Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chodci v Praze přechází ulice na více než 190 nebezpečných místech

  14:43aktualizováno  14:43
Hlavní město eviduje více než 190 míst, kde se Pražané necítí bezpečně při přecházení silnice. Ale jen deset přechodů pro chodce se letos dočká uspokojivých úprav, které bezpečnost zvýší.
Nové bezpečné úpravy se letos dočká deset přechodů pro chodce, potřebovalo by ji ale téměř 200. (Ilustrační snímek)

Nové bezpečné úpravy se letos dočká deset přechodů pro chodce, potřebovalo by ji ale téměř 200. (Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Jeden z nebezpečných přechodů je například v ulici Na Strži v pražské Krči. Na čtyřproudé silnici není semafor, nasvícení přechodu ani dělící ostrůvek. Místo pro přecházení označuje jen vybledlá zebra.

Podobných nebezpečných přechodů silnic je v Praze ke dvěma stovkám. "Celkový seznam požadavků na úpravy pro zvýšení bezpečnosti obsahuje více než 190 položek. A jejich počet především ze strany městských částí, ale také veřejnosti neustále narůstá," říká specialista odboru rozvoje a financování dopravy pražského magistrátu Jaroslav Mach.

Kde se letos upraví přechody

Praha 3: Korunní – Jičínská – Šrobárova – Hradešínská (618 tisíc)
Praha 4: Budějovická – MHD Kačerov (750 tisíc), Podle Kačerova – Na Nivách (380 tisíc)
Praha 5: Újezd – Plaská (350 tisíc)
Praha 16: Vrážská – MHD Radotín (1,2 milionu korun)

Částečné úpravy a dokončení
Praha 3
: Koněvova –
J. Želivského – Buchcovova (75 tisíc)
Praha 5: Ke Smíchovu – Na Křenkově (229 tisíc)
Praha 16: Dolnoměcholupská,
V Nížinách – Na Slavíkově (650 tisíc)
Praha 22: 2x Podleská
(1,4 milionu)

Upravit všechna místa by městskou kasu stálo 95 milionů korun. Přitom má letos Praha na takové investice pouhých 10 milionů korun, jde o finance získané přes organizaci BESIP. Realizace se letos tedy dočká jen deset projektů. Třeba v Korunní, na Kačerově či v Koněvově ulici. Na zmíněný přechod Na Strži se nedostane. "O tomto problému víme a zpracováváme návrh stavební úpravy. Chceme se co nejdřív se všemi připomínkami vypořádat," tvrdí Mach.

Některé přechody budou zrušeny

V Praze je celkem 10 tisíc přechodů pro chodce, necelých 300 pak tvoří přechody přes silnice, kde jezdí auta ve dvou i více pruzích v jednom směru.

Město zpracovává studii, jak upravit ty nejkritičtější z nich. "Některé přechody necháme zrušit, protože máme zjištěno, že se využívají minimálně. Jinde budeme reagovat úpravou dopravního značení, režimu jízdy a podobně," dodává Mach.

Jeho pracovní skupina prý reaguje i na iniciativy občanů, jako je třeba web Chodci sobě. Na něj napsali Pražané už pět set připomínek.

Odborníci mají o ideálním přechodu jasno. Měl by být na přehledném místě, za snížené viditelnosti intenzivně osvětlený, a to jiným odstínem, než jaký mají okolní veřejné lampy. Dobře nasvícené musí být i okolí, aby se šofér i chodec včas spatřili. Dále by měl být označen výraznou zebrou a svislou dopravní značkou. Mezi pruhy v opačných směrech mají být dělící ostrůvky.

Z policejních statistik vyplývá, že vloni došlo v Praze k 298 nehodám na přechodech pro chodce, to je o třicet víc než předloni. Čtyři lidé zemřeli. Celkem 208 nehod zavinili řidiči tím, že chodcům na přechodu nedali přednost.

Novým počinem pro bezpečnost chodců chce být společná akce BESIP a společnosti ČEZ. Chtějí nasvítit 35 přechodů v republice. O tom, které to budou, se rozhodne hlasováním na webu www.cezregiony.cz. Za metropoli zatím vede přechod v ulici Vršovická v Praze 10.







Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.