Obávaný úsek silnice I/3 z Prahy do Tábora nedaleko Olbramovic, kde se stávají nehody s vážnými následky. Za poslední dva roky tam při haváriích zahynulo několik lidí. | foto: František Vlček, MAFRA

Nebezpečné „esíčko“ u Olbramovic nahradí obchvat za půl miliardy

  • 5
V nechvalně proslulém „esíčku“ na silnici I/3 u středočeských Olbramovic dochází často k vážným dopravním nehodám. Pomoct by měl obchvat. Objízdnou trasu na cestě z Prahy do Tábora sice brzdí posudek vlivu na životní prostředí (EIA), stavět by se ale mohlo už koncem roku.

Nehod není u Olbramovic víc než jinde, jejich následky jsou ale většinou vážné. Nejsou to ani dva týdny, kdy zde došlo k další tragédii (psali jsme zde).

„Nebezpečnost úseku spočívá především v tom, že je nepřehledný,“ říká vrchní inspektor krajského policejního ředitelství Zdeněk Chalupa. Zdánlivě bezproblémová cesta po rovině se na 25. kilometru změní. Nejen místními je klikatý úsek označovaný jako „esíčko“.

„Stává se, že řidiči úsek podcení. Následky jsou pak fatální,“ potvrzuje i středočeský koordinátor BESIP Miroslav Polách.

Pomoci by měla objízdná trasa neboli obchvat, který prý bude stát téměř půl miliardy korun. Má snížit nehodovost nejen podle policie, ale i podle názorů specialistů z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Navržený obchvat Olbramovic zruší stávající esíčko, které vzniklo provizorním napojením obchvatu Bystřice na starou silnici I/3,“ říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Silnice navíc nepovede jako nyní přes obec, ale mine aglomeraci. Kromě snížení rizik vážných kolizí by tedy zamýšlený obchvat ulevil obyvatelům obce.

Dvacet tisíc aut za den

Olbramovicemi totiž denně projede téměř čtrnáct tisíc vozidel. Statistika však pochází z roku 2010, kdy bylo celostátní sčítání dopravy. Novější průzkumy ukazují, že se provoz v posledních letech ještě zvýšil.

„Když otevřeli dálnici kolem Tábora, tak se nám další auta přesunula sem. Provoz ještě zhoustl. Poslední měření dokonce vyšlo na dvacet tisíc aut za den,“ uvádí olbramovický starosta Ivan Novák a dodává, že v obci na výstavbu nové trasy hlavní silnice čekají jako na smilování.

Obyvatelé dokonce na neúnosnou situaci opakovaně reagovali blokádou silnice. „Odnesli to ale vždy spíše řidiči, kteří si tam postáli v kolonách. Byli nervózní a vlastně nevinní, za nic nemohli,“ podotýká starosta. Nová komunikace má být dlouhá zhruba 3,5 kilometru a její součástí bude sedm mostů. Po komplikovaných přípravách by se mohlo začít budovat ještě letos.

Nehody u Olbramovic

Od začátku letošního roku se v úseku staly již čtyři nehody. Jeden člověk přišel o život a další se zranil.

V roce 2015 při šesti vážných kolizích dva lidé zemřeli a šest utrpělo zranění.

Roku 2014 úseku dominovaly také střety se zvěří, při nichž došlo ke zranění dvou lidí.

„O obchvatu se mluví hodně dlouho, poslední termín, o kterém se uvažovalo, byl říjen. Nicméně se to opět komplikuje kvůli administrativě,“ konstatuje Ivan Novák.

ŘSD přiznává, že zahájení prací může skutečně narazit na starší posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Stejně jako třeba v případě dostavby nových dálničních úseků.

„Je vydané ještě podle zákona 244/1992 Sbírky. Je pravděpodobné, že bude zapotřebí provést nové posouzení, což by znamenalo prodloužení přípravy stavby v krajním případě až o jeden rok,“ upozorňuje Nina Ledvinová.

„Lidé tomu, že by se mělo začít stavět, zatím stále moc nevěří, myslím, že dokud se nepustí do práce, neuvěří,“ míní Ivan Novák. Na druhou stranu ani ŘSD nechce projekt dlouho oddalovat a jako reálný termín označuje prosinec - ale pouze v případě, že se podaří aktualizovat EIA tak, aby vyhovovalo nynějším právním normám.

Stavbě brání majitelé půdy

Současně je třeba dokončit ještě výkup některých pozemků, přes které je budoucí nová trasa zakreslená. Případně majitele vyvlastnit.

„Dosud neprodalo potřebné pozemky šest majitelů, probíhají vyvlastňovací řízení, proti čtyřem rozhodnutím o vyvlastnění se vyvlastňovaní odvolali,“ říká Ledvinová a doplňuje, že ŘSD jim za odkoupení nabízí cenu 231 korun za čtvereční metr půdy.

Pokud se vše podaří, Olbramovičtí si na výsledek počkají necelé tři roky. Nejdříve by tisíce aut mohly namísto přes obec vyrazit po obchvatu zhruba v roce 2019.

Zatím si musí dát motoristé u Olbramovic pozor. Policie připomíná, že na záludnosti několikasetmetrové části severojižní dopravní tepny upozorňují dopravní značky. Varují řidiče před mimořádně rizikovým úsekem.

„Měli by navíc dodržovat všeobecná pravidla silničního provozu, zejména se plně věnovat řízení a dodržovat rychlostní limity,“ podotýká Zdeněk Chalupa.

Před dvěma týdny se u Olbramovic srazilo auto s dodávkou, řidič zemřel: