Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Nejstarší pražský podchod zasypou. A další už vznikat nebudou

  12:15aktualizováno  12:15
Nejstarší pražský podchod, který vede v ulici Bělohorská pod Malovankou, bude zasypán. A protože se ukazuje, že lidé tmavá zákoutí raději obcházejí, nové podchody pod silnicemi už v metropoli vznikat nebudou.

Unikátní stavba, jediná svého druhu. Tak se v roce 1948 mluvilo o nově vzniklém podchodu pod Malovankou. Vůbec poprvé jím totiž Pražané mohli projít pod silnicí. Vznikl jako alternativa pro chodce, kteří přecházeli v té době velmi frekventovanou křižovatkou.

„Podchod vznikl v souvislosti s XI. sokolským sletem. Byly tam konečné dnešních tramvajových smyček Dlabačov a Královka, a také ulicí Na Malovance a Za Pohořelcem vedly koleje. Chodilo tudy hodně lidí,“ vysvětluje archivář dopravního podniku Pavel Fojtík.

Podchod ale bude za dva roky v rámci rekonstrukce Bělohorské ulice zasypán.

„Není už vůbec využíván. Je škoda, aby lidé chodili po krásné ulici, jako je Bělohorská, pod zemí,“ domnívá se náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Ulice se podle ní zúží do jednoho pruhu.

Někteří zdejší obyvatelé se s podchodem možná rozloučí s trochou nostalgie. Byl totiž po dlouhých dvacet let jediný. Dalšího se dočkali Pražané až v roce 1968, kdy byl postaven na Václavském náměstí.

„V té době se ještě nepočítalo s tím, že do něj někdy bude ústit metro. Byl postaven, protože křižovatka na Václavském náměstí byla mimořádně frekventovaná, jezdila tam auta i tramvaje. Měla se tak zjednodušit situace chodcům,“ vysvětluje Fojtík.

Další podchody se stavěly až v souvislosti se stanicemi metra. Někde ale k vybudování stačilo, aby kolem jezdily tramvaje. Takový byl například podchod na Kavalírce, který byl vystavěn v roce 1977. Měl ale stejný osud, jaký potká ten na Malovance. Před několika lety byl zasypán.

Nové předpisy už s podchody nepočítají

Nyní se podchody v Praze vyskytují především právě u stanic metra. Další „jednoduché“ pod silnicemi už nejspíš nevzniknou. Vyplývá to z nových stavebních předpisů, které začaly platit 1. srpna.

Píše se v nich, že segregace chodců a automobilové dopravy se neosvědčila. Lidé totiž vyhledávají co nejkratší cestu a snaží se vyhnout převýšení, tedy i schodům. Raději proto ulici přejdou po přechodu. Podle dokumentu to tak je i ve většině dalších evropských měst, která také podchody odstraňují.

„Z podchodů se může stát nepříjemné místo. Je tomu tak například na Vltavské nebo pod Prašným mostem, kde je podchod nový, ale podívejte se, jak vypadá,“ říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ), podle které by všechna místa určená pro přecházení měla být řešena úrovňově.

Praha nyní jedná se sprejery, kteří by měli val pod Prašným mostem vymalovat a udělat ho veselejším.

Ládví zachvátila „pandemie“

To už se ostatně v minulosti několikrát stalo. Například podchod metra Ládví zdobí od září loňského roku desítky pand, nově získal barvu také nádražní podchod v Uhříněvsi. Ne všechny podchody ale září barvami a chodci se jim raději vyhýbají. Jeden z takových podchodů vede pod Wilsonovou ulicí u stanice metra Muzeum.

Fotogalerie

„Nestalo se mi, že bych tudy šel a neležela tam nějaká injekce,“ říká Marek Lukáš, který se z Prahy přestěhoval do jižních Čech. Nebezpečná mu připadala také Vltavská. „Tam bych ani nenechal jít dívku samotnou,“ říká.

V tom s ním souhlasí i student Vysoké školy ekonomické Martin Zelinka. „Rozhodně nedoporučuji noční procházku podchodem kousek od Vltavské. Tam někoho zabít, tak se to nikdo nedozví - možná kromě těch kempujících lidí bez domova opodál,“ říká.

Za jeden z nejošklivějších byl také dlouhodobě považován podchod u metra Strašnická, to už ale pět let neplatí. „V roce 2011 jsme na opravu podchodu metra vyčlenili dva miliony korun. Nyní je podchod již zrekonstruovaný, ale bohužel čelí častým útokům vandalů,“ říká mluvčí městské části Vít Novák.

Občas v podchodech dochází k napadením a krádežím. Určit ten nejnebezpečnější lze ale těžko. „Toto kritérium nepatří mezi sledované. Monitorujeme celkově lokality, na podchody či například stanice MHD to ale nedělíme,“ říká mluvčí policie Andrea Zoulová.

Městským částem hlásí problémy v podchodech místní lidé nebo městská policie. Je pak na radnici, zda namontuje osvětlení nebo bezpečnostní kameru. K útokům došlo v minulosti například v podchodu u zastávky Přístaviště, kde loni v únoru dva agresoři bezdůvodně zmlátili mladého muže. V prosinci 2014 byla znásilněna devětadvacetiletá žena v podchodu nedaleko Thomayerovy nemocnice.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.