Nebezpečný úsek: Na téhle silnici v Bezděčíně u Mladé Boleslavi dochází k častým dopravním nehodám.

Nebezpečný úsek: Na téhle silnici v Bezděčíně u Mladé Boleslavi dochází k častým dopravním nehodám. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Lidé na silnicích umírají zbytečně. K vážným nehodám dochází i na rovině

  • 4
Sjezd z rychlostní silnice u Bezděčína, tah na Tábor od Bystřice na Benešovsku či výpadovka od Slaného na Louny. Tam všude zbytečně umírali lidé při dopravních nehodách. Hledá se řešení.

Celkem 74 lidských životů si za devět měsíců letošního roku vyžádaly dopravní nehody ve Středočeském kraji. Jako by za necelý rok z mapy zmizela jedna malá vesnička nebo tři školní třídy. Kde je nejrizikovější místo, na které silnici si dávat pozor nebo se jí raději rovnou vyhnout?

„K vážným nehodám dochází mnohdy i na zcela rovných a přehledných úsecích. Místa havárií se přitom stále mění a jsou po celém kraji,“ říká Josef Budil, zástupce vedoucího středočeské dopravní policie.

„Především by si řidiči měli začít vážit svého života,“ zdůrazňuje Budil a naznačuje, že za havárie nemohou tolik silnice jako hlavně řidiči, kteří se jim nepřizpůsobí.

U Bezděčína se našlo řešení

Přesto však podle automapy Allianz pojišťovny, která od roku 2012 shromažďuje policejní statistiky, existují ve středních Čechách silniční úseky hrůzy. Výrazně rizikovější než jiné. Donedávna k nim patřil sjezd z rychlostní silnice R10 u Bezděčína na Mladoboleslavsku, na který hned navazuje křižovatka s frekventovanou silnicí I/16.

Jak se bourá ve středních Čechách

I přes investice a snahu o větší bezpečnost na silnicích počet dopravních nehod ve Středočeském kraji od ledna do září stoupl o 4,5 procenta. Policie musela řešit o 390 havárií více. Oproti loňsku se o 14 procent zvýšil počet nehod zaviněných způsobem jízdy, a dokonce o 22 procent kvůli alkoholu.

Skoro o 10 procent se letos také při karambolech zvýšila hmotná škoda na více než 137 milionů korun.

Naopak počet obětí středočeských silnic se mírně snížil. Do konce září zemřelo o jednoho člověka méně, a těžce zraněno bylo dokonce o 40 osob méně než loni, což je zlepšení téměř o 12 procent.

Zdroj: Policie ČR

„Během období let 2012 až 2014 tam jeden člověk zemřel a dalších pět lidí se těžce zranilo. Celkem se tam stalo 12 karambolů,“ uvádí žebříček nejčastějšího výskytu vážných nehod.

V poslední době tam ale díky opatřením, která zde policejní experti navrhli, došlo k výraznému zlepšení.

„Byl tam příliš široký sjezd a řidiči si z něho často dělali dva pruhy, situace proto byla velmi nepřehledná. Daly se tam proto zábrany pro zúžení, zvýraznila se značka stop a také došlo ke snížení rychlosti,“ prozradila policejní mluvčí Lenka Sikorová.

To podle ní letos vedlo k prudkému poklesu počtu těžkých havárií. „Letos se tam stala jen jedna vážnější nehoda, za kterou ale rozhodně nemůže tato křižovatka. Dvaaosmdesátiletý řidič nedal přednost na stopce a srazil jej jiný sedmasedmdesátiletý řidič jedoucí po hlavní ulici. S tím už asi žádná opatření nic nenadělají,“ dodává Sikorová.

Na opatření, která by vedla ke zvýšení bezpečnosti, naopak zatím jen čekají řidiči na Benešovsku. Na zdejší silnici I/3 mezi Bystřicí a Voticemi mají nehody téměř každý druhý týden, hlavně na úrovni poblíž obce Tomice.

„Je to místo, kde dochází k vážným haváriím. Po přejetí mostu na řidiče čeká mírnější dvojitá zatáčka, kterou mnohdy projíždějí spíše rovně. Ať už si to zkracují, nebo zatáčku nečekají, přejíždějí do protisměru, kde se srazí čelně s protijedoucím vozem,“ popisuje vedoucí benešovské dopravní policie Zdeněk Štěpánek.

Naposledy se tam bouralo 19. září, kdy se tam srazilo auto s autobusem jedoucí v řadě za sebou.

Nervózní řidiči hazardují

Podle policie tam nepomohlo ani snížení rychlosti, ani výrazné dopravní značení. „Pomohlo by nám narovnání této dvojité zatáčky, což by se mohlo realizovat kolem roku 2018 díky realizaci obchvatu nedalekých Olbramovic,“ říká Štěpánek.

Podobný názor má také místostarosta Bystřice Tomáš Semrád, podle něhož by se obchvat mohl začít budovat v horizontu dvou let. „Velmi by nám to pomohlo, protože vnímáme, že dopravní situace není ideální. Vždy se nás všech silně dotýká, když tady někdo zbytečně zemře,“ říká místostarosta.

Kromě toho by však pomohla i větší ohleduplnost řidičů. „Hlavně o víkendech je tady doprava značně frekventovaná a někteří nervózní řidiči mířící na chaty často zbytečně předjíždějí a hazardují,“ dodává místostarosta Semrád.

Právě předjíždění je hlavním důvodem nehod také na silnici I/7 směrem na Třebíz na Kladensku.

„K nehodám tady dochází kvůli předjíždění a vysoké rychlosti po vjetí do protisměru. Nic jiného to není,“ potvrzuje šéf kladenské dopravní policie Martin Kunc. Řešením by podle něho bylo přebudování na silnici se čtyřmi pruhy a oddělení komunikace svodidly. Realizace je ale zatím v nedohlednu.