Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Téměř sto linek má jet jinak. Víme, jak chce Ropid změnit MHD v Praze

  6:05aktualizováno  6:05
Na duben chystá město největší změny v MHD od roku 2012. Vyvolá je spuštění provozu metra A do Motola. MF DNES a iDNES.cz exkluzivně přinášejí kompletní návrh nových tras a dalších změn. Městské části s některými novinkami nesouhlasí.

Sotva se 6. dubna otevře nový úsek metra z Dejvické do Motola, změní se MHD téměř po celém území Prahy. Jinak pojede zhruba osm desítek autobusových a čtrnáct tramvajových linek. Některé linky přibudou, jiné zaniknou.

Návrh jednotlivých změn, který MF DNES a iDNES.cz exkluzivně přinášejí, dostaly na stůl radnice městských částí. Do 6. února mají čas, aby sepsaly své připomínky a zaslaly je Ropidu. Přestože se politici s ­pracovní verzí změn teprve seznamují, už nyní vyslovili některé výhrady.

Kompletní návrh změn v pražské MHD od dubna 2015

„Z věcí, které se nám nelíbí, můžu jmenovat zrušení přímé linky z Břevnova na Vítězné náměstí,“ říká zástupkyně starosty Prahy 6 Petra Kolínská (SZ) s tím, že nejde o ojedinělou problematickou změnu.

I Praha 5 bude tlačit na přepracování návrhu. „Zásadně nesouhlasíme s omezením tramvajových linek mezi Andělem a sídlištěm Barrandov. Tramvajová trať obsluhuje nejen stále se rozvíjející sídliště Barrandov, ale od podzimu 2012 jsou k barrandovské trati vedeny i autobusové linky z okolních čtvrtí - Hlubočep, Klukovic, Slivence a ­Holyně,“ říká radní Prahy 5 Petr Hnyk (SZ), který má na starosti dopravu. Připomíná, že omezení by se dotklo téměř 25 tisíc obyvatel.

Jak nové metro změní dopravu v Praze? Čtenářům odpoví mluvčí Ropidu

Radnice páté městské části bude od organizátora městské hromadné dopravy požadovat také prodloužení linky 123, která v současnosti končí na Kavalírce. Po této změně tamní obyvatelé volají dlouhodobě už od rozsáhlé změny v září 2012, kdy Ropid linku původně jezdící až k metru zkrátil.

Ropid slibuje, že na základě připomínek politiků současný návrh ještě upraví. „Materiál, který konzultujeme s městskými částmi, je stále pracovní, počítáme, že se po těchto jednáních může ještě měnit. A to jak co se týče vedení linek, tak jejich číslování,“ vysvětluje ředitel Ropidu Pavel Procházka.

Lepší velké změny naráz než drobné postupně

O změnách v MHD, které přinese prodloužení metra A, se hovořilo již dlouho. Až minulý týden však vyplulo na povrch, že se změny dotknou takřka celé Prahy, a nikoli jen okolí prodloužené trasy metra.

Plánek návrhu vedení linek autobusů - západ
Plánek návrhu vedení linek autobusů - východ

Plánek návrhu vedení linek autobusů na západě (vlevo) a východě Prahy

„Dlouhodobě jsme se zabývali připomínkami radnic i ­obyvatel. Také jsme dokončili velké dopravní průzkumy. Rozhodli jsme se proto do dubnových změn vše zapracovat. Je to tak lepší než za půl roku přijít s dalšími dílčími změnami,“ vysvětluje mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Přestože radnice mají své připomínky, celkově zatím hodnotí souhrn změn jako pozitivní. „Pro nás to není tak špatné. Více spojů pojede na Ortenovo náměstí, posílí se také propojení z dolních Holešovic na Letnou, o to jsme usilovali,“ říká místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (PRO 7).

Zásadní vliv na návrh Ropidu však budou mít samotní cestující. Během tří týdnů chtějí radnice městských částí vyslechnout obyvatele a právě na základě jejich podnětů rozšířit své připomínky a návrhy na další úpravy vedení linek. „Názory veřejnosti pro nás budou stěžejní ve formulování našeho stanoviska,“ říká Hnyk.

Líbí se vám navrhované změny v pražské MHD?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 22. ledna 2015. Anketa je uzavřena.

Ne 1548
Ano 475

Jen sedm linek tramvají pojede stejně jako dřív

Nejvíce patrné budou dubnové změny v tramvajové dopravě. Ze současných dvaadvaceti linek jich jen sedm pojede stejně jako doposud. Linku 13, která jezdí mezi náměstím Bratří Synků a Černokosteleckou, Ropid zcela zruší. Na kolejích se však naopak objeví dvě nová čísla, a to 15 a 19. Patnáctka bude vozit cestující na trati mezi Smíchovským nádražím a Barrandovem. Dopravu tam však posílí pouze v ranních špičkách pracovních dnů.

Plánek návrhu vedení linek tramvají

Plánek návrhu vedení linek tramvají

Více tramvají v kratších intervalech chce Ropid vyslat na ty nejvytíženější kolejové úseky. Konkrétně půjde o spojení centra metropole s ­Žižkovem a Florou, častěji pojedou také spoje na Albertov. Více souprav bude jezdit v jednom z vůbec nejvytíženějších tramvajových úseků - mezi Karlovým náměstím a ­zastávkou I. P. Pavlova.

Už loni se cestující zajímali, jak se po zprovoznění čtyř nových stanic metra změní doprava na Evropské. Tramvaje, které po frekventované ulici jezdí, totiž částečně kopírují trasu metra. Podle radnice Prahy 6 se situace na Evropské pro cestující nezhorší.

„Jsme rádi, že na místě nedojde k většímu omezení,“ říká Kolínská. Zůstane tam nadále linka­ 20. Naopak linka 26 nově pojede z Vítězného náměstí na Podbabu. Na Evropské ji nahradí číslo 5.

Jednou z dubnových změn, kterou si už nyní městské části pochvalují, je spojení Andělu s Dejvicemi linkou 118. Ta nově pojede Strahovským tunelem. Pokud se změna osvědčí, chtělo by město poslat ještě jednu linku pod zem. Konkrétně autobus 180 do tunelu Blanka.

Autobus č. 118 vás poprvé proveze Strahovským tunelem:







Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.