Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava na jihu Prahy kolabuje, stavba přivaděče se řeší už dvě desetiletí

  5:00aktualizováno  5:00
Pět kilometrů i za čtyřicet minut. Cesta přes pražské Komořany se v ranní špičce stále častěji pro motoristy mění v past. Jih metropole, kde nyní staví byty několik investorů a další rezidenční projekty se chystají, stále palčivěji pociťuje nevyřešený přivaděč na Pražský okruh.

Nedokončený most v Komořanech, kterým se má Praha 12 napojit přes dva kilometry dlouhým přivaděčem na Pražský okruh. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Řidiči zuří, autobusy hromadné dopravy se zpožďují. A to i když investor stavby bytů v Komořanech zrovna nepostaví na páteřní spojnici Prahy 12 s nájezdem na okruh ve Zbraslavi načerno mobilní semafor, jako se to stalo v uplynulých dnech.

„Dostáváme stížnosti na zpožďování linky 165, která lokalitu obsluhuje. Nepravidelnosti nebo vynechání spoje se jich za poslední měsíc týkalo asi deset,“ řekl iDNES.cz mluvčí Ropid Filip Drápal.

Fotogalerie

Ucpanou trasu přitom v nejbližších letech zahltí další stovky lidí, kteří se do lokality přistěhují. Ať už do některého ze tří set bytů v nyní vznikající Rezidenci Modřany, nebo na louku Na Šabatce, na jejíž zaplnění dvoustovkou bytů nedávno kývli firmě Central Group zastupitelé.

Společnost Skanska zase nechává zpracovat různé studie na využití obřího areálu bývalého cukrovaru u Vltavy.

„Nyní se v Praze 12 staví tři projekty a napojení na okruh bude určitě později, než tyto již povolené stavby dokončí. Další plochy, kde výstavbu umožňuje územní plán, se připravují, budeme ale požadovat, aby přivaděč byl dřív, než se začne dál stavět,“ uvedl architekt městské části Michal Pajskr.

Nařídit investorům, ať počkají? Těžko

Developeři ale nebudou chtít čekat věčně a napojení na okruh, takzvaná Nová Komořanská, se bez hmatatelného výsledku řeší už přes dvacet let. Město sice nechalo minulé volební období za 100 milionů postavit most, ten ale stále vede odnikud nikam a lze jen hádat, kdy se po něm projedou první řidiči.

Projekt, který počítá s čtyřmi pruhy a nutností vykoupit a zbourat několik domů, měl od roku 2011 platné územní rozhodnutí. Až do letošního dubna, kdy pražský městský soud kvůli údajné podjatosti úředníků zrušil rozhodnutí, kterým magistrát zamítl odvolání proti vydanému územnímu rozhodnutí.

Napojení Komořan na Pražský okruh

  • Začátek stavby je na křižovatce Generála Šišky a Komořanská. Dál vede stopou dnešní Komořanské ulice a rozšiřuje se směrem k Vltavě, tedy do bývalého cukrovaru.
  • Investiční náklady na stavbu včetně přeložky železniční trati, inženýrských sítí, stavby cyklostezky a mimoúrovňové křižovatky jsou přibližně 2,9 miliardy korun.
  • Územní rozhodnutí bylo vydáno v roce 2011, k právní moci dopělo po různých odvoláních. V první půli letošního roku Městský soud v Praze zrušil rozhodnutí magistrátních úředníků, kterým už dříve zamítli odvolání proti vydanému územnímu rozhodnutí.
  • Ani ne před měsícem rada města schválila vypsání výběrového řízení na zpracovatele dokumentace pro stavební řízení.

„Nelze zjistit, kdo z odpůrců odvolání podal, předpokládám, že někdo z majitelů pozemků. Lidi, kteří bydlí blízko plánované silnice, se historicky sdružovali pod jednu ze stran, která šla proti stavbě. Bývala v opozici, nyní je mezi třemi vládnoucími a projednávání zhoršuje,“ míní aktivita Jiří Zemánek.

Starostka Daniela Rázková zvolená za zmiňované uskupení Změna pro Prahu 12 chápe, že situace je neúnosná, místo čtyřpruhového přivaděče by však raději volila jen dvoupruhový, hlavně kvůli obavám z hluku a neúnosného nárůstu tranzitní dopravy.

„Na Šabatce se nezačne stavět dřív než v roce 2018, investor se zavázal k výstavbě světelné závory, která místním zaručí, že dostanou při výjezdu směrem do centra přednost před auty přijíždějícími do Komořan ze středních Čech. Stavebník navíc bude mít problémy s hlukovými limity a je tam víc podmínek, které tu stavbu do určité míry oddalují,“ sdělila iDNES.cz Rázková.

Současně však připustila, že radnice v podstatě nemá investorům jak nařídit, aby začali stavět až po vybudování přivaděče, když splní kritéria daná stavebním zákonem dřív. „Taháme za kratší nitku,“ podotkla.

I když územní rozhodnutí pro stavbu přivaděče teď neplatí a není jasné, jestli ještě vůbec platit bude, město před měsícem schválilo vypsání výběrového řízení na zpracovatele dokumentace pro další krok - stavební řízení - za 42 milionů korun. „Podle mě je to nejistá investice, byla tam řada dalších výhrad místních obyvatel, o kterých soud ještě nerozhodl,“ dodala starostka.

Čekání na verdikt ministerstva

Spolu s přeložkou železniční tratě, výstavbou mimoúrovňové křižovatky a dalších prvků má stavba přivaděče vyjít skoro na tři miliardy korun, které v rozpočtu města zatím vyčleněny nejsou.

„Pro pokračování projekčních prací a přípravu zadání veřejné zakázky na výběr zhotovitele magistrát pro příští rok má dostatek finančních prostředků,“ ujistil pražský radní pro dopravu Petr Dolínek.

Sám naopak očekává, že se k údajné podjatosti magistrátních úředníků brzy vyjádří ministerstvo pro místní rozvoj, které to od soudu dostalo za úkol, a přípravy budou pokračovat. „Ministerstvo již rozhodlo, ale ještě se nevyjádřilo. Pevně věříme, že to brzy udělá a navazující projekční práce budeme moci zahájit v první polovině příštího roku,“ doplnil.

Zda město počítá se stavbou čtyř pruhů, nebo analýzy zpracované Institutem plánování a rozvoje ukázaly, že by provoz utáhly dva, neřekl. „Otázku detailního řešení uličního profilu budeme řešit ve spolupráci s městskou částí v procesu přípravy dokumentace pro stavební povolení, a to i s ohledem na probíhající výstavbu v Praze 12 a kvalitu bydlení v oblasti,“ doplnil neurčitě.

Podle aktivisty Jiřího Zemánka, který se ve věci angažuje, se téma stavby přivaděče stalo postupem času citlivé pro obyvatele, politiky i investory.

Křišťálová Lupa 2016

„Je to nesmírně komplikovaná stavba, ale vyřeší mnohé. Na Strakonické se v době povodní zaplavuje rozplet a není možné sjíždět a najíždět na okruh. Tohle by byl záložní jižní přístup do Prahy. Všem by prospělo stavbu nebrzdit a celý proces rozumně tlačit vpřed,“ dodal.

Komunikační propojení Prahy 12 s Pražským okruhem.

Komunikační propojení Prahy 12 s Pražským okruhem.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.