Podomní prodejci energií se chovají zvlášť nevybíravě hlavně k seniorům. Vyhrožovali například, že ženu odpojí od sítě. (Ilustrační snímek)

Podomní prodejci energií se chovají zvlášť nevybíravě hlavně k seniorům. Vyhrožovali například, že ženu odpojí od sítě. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Pražské byty obcházejí prodejci energií, vyhrožují odpojením od sítě

  • 8
V metropoli se objevili noví dodavatelé elektřiny a plynu. Podomní prodejci, kteří jejich služby nabízejí, se snaží usilovně vloudit do domácností. K úspěchu si pomáhají lživými báchorkami, jak MF DNES potvrdilo několik svědků.

Bezpečná změna dodavatele

Výhodná nabídka elektřiny a plynu na vás čeká na webu Energie DNES.

Lež první: tvrdí, že zastupují Pražskou energetiku (PRE). S ní přitom nemají nic společného. Lež druhá: ubezpečují, že lidé ušetří stovky korun měsíčně. Ti však uspoří většinou jen pár desetikorun. Lež třetí: slibují, že změna dodavatele energie je zdarma. Ve skutečnosti bývá ve smlouvě uveden i takzvaný aktivační poplatek.

"Pánové mi zamávali před očima nějakou divnou průkazkou, a že potřebují fakturu. Mají prý od PRE pověření uzavírat dodatky ke smlouvám," líčí Lada Procházková z Břevnova návštěvu, před níž přibouchla dveře. "Měli v deskách faktury od sousedů," všimla si.

I v Bubenči měli podobného návštěvníka. "Nechal nám tu dokonce bezcenné papíry s hlavičkou PRE. Sama smlouva ale s Pražskou energetikou neměla nic společného," říká Dita Nováková, jež nezvaného hosta vyprovodila ze dveří.

Pozor na to, kdo je za dveřmi

Pražská plynárenská ani Pražská energetika (PRE) do terénu neposílají své zástupce. Pokud to někdo o sobě tvrdí, lze to ověřit na zákaznické lince 840 550 055 (PRE) a 840 555 333 (plynárny). 

Zákazníka, který platí zálohy, nemůže nikdo odpojit od energií.

Podepsanou smlouvu lze bez vysvětlení a bez následných sankcí vzít do 14 dnů zpět.

Kde odborníci poradí: Energetický regulační úřad www.eru.cz, tel. 564 578 666, kalkulátor spotřeby: kalkulator.eru.cz Ministerstvo průmyslu a obchodu www.mpo.cz, tel. 224 851 111 SOS – Asociace www.asociace-sos.cz, tel. 900 10 10 10

Také další odběratelé elektřiny ze severozápadního konce Prahy popsali zhruba stejnou historku, v níž figurují falešní zaměstnanci PRE, kteří nabízejí desetiprocentní slevu. A všichni nakonec vytáhli z desek stejnou smlouvu k podpisu - s firmou SVT Group.

Její ředitel Martin Los společnost hájí. "Je morálně neomluvitelné, že se někdo vydává za konkurenci. Poškozuje tím dobré jméno naší společnosti i PRE. Omlouvám se všem. Nejsou to ale naši zaměstnanci, najímají je externí obchodní skupiny," uvedl Los. Připouští přitom, že to není jediná stížnost na prodejce spojené s SVT. Zvlášť v Ostravě mají naštvaných zákazníků plno.

Dominantní dodavatelé energií v metropoli, Pražská energetika a Pražská plynárenská, se s podobnými stížnostmi setkávají denně.

Možnou úsporu lze přepočítat na webu regulačního úřadu

"Každý týden se ozývají desítky zákazníků, kteří si pozdě spočítali, že se jim přestup nevyplatí, a teď mnohdy musí platit tisíce korun za vypovězení smlouvy," potvrzuje mluvčí PRE Petr Holubec a radí lidem, aby si v klidu přepočítali potenciální úsporu na webu Energetického regulačního úřadu.

Jenže těžko používat chladnou hlavu, když už jsou podomní obchodníci v bytě, a jsou dokonce agresivní. Zvlášť v jednání se seniory.

"Když jsem je odmítla, strčili mi nohu do dveří a říkali mi, že jsem hloupá, že okrádám svoje děti a vnuky. Nakonec mi řekli, že když nepodepíšu, odpojí mi elektřinu. Tak jsem souhlasila," říká osmasedmdesátiletá důchodkyně. Její příbuzní už v posledních dvou letech stornovali šest takových smluv.

Energetický regulační úřad, kde končí většina stížností a dotazů nespokojených klientů, lidem vysvětluje základní pravidla pro změnu dodavatele energií.

"Lidé by nikdy neměli uzavírat smlouvy mezi dveřmi. A hlavně by nikomu neměli dávat do rukou faktury, nebo dokonce občanské průkazy. Smlouvu a aktuální ceník si mohou vzít a prostudovat doma," nabádá Jarmila Lehnerová z ERÚ.

Aktivační poplatek je výmysl

Nespokojeným či napáleným zákazníkům doporučuje, aby se obraceli klidně i na ministerstvo průmyslu nebo na Sdružení obrany spotřebitelů - Asociaci.

Na stránkách ERÚ lidé najdou podrobný návod, jak bezpečně změnit dodavatele. Mimo jiné se tam dočtou, že neexistuje nic jako aktivační poplatek, změna dodavatele je zdarma. Nebo že do 14 dní je možné od smlouvy odstoupit.

Firma SVT tvrdí, že kvůli špatným zkušenostem posílá ještě novým zákazníkům akceptační dopis, aby věděli, že mění dodavatele energie. "A pokud vidíme na smlouvě datum narození před rokem 1930, ještě si zájem ověřujeme jednou telefonicky," říká ředitel Martin Los.