Vánoční strom Na Staroměstském náměstí je už ozdobený (25.11.2015). | foto: Michal Šula, MAFRA

Nejdráž vyjdou Vánoce Pražany. Za dárky utratí víc než zbytek Česka

  • 10
Pražané utratí za dárky o tisíc korun více než zbytek Česka a dávají jich i více. Češi letos utratí za dárky víc, než loni, v průměru necelých pět tisíc korun.

Už jen čtyři dny zbývají do začátku adventu a tím pádem je nejvyšší čas začít obstarávat dárky. Pražané budou mít letos napilno ještě více než obyvatelé jiných koutů republiky.

Většina občanů metropole totiž hodlá obdarovat minimálně šest osob, většinou osm až deset, zatímco lidé mimo Prahu shání dárky nejčastěji asi pro čtyři až pět osob. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cetelem, který pro ni začátkem listopadu zpracovala agentura STEM/MARK.

„Jen za dárky plánují Češi letos utratit v průměru 4 900 korun,“ říká mluvčí Cetelemu Barbora Minksová. I tady se pražská čísla výrazně liší. Průměrný obyvatel metropole má totiž na vánoční dárky vyhrazeno o celou tisícikorunu více, tedy necelých šest tisíc.

„Vzhledem k vyšší životní úrovni to není tak překvapivé. Pražáci jsou bohatší než obyvatelé zbytku republiky. Tak to vždy bylo a asi to tak i vždycky bude,“ míní ekonomka Markéta Šichtařová. S bohatstvím metropole podle ní souvisí i zmíněný vyšší počet dárků, které Pražané shánějí.

„Když máte hluboko do kapsy, tak obdarujete jen svou nejbližší rodinu. Jenže s rostoucím bohatstvím se rozšiřuje i okruh lidí, které obdarováváte,“ vysvětluje ekonomka s tím, že pokud má člověk více peněz, tak může nějakou drobností obdarovat třeba i spolupracovníky v kanceláři nebo přátele.

Češi utratí více než loni

Důležitější je z hlediska ekonomiky podle ní fakt, že Češi letos utratí o 250 korun více než v loňském roce. Pražané dokonce téměř o osm set korun.

„Je vidět, že se ekonomice daří a že klesá míra nezaměstnanosti,“ pokračuje Šichtařová a dodává, že kvůli tomu se maloobchodní tržby o letošních Vánocích celorepublikově zvýší o šest až osm procent oproti loňskému roku. V Praze pravděpodobně ještě o něco více.

„V rozvinutých centrech je hospodářský růst vždycky rychlejší než tam, kde je chudoba. Takže se ty nůžky mezi různými kouty země stále více rozevírají,“ shrnuje ekonomka. Podle průzkumu najdou letos Češi nejčastěji pod stromečkem oblečení, tělovou a pleťovou kosmetiku a knihy. I v těchto položkách jsou mezi hlavním městem a zbytkem republiky rozdíly.

Letošní Vánoce v Praze

6 tisíc korun
Téměř tolik peněz utratí průměrný Pražan letos za dárky.

11,3 procenta
Pražanů dá pod stromeček peníze. Na Moravě to plánuje 23 procent lidí.

60 procent
Pražanů daruje knihu. Obdobný počet lidí vybere kosmetiku a oblečení.

Zatímco téměř šedesát procent Pražanů plánuje dárky shánět v knihkupectví, ve zbytku Čech bude před Štědrým dnem knihu do dárkového papíru balit ani ne čtyřicet procent Čechů. Podle psychologa Jiřího Brančíka je to hlavně tím, že je v metropoli větší koncentrace vzdělaných lidí.

„Jsou tu vysoké školy, vědecké ústavy a podobně. Kupují se i učebnice a odborná literatura,“ myslí si Brančík a dodává, že z téhož důvodu lidé v Praze kupují častěji pod stromeček například poukázky na kulturní akce. Ty letos obstarává téměř třicet procent obyvatel metropole, zatímco za hranicemi hlavního města je chce jako dárky využít zhruba deset procent lidí.

„Je tu větší nabídka kulturních událostí a tím i poptávka. Navíc má metropole více jedinců bažících po kultuře,“ uvažuje psycholog. Větší množství lístků do kina a divadla prý souvisí také s tím, že v metropoli je i velké množství škol uměleckého charakteru, které vychovávají a vedou lidi k tomu, aby se o kulturu zajímali.

V Praze lidé dávají méně praktické dárky

„Pražané častěji vnímají skutečnost cestou umění, vnímají realitu skrze emoce. Když jsou lidi z venkova, tak ji často vnímají spíše rozumově, prakticky,“ vysvětluje Jiří Brančík. To je podle něj i důvod, proč Pražané téměř nedávají pod stromeček hotové peníze. K tomu se letos podle průzkumu uchýlí jen 11 procent lidí, zatímco třeba na Moravě to plánuje více než 23 procent.

„Lidé v metropoli kladou důraz na to, že dárek sami pořídí. Chtějí, aby byl originální. Populace v ostatních částech republiky je racionálnější. Řekne si - dám tomu člověku peníze, a ať si za to koupí, co potřebuje,“ míní psycholog. S jeho poslední větou souhlasí i ekonomka Markéta Šichtařová.

„Když máte menší příjmy, tak daleko častěji darujete něco, co je ryze praktické. Peníze jsou toho typickým příkladem,“ říká ekonomka s tím, že lidé s vyšším příjmem své výdaje častěji přesouvají do takzvaných zbytných statků, tedy do něčeho, co tolik nepotřebují.

„Třeba značkové oblečení nebo šperky,“ uvádí příklady a její slova potvrzuje i průzkum. Oblečení letos plánuje pod stromeček koupit více než dvaašedesát procent Pražanů a šperky nebo hodinky přes dvacet procent z nich. Na Moravě ale do zlatnictví půjde vybírat jen třináct procent lidí.