Národní technické muzeum v Praze vystavuje auta a motocykly, které byly doposud

Národní technické muzeum v Praze vystavuje auta a motocykly, které byly doposud v depozitáři. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Národní technické muzeum poprvé ukazuje plechové krasavce z depozitáře

  • 0
Národní technické muzeum vystavuje auta a motocykly, které dosud mohli vidět jen pracovníci depozitáře. Každý ze třicítky exponátů je něčím zajímavý a má nějaký vztah k českým dějinám nejen automobilové výroby. K vidění budou až do 2. září.

Hned u vstupu návštěvníky vítá poslední vyráběný typ tatry z roku 1996, která po celou dobu "premiérování" sloužila Miloši Zemanovi. Václav Klaus, který ji objednal ještě za svého působení v čele vlády, si ji už užít nestihl.

O kousek dál stojí pro změnu mercedes, který osm let sloužil prezidentu Václavu Havlovi. "To jsou vozy, které byly nejen při automobilové, ale i skutečné historii," říká kurátor automobilové sbírky Národního technického muzea Petr Kožíšek.

Ostatní vozy jsou už staršího data. Dějiny však také psaly. Paradoxně jejich zachování pomohla doba vyvlastňování po roce 1948. "Lidé byli zbavováni svého majetku, nemovitostí a museli řešit, co s autem po dědečkovi, které stálo v kůlně, jež už jim nepatří. Mohli ho dát do sběru, nebo do muzea," popisuje Kožíšek.

Národní technické muzeum tak tímto způsobem přišlo i k podvozku Mercedesu 14/30 HP z roku 1911, který patřil dědečkovi Václava Havla Vácslavovi. "Pořídil si ho v roce 1912 coby několik měsíců ojetý vůz a jezdil s ním až do své smrti v roce 1921. Jeho syn Václav, Havlův otec, ho pak v roce 1950 věnoval muzeu," uvádí Kožíšek.

Výborný konstruktér, který měl velkou smůlu

V rohu místnosti se tak trošku schovává sekce historických motorek, která by ale milovníkům veteránů neměla zůstat skryta. Hned několik z nich patří do dílny talentovaného konstruktéra Františka Pudila.

"Jako malý si řekl, že by chtěl být konstruktérem motorek v ČZ Strakonice, a dělal vše pro to, aby se mu sen splnil. Nastoupil tam v roce 1963 a v továrně pracoval až do konce 90. let. Jeho motorky byly vždy na světové úrovni," říká kurátor motocyklové sbírky Arnošt Nezmeškal.

Jenže Pudil měl smůlu, tehdejší režim výrobu motorek moc nepodporoval a všechny jeho motorky tak zůstaly jen na úrovni prototypů.

Jako nejnovější exponát muzea je také poprvé k vidění jeho prototyp ČZ 350 typ 510 z roku 1978. "Některé technické detaily byly o hodně dál než ve světě. Ale zastavili i tenhle projekt. Jeden prototyp sešrotovali, druhý si koupil Pudil domů. Jezdil na něm až do své smrti a všichni tu motorku obdivovali," dodává Nezmeškal.