Královskou cestu v centru Prahy „zdobí“ nepřeberné množství nevkusné reklamy. Z...

Královskou cestu v centru Prahy „zdobí“ nepřeberné množství nevkusné reklamy. Z domů by měla zmizet během podzimu. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Centrum Prahy hyzdí nevkusná reklama. Z domů má zmizet do podzimu

  • 81
Přehlídkou nevkusu se stala Královská cesta v centru metropole. Na vině je nevzhledná a nelegální reklama, která „zdobí“ okolní domy. Památkáři už se stavebním úřadem vyzvali jejich vlastníky, aby tyto prvky odstranili.

Kdysi tudy projížděli čeští králové při své cestě na Hrad ke korunovaci. Dnes vypadá trasa vedoucí od Prašné brány přes Staroměstské náměstí a Karlův most až na Hradčany kvůli nepřebernému množství barevných reklam spíš jako přehlídka nevkusu.

Během podzimu by se však takzvaná Královská cesta, kudy v sezoně projde až pětačtyřicet tisíc lidí za den, měla od nejodpudivějších příkladů nelegální reklamy konečně očistit.

„Na trase jsme spolu se zástupci stavebního úřadu Prahy 1 vytipovali třicet nejkřiklavějších prohřešků. Stavební úřad nyní vlastníky těchto míst obesílá s výzvou, aby buď doložili, že reklamu mají oprávněně, nebo ji v opačném případě odstranili,“ vysvětluje šéf magistrátního odboru památkové péče Jiří Skalický.

Nájemci si podle něj své obchody či restaurace v centru „zdobí“ reklamou, jak je napadne, a nedodržují pravidla, která pro její umísťování v památkově chráněném území metropole platí.

„Reklamní značení má často nadměrné rozměry, využívá nepovolené světelné prvky, prapory, neúměrný počet vitrín s nabídkou před restauracemi a podobně,“ vyjmenovává problémové prvky Skalický.

Méně reklam už za několik týdnů

„Náš stavební úřad již rozeslal přes padesát výzev. Pokud nedoloží potřebnou dokumentaci, dostanou zákonné lhůty na odstranění, třeba dva až tři týdny. Někteří už načerno postavené reklamy odstranili. Pozitivní změny uvidíme snad už do podzimu,“ říká starosta první městské části Oldřich Lomecký.

Podle Skalického je tato iniciativa prvním krokem v boji s nelegální reklamou v centru města. „Stejný proces si zaslouží i takzvaný Zlatý kříž, tedy Václavské náměstí a Příkopy. To jsou v tomto směru nejvíce zaplevelené části města,“ dodává.

Reklama v historickém centru Prahy

  • Firemní označení či reklamní zařízení má být nerušivým doplňkem fasády. 
  • Nesmí být osvětlena přídavným zařízením na fasádě (reflektory, lampy...), osvětlení má být bez rušivých efektů, jako je blikání. 
  • Kolmé reklamní označení lze vyložit maximálně do 80 cm od líce fasády, kolmé bannery nemohou přesáhnout výšku jednoho podlaží, reklamní polepy oken jsou nepřípustné. 
  • Na fasádě mohou být nejvíce dvě vitríny nebo nabídkové tabule.

Snahu památkářů a Prahy 1 oceňuje i Asociace venkovní reklamy.

„Je to cesta správným směrem. Jsme pro to, aby se v historické části města reklama objevovala jen málo, v určitém designu a velikosti,“ říká prezident asociace Stanislav Lazar.

I když však zmizí nelegální reklama, Královská cesta se nevkusu nezbaví. Kýčovité suvenýry se zde budou prodávat i nadále.

„Ovlivnit sortiment nemůžeme. Tři čtvrtiny těch domů jsou totiž v soukromém vlastnictví. Můžeme se vyjadřovat třeba k vnitřnímu uspořádání domů, které jsou kulturními památkami, ale na to, jestli tam mají matrjošky nebo čepice, jsme krátcí,“ vysvětluje Skalický.

Město se však dlouhodobě snaží vymyslet způsob, jakým nevkusné zboží z centra vymýtit.

„Pokud mají takové zboží v domech v majetku města, vypovíme jim smlouvu. U soukromníků hledáme řešení, ale kdybychom přijali vyhlášku, byla by protiústavní, protože bychom jim nařizovali, co mohou prodávat a co ne. Ještě to ale není ztracené, hledáme nějakou cestu,“ říká radní Eva Vorlíčková.