Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dluh pražského magistrátu stavitelům Blanky může zdržet otevření tunelu

  1:00aktualizováno  1:00
Nezaplacené faktury za výstavbu pražského tunelu Blanka mohou ohrozit plánovaný termín jeho otevření. Metrostav totiž bez peněz nespustí klíčovou úpravu Prašného mostu. A pokud ta nezačne v řádu týdnů, auta pod zemí v dubnu 2014 patrně nepojedou.

Město podle svého úterního vyjádření sice pošle Metrostavu 159 milionů, jenže celkem dluží za již postavené části miliardu a půl. Práce na Prašném mostě mají začít už koncem března a potrvají několik měsíců, hotovo by mělo být zhruba koncem září.

"Praha teď musí během dvou týdnů říci, zda nám za tyto práce zaplatí. Pokud tak neučiní, na Prašný most dělníci nenastoupí," říká mluvčí Metrostavu František Polák.

To by pro stavbu znamenalo zcela zásadní problém. Podle Poláka je totiž nutné, aby dělníci nastoupili v březnu, jinak se úpravy na Prašném mostě odloží o rok - to proto, že všechny práce tu potrvají asi šest měsíců. Stavební firma chce, aby se vše udělalo během jara a ­léta. "V zimě nemůžeme odvést všechny práce, které jsou na křižovatce potřeba," vysvětluje Polák.

V tu chvíli by už ale byl pasé termín otevření Blanky v dubnu příštího roku. Nejde totiž jen o opravu křižovatky Prašný most, Dopravní podnik tu musí přeložit tramvajovou trať a zároveň s tím se počítá i­ s dalšími pracemi na přilehlých silnicích.

Magistrát: začátek prací nic neohrožuje

"Rizikové věci na Prašném mostě jsme teď rozhodli. Je to ale soubor mnoha objektů. Našli jsme řešení nějaké části, další budeme řešit. Podle mě ale nic nebrání tomu, aby se tam v březnu začalo dělat," tvrdí šéf odboru městského investora Jan Beránek.

Metrostav na jeho slova ale reagoval, že definitivní rozhodnutí není. "Jednání sice probíhají a my stále organizujeme práce tak, abychom mohli začít stavět v plánovaných termínech, ale definitivní rozhodnutí nepadlo," řekl Polák.

Za zdmi magistrátu je ale už nějakou dobu znát gradující nervozita. Přesto se oficiální vyjádření ohledně termínu zprovoznění tunelu zdají stále optimistická. "Termín je uveden ve smlouvě a nedovedu si představit, že bych jej nestihl," dodává Beránek.

V tunelu už se obkládají zdi kachlíky, čeká se na vozovky

 Kvůli dohadům o ­možném opoždění otevření Blanky, kterého se obává i opozice, se MF DNES do tunelu vypravila. Paradoxně se ale ukázalo, že stavba samotného tunelu je už nyní v předstihu.

To, že Blanka již není pouhou dírou v zemi dokazuje i fakt, že v povinné výbavě účastníků prohlídky už chybí holínky. Reflexní vesta a přilba jsou ale stále nutností. Po prvních pár metrech jízdy tunelem je vidět, že obutí do bahna není nutné proto, že je vyasfaltováno a zbývá položit definitivní vozovky.

"Chceme s nimi začít v ­květnu, dodělané by měly být v­ říjnu," popsal mluvčí Metrostavu. Dodal, že dělníci musí také dokončit složité technologie tunelu. Tomu, že na stavební části se finišuje, napovídají i obklady na stěnách. Žluté kachlíky s různobarevnými pruhy uprostřed stěn už zdobí několik set metrů. Na zbývajících obkladech se pracuje.

"Stavba v tunelu je v mírném předstihu," říká Polák, ale připouští, že na povrchu je ještě práce dost.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.