

Centrum Šestka se snažilo nalákat zákazníky na výstavu aut.

Tesco v nákupním centru Eden je prvním v metropoli, které má přídomek Extra. "Tento formát přináší koncept obchodu v obchodě. Na obchodní ploše tak zákazník najde i lékárnu, optiku, pekárnu nebo obchod s oděvy. Lidé si tak mohou vše obstarat na jedné ploše," popisuje mluvčí Teska Eva Karasová.

Podle Alexandra Rafajloviče ze společnosti Cushman & Wakefield není překvapující, že se majitelé obchodních center vydali cestou jejich úprav. "Tak jako každá nemovitost i nákupní centrum vyžaduje obnovu," říká.

Chodov a Zličín se zvětší

Nicméně zásadnější upevnění pozice center podle něj přinese spíš až nová výstavba, jako se chystá u nákupních center Chodov nebo Černý Most. "V souvislosti s Chodovem se hovořilo o multikině a rozšiřování prostor, mělo by se stát jedním z největších v Praze i v republice vůbec," míní Rafajlovič.

Lenka Dvořáková, která obě centra zastupuje, konkrétnější být nechtěla, nastínila však, že jako první přijde na řadu centrum na Černém Mostě. To se otevřelo v listopadu 1997, je tak o osm let starší než to chodovské.

Rozšiřovat se bude i Avion Shopping Park na Zličíně.