Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přes Negrelliho viadukt vlaky dva roky neprojedou, přijde o dva oblouky

  19:50aktualizováno  19:50
Negrelliho viadukt je po Karlově Mostě druhá nejstarší mostní stavba v Praze. Hlavnímu městu slouží úctyhodných 164 let. Nyní ale slavný železniční most čekají nejrozsáhlejší opravy v historii. Vlaky budou dva roky jezdit přes Smíchov.

Na největší opravu v historii této nemovité kulturní památky, kterou připravuje na příští rok Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), upozornily Hospodářské noviny.

Ochrana před povodní

Význam Negrelliho viaduktu pro Prahu prokázala i povodeň v roce 2002, kdy byl jedním ze čtyř mostů přes Vltavu v Praze, na nichž nebyl přerušen provoz.

Po povodni se stal součástí protipovodňové ochrany v Karlíně i v Holešovicích.

V mostních pilířích je zabudována konstrukce, do které se v případě povodně osadí mobilní bariéry.

Rekonstrukce má být důkladná, dokonce po vzoru rekonstruovaného Karlova mostu bude kámen po kameni rozebráno zábradlí a dva nejvíce poškozené mostní oblouky na Štvanici. Očíslované a restaurované kameny se pak vrátí na své místo.

"Opravy vyřeší dnes nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení," popisuje práce mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Zmizet mají i různé sklady, garáže a provozovny vestavěné v mostních obloucích. "Znehodnocují ho a znečišťují stavbu i okolí. Málokdo si tak uvědomuje nejen stáří této mostní stavby, ale i její skutečnou krásu," říká Ptačinský.

Takto zabedněné části jsou například v oblasti autobusového nádraží na Florenci. Třeba se tím rozšíří prostor pro několik menších pražských galerií, které v září pod viaduktem dočasně nainstalovaly umělecká díla.

Hledá se náhrada za Masarykovo nádraží

"Výsledkem oprav bude kromě zvýšení kvality cestování a zkrácení jízdních dob také zlepšení kvality života kolem této rušné trati a v neposlední řadě zachování jedné z nejvýznamnějších památek v Praze a obnovení její zašlé slávy," slibuje si Ptačinský.

Zahájení rekonstrukce, které se předpokládá v roce 2015, znamená dvouletou nepřetržitou výluku na železnici v úseku Masarykovo nádraží - Bubny. Většina vlaků bude proto převedena na trať Smíchov - Hostivice.

Ale ideální trasy se ještě hledají a je možné, že svou roli sehrají i nádraží v Dejvicích či Bubnech. Jednoduše: musí se najít konečná, která nahradí Masarykovo nádraží.

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu, který je mimochodem postaven ze tří druhů kamene, je provázána s modernizací právě Masarykova nádraží a trati Praha - Kladno s případným připojením na letiště.

Po plánované dostavbě rychlodráhy Praha - Kladno se v dopravní špičce předpokládá u linek na Kladno interval 15 minut, na Kralupy nad Vltavou 30 minut a interval na letiště 10 minut. Celkem tak v dopravní špičce projede na trati až dvanáct párů vlaků za hodinu.

"Otázky ceny, zhotovitele a dopadu na provoz jsou zatím předčasné, neboť to vše bude až výsledkem soutěže o zhotovitele. Nyní jsme ve fázi přípravné projektové dokumentace, kterou teprve jednotlivé strany připomínkují," dodal mluvčí SŽDC.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.