Pražský vzduch výrazně zhoršují právě auta. Ta stará se v budoucnu zřejmě do některých oblastí nedostanou. (Ilustrační snímek)

Pražský vzduch výrazně zhoršují právě auta. Ta stará se v budoucnu zřejmě do některých oblastí nedostanou. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Šula, MAFRA

Praha zakáže starým autům vjezd do centra, aby se lépe dýchalo

  • 119
Praha hodlá v budoucnu vyhlásit zákaz vjezdu starším autům do takzvaných nízkoemisních zón, tedy hlavně centra města a oblastí zatížených dopravou. Tyto oblasti vytyčí odborná studie. Omezení by mohla začít platit už příští rok.

Především automobilová doprava se podílí na tom, že kvalita ovzduší v hlavním městě není ideální. Auta, která po sobě zanechávají větší znečištění, zřejmě už příští rok zónami se zhoršenou kvalitou vzduchu neprojedou.

Jak bude systém zón fungovat a kterých oblastí se konkrétně dotkne, se Pražané dozvědí v dubnu, kdy město na toto téma obdrží vypracovanou analýzu.

Zavedení emisních zón

1. Studie - radní hlavního města v úterý představili studii, která potvrdila, že vzniku zón nestojí v cestě žádné legislativní překážky.

2. Analýza - město nechá zpracovat analýzu, která určí, kde a jak budou zóny fungovat (materiál chce mít vedení města na stole do 22. dubna).

3. Připomínky - analýzu budou připomínkovat městské části a dopravní odborníci.

4. Schvalování - dokument musí schválit rada a zastupitelstvo (podle náměstka Jiřího Nouzy by k tomu mělo dojít zhruba začátkem září letošního roku).

5. Lhůta - od září poběží dvanáctiměsíční lhůta, ve které musí být emisní zóny zavedeny.

"V současnosti pracujeme se dvěma variantami. Jedna počítá se zónami v širším centru města, druhá, větší počítá s lokalitou uvnitř Městského okruhu," řekl náměstek primátora pro dopravu Jiří Nouza.

Malé radnice zóny vítají

Konkrétní provedení bude město projednávat s městskými částmi. Ty se zatím k projektu staví pozitivně.

"Podporujeme vznik zón. V historickém centru jsme pro nejpřísnější omezení podle vzoru Německa," uvedl starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Šestá městská část chce na svém území také omezit pohyb starších aut, obává se však, že v případě, kdy město přistoupí k útlejší variantě a opatření zavede pouze v oblasti širšího centra, zůstane podstatná část Prahy 6 bez omezení. "Rozhodně chceme, aby byly nízkoemisní zóny zavedeny na celém našem území," sdělil mluvčí šestky Adam Halmoši.

Podle Nouzy se Praha s největší pravděpodobností vydá cestou takzvané emisní normy Euro IV. Do zón by tak směla pouze auta jezdící na naftu z roku 1998 a mladší a následně benzinové vozy vyrobené v roce 2005 a později. Omezení by se vztahovalo také na nákladní automobily.

Již nyní se však počítá s výjimkami. Ty by mohly mít zásobovací vozy, řidiči s tělesným postižením a případně historická auta.

Kolik řidičů bude mít do zóny zapovězený vjezd, se město chystá teprve zjistit. "Vzhledem k pražskému vozovému parku to bude minimální množství," řekl Nouza.

Autům v Praze je průměrně 13 let

Průměrný pražský automobil je podle Sdružení automobilového průmyslu starý přibližně 13 let. To je o rok méně, než je celorepublikový průměr. Starých aut bude podle odborníků navíc ubývat a s nimi tak i množství řidičů, kteří nebudou smět jezdit do nízkoemisní oblasti.

Problém by však podle některých odborníků mohl přinést nedostatek objízdných tras.

"Jsem pro zavedení zón, ale je třeba celou koncepci dobře připravit, aby se znečištění ovzduší pouze nepřemístilo do jiných lokalit," vysvětluje Bohumil Kotlík z Centra hygieny životního prostředí pražského Státního zdravotního ústavu.

Magistrát se mimo jiné inspiroval nízkoemisními zónami v Německu, kde fungují zhruba v 70 městech. V případě, že vše půjde podle plánu, bude opatření, které by mělo zlepšit kvalitu vzduchu v metropoli, platit již příští rok.