Skifařka tvrdí, že do ní naboural člun a způsobil jí zranění. Posádka lodi to ale odmítá s tím, že to bylo přesně naopak. Svědci pořídili fotografie, na kterých je vidět, jak dívka po nehodě odjíždí. | foto: iDNES.cz

Skifařka nabourala do nás, ne my do ní, tvrdí svědek nehody na Vltavě

  • 42
Redakce iDNES.cz mluvila s jedním z členů posádky člunu, jenž o víkendu údajně najel na Vltavě do dívky na skifu a následně ji zranil. „Dívka najela do nás, přímo do špice,“ říká zdroj, který si přeje zůstat v anonymitě. Celou událost vyšetřuje Policie ČR spolu se Státní plavební správou.

Podél smíchovské náplavky pomalu pluje člun, a jeho posádka se rozmýšlí, zda vystoupí na nábřeží a navštíví tamní food festival, nebo zamíří na cestu po Vltavě dál směrem ke Karlovu mostu. V ten moment do nich ale vrazí skifařka, je v šoku a opakuje, že ji „matka zabije“.

Tak popisuje zdroj iDNES.cz nehodu, která se stala na Vltavě o víkendu. Matka dívky uvedla, že dívku srazil člun a má poraněnou páteř, po řidiči motorového člunu policie pátrá (psali jsme zde).

Totožnost řidiče člunu redakce iDNES.cz zná, stejně jako dalších členů posádky. A ti celou věc vidí jinak.

„Na lodi nás bylo pět. Všichni mají papíry na loď, byla to posádka, která ví, co má na vodě dělat. Náš člun dosahoval rychlosti nejvíc tři kilometry v hodině. Ve chvíli, kdy se to stalo, jsme byli na úrovni botelu Admirál, byli jsme unášeni proudem. Dívka najela do nás, přímo do špice,“ uvedl muž, který si přeje zůstat v anonymitě.

Překvapilo ho, že dívka jela sama bez doprovodu. Poté, co do člunu narazila, prý byla v šoku.

„Vyběhli jsme, pomohli jí z lodě, vytáhli jsme i její loď, náš člun jsme přivázali. Řešili jsme, zda je dívka v pořádku, dali jí napít a zjistili jsme, že i její loď je až na pár škrábanců celá,“ dodává.

Podle něj se celá posádka zachovala správně, dívce nabídla odvoz zpět do veslařského klubu, ta to však odmítla a odjela sama.

Z jejího odjezdu pořídili fotodokumentaci. Jediné, co ho prý mrzí, je to, že nezjistili, že není plnoletá, pak by prý trvali na tom, že ji do klubu dopraví sami.

Matka dívky se k případu nechtěla vyjadřovat. „Nechci o tom mluvit, dcera si nepřeje, aby se o tom mluvilo. Doposud nevím, že by se ten člověk našel,“ uvedla.

Dodala, že u události nebyla, proto neví, jak se stala. Ví jen to, co dcera vypověděla na policii, tedy že do ní narazil člun.

„Nicméně ten člun na této straně řeky nemá podle plavebního řádu co dělat, to mi vysvětlili lidi z veslařského svazu. Ať to vyšetří policie, nechci se v tom angažovat,“ dodala.

Jak matka dívky, tak dva svědci již byli podat vysvětlení na plavební správě. Člověk, co seděl za kormidlem a jehož identitu iDNES.cz zná, odjel do Chorvatska připravovat lodě na světovou regatu.

„Nezbavuje se tím zodpovědnosti. Navíc, není to otázkou řešení policie, je to bráno jako kolize dvou plavidel, která se řeší na plavební správě. Ona ale narazila do nás, podat vysvětlení by měla ona,“ dodává zdroj z lodi.

Podle ředitele pražské pobočky Státní plavební správy Hynka Beneše však měli událost nahlásit.

„Je povinnost hlásit každou plavební nehodu plavební správě, což se nestalo. Povinnost hlásit to mají všichni účastníci, což znamená obě strany. V případě dívky je ale potřeba brát ohled na její zdravotní stav,“ říká.

Rivalita mezi člunaři a veslaři trvá roky

Podle zmíněného člena posádky využili veslaři možnosti si „rýpnout“ a celou záležitost vnímá jako projev rivality mezi veslaři a vodním motorismem.

Podle Jiřího Svobody z oddílu VK Slavia Praha panuje rivalita na Vltavě už několik desítek let. Do konfliktu se veslaři dostávali už před padesáti lety s rybáři, kteří jim stáli v plavebních drahách.

„Každý si možná myslí, že má větší právo než jiní. Voda ale patří všem a chce to ohleduplnost. Někdy si myslíme, že je právo na straně našich veslařů, a někdy si to myslí ti ostatní. Je ale potřeba při plavbě dodržovat nějaká pravidla, která jsou stanovená,“ říká Svoboda.

Rivalita pak podle něj vzrostla, když před rokem vyhláška povolila jízdu vodních skútrů. „To samozřejmě vyvolalo z naší strany nevoli, protože tady jezdí děti a ty skútry se proplétají mezi parníky a ne vždy jsou k veslařům ohleduplní,“ říká.

Podle Jiřího Pěknice, předsedy České svazu vodního motorismu, problémů v soužití mezi oběma skupinami přibývá hlavně z toho důvodu, že po úspěších olympijského týmu se v Praze výrazně zvýšil počet veslařů. „A to tak, že geometrickou řadou,“ dodává Pěknice.

Která strana má pravdu v případě této konkrétní srážky, posoudí Policie ČR, která událost vyšetřuje spolu se Státní plavební správou, protože došlo ke zranění osoby. Zjišťují okolnosti, které se týkaly plavby.

„Plavidlo se strojním pohonem má dát přednost veslaři. Současně by ale veslař měl kontrolovat dráhu před sebou, protože jede pozpátku, takže to bude záležet na postavení obou plavidel,“ říká Beneš ze Státní plavební správy.

,