Nedokončený most v Komořanech, kterým se má Praha 12 napojit přes dva kilometry dlouhým přivaděčem na Pražský okruh. | foto: Michal Šula, MAFRA

Stavbě přivaděče v Modřanech stojí v cestě domy. Musely by pryč

  • 7
Obavy z budoucnosti tíží obyvatele Prahy 12. Pokud pražský magistrát ve svém rozpočtu vyčlení peníze na stavbu silničního napojení Modřan na Pražský okruh, někteří z místních budou zřejmě nuceni vyjednávat o odprodeji svých zahrad a domů. Letos to však ještě nebude.

Nyní musejí lidé z Prahy 12 volit trasu přes Zbraslav nebo přes Libuš a část ulice Vídeňská. Nově by se díky přes dva kilometry dlouhému přivaděči dostali na Pražský okruh přímo.

Místní, kteří o projektu začátkem týdne debatovali s projektanty i dalšími odborníky v Modřanském biografu, ale vnímají spíše negativa obří stavby. Mnoho z nich už nyní trpí hlukem ze Strakonické a mají strach, že bude ještě hůř.

„Jak postupujete jako projektanti? Splněním minimálních nároků nebo skutečně optimálním řešení pro lidi? Proč nejsou protihlukové stěny vyšší a z obou stran?“ ptal se třeba jeden z rozčílených občanů.

Uspokojivé odpovědi se však nedočkal. Tvůrce projektu se pouze neurčitě odkázal na hygienickou stanici a příslušnou hlukovou normu.

V nezáviděníhodné pozici by se ocitli majitelé několika domů a pozemků, které přivaděči, tak je nyní namalován v mapě, stojí v cestě.

Komunikační propojení Prahy 12 s Pražským okruhem.

„Je pěkné říct uděláme přivaděč, ale vyvlastnění je citlivá věc, chybí nám základní informace, kolika lidí se to vlastně dotkne. Pokud se s těmi lidmi nebude jednat otevřeně, neudělají s nimi spravedlivý obchod, tak jsou ochotni bojovat soudně,“ řekla iDNES.cz starostka Prahy 12 Daniela Rázková.

Napojení na Pražský okruh dle projektu

  • Původně se uvažovalo o devíti různých variantách.

Výsledkem mnohaletých studií je nakonec čtyřproudá komunikace navazující na Komořanskou ulici.

Nyní má projekt pravomocné územní rozhodnutí. Během územního řízení bylo zapracováno mnoho připomínek.

Konkrétní výška protihlukových stěn či šířka komunikací se řeší až ve stavebním řízení.

Začátek stavby je na křižovatce Generála Šišky a Komořanská. Dál vede stopou dnešní Komořanské ulice a rozšiřuje se směrem k Vltavě, tedy do bývalého cukrovaru.

Stavba zasáhne několik domu v ulici Nad Teplárnou ve směru k Vltavě, dále několik domů na začátku trasy v ulici Komořanské. Poté trasa vede v pozici dnešní železniční trasy, aby se vyhnula středu Komořan, kde nyní končí autobus.

  • Součástí stavby je rekonstrukce ulice K Modřanskému nádraží. V ulici Na schůdkách a Pekárkova je navržena protihluková stěna.

V ulici U soutoku budou zlikvidovány kvůli komunikaci některé zahrady. Nejoblíbenější cyklostezka na Zbraslav bude muset být přeložena k řece, cyklisté pojedou vedle čtyrproudovky podél cukrovaru.

Dodala, že městské části konkrétní informace také chybí. Přitom právě stavební odbor městské části vydal v roce 2011 územní rozhodnutí.

„Co se týká demolic objektů, v rozhodnutí je zmíněno, že související stavební úpravy, změny funkčního využití staveb a podmiňující demolice budou předmětem samostatného řízení. Přímo z výkresů je ale možné vyčíst, že demolice několika objektů nastane, a to zejména v Komořanské ulici hned na začátku stavby mezi křižovatkou s ulicí Generála Šišky a křižovatkou s ulicí Pekárkovou,“ sdělil za Odbor stavební a územního plánu pražského magistrátu Jiří Merta.

Budování silnice by rovněž překážely některé objekty v ulici Nad Teplárnou.

Město: letos peníze nebudou

O napojení se uvažovalo už v roce 2004. Tehdejší zpracování vedlo silnici necitlivě přes zahradu komořanského zámku nebo statek střední školy. Následně byl projekt přepracován a pak se o něm kvůli penězům na delší dobu přestalo mluvit úplně.

„Územní rozhodnutí dospělo k právní moci po různých odvoláních. Letos jsme prodloužili jeho platnost,“ připomněl Tomáš Klimpera ze společnosti Výstavba inženýrských staveb.

Stavba zahrnuje novou čtyřproudovou komunikaci, přeložku železniční tratě, mimoúrovňovou křižovatku s Pražským okruhem, cyklostezku a přeložky inženýrských sítí. Investiční náklady na tohle všechno přestavují celkem asi 2,9 miliardy.

„Stavba s ohledem na základní disproporci mezi zdroji a potřebami investiční výstavby města v roce 2015 není zařazena do návrhu rozpočtu na rok 2015. V návrhu rozpočtu na rok 2015 nejsou tudíž ani prostředky na výkupy pozemků,“ sdělila mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

Město chce letos prioritně dokončit a dofinancovat především rozestavěné nosné stavby jako je Městský okruh Blanka, Metro trasa A a dále realizaci Nové vodní linky a rozšíření Ústřední čistírny odpadních vod na Císařském ostrově.

„Přístup k vlaku a řece silnice neomezí“

Stavba je projektována na několik etap. Od tramvajového mostu v ulici Československého exilu směrem ven z Prahy po mimoúrovňovou křižovatku s městským okruhem. Tam se napojí na most za sto milionů korun, který město vystavělo minulé volební období.

Lidi během diskuze mimo jiné zajímalo, proč komunikace nepovede níž nebo proč železnice není navržena z druhé strany silnice, aby byla lépe přístupná.

„Lidé se dostanou na vlak a k Vltavě úplně stejně ulicí U soutoku jako dneska. Druhá varianta je, že jdete kolem železniční zastávky Komořany a přes ten přejezd. Jsou tam dva podchody. Nesnižuje se počet přístupů,“ vysvětlil projektant Filip Jiřík ze společnosti DIPRO.

„Zahájení stavby se předpokládá v rámci střednědobého výhledu investiční výstavby města po dokončení uvedených stěžejních staveb,“ doplnila mluvčí magistrátu Petra Hrubá.