Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stopka kvůli emisím. Felicie neprojedou od Hradu až po Strašnice

  19:29aktualizováno  19:29
Za špínu v pražském ovzduší mohou ze čtyřiceti procent auta. Aby se v metropoli lépe dýchalo, chystá město zavedení takzvaných nízkoemisních zón, kdy z širšího centra vyžene auta starší roku 2000, případně 2001. Systém začne fungovat nejdřív koncem příštího roku.

Škoda Felicia | foto: MAFRA

Od Malé Strany po Braník, přes Krč, Strašnice, Libeň a Holešovice. Tyto čtvrti tvoří hranici, kde by se podle plánů měla rozléhat nízkoemisní zóna - tedy lokalita, kam nebudou moci vjet auta vypouštějící příliš mnoho škodlivin.

Magistrát připravuje podrobné materiály pro zavedení nízkoemisních zón. „Zvolili jsme variantu, kdy by se vyhlášení nízkoemisní zóny týkalo většího území města s tím, že by v první fázi byla kritéria mírnější a mohla by sem jezdit vozidla kategorie Euro 3 a vyšší,“ uvedl náměstek Jiří Nouza.

Zákazy i výjimky

Za dva roky by pro vjezd do centra mohla platit tato pravidla:

  • Auta vyrobená před rokem 2000

Do zóny by nesměla auta kategorie Euro 2 a horší. Tedy vozy uvedené do provozu před rokem 2000 či 2001.

  • Záchranka, policie, hasiči

Do zóny smí bez omezení i vozidla integrovaného záchranného systému - záchranky, policie či hasičů.

  • Autobus

Do skupiny vozů s výjimkou a povolením vjezdu patří linkové autobusy. Praha však chce do centra pouštět hlavně ty nejekologičtější.

  • Řemeslníci

Město chce dát výjimku lidem kteří vůz potřebují k podnikání. Do zóny smějí vjet i ti, kdo řeší následky havárie.

  • Služby

Služby popelářů či pošty zavedení zón neomezí. Podle města mají navíc Pražské služby moderní vozový park – část aut pohání ekologický plyn.

  • Veterány

Historické vozy mají povolen vjezd do nízkoemisních zón, mají výjimku danou zákonem stejně jako například auta zdravotně postižených obyvatel.

To se týká vozů uvedených do provozu minimálně v průběhu roku 2000 nebo 2001. Zákaz vjezdu, pokud jej magistrát nakonec schválí, by se tak týkal zhruba devíti procent osobních aut a jedenácti procent nákladních. Neprojely by například Škody Felicie ani velká část octavií.

K vymezení zóny Praha potřebuje podle dokumentu Centra dopravního výzkumu, který má MF DNES k dispozici, celkem 193 dopravních značek. Jejich pořízení a instalace má přijít na 900 tisíc korun.

K tomu je třeba připočítat ještě náklady na informační kampaň či úředníky, kteří lidem vydají známky označující ekologickou kategorii jejich auta.

Postupně přitrvrdíme

Původně se Praha rozhodovala mezi dvěma variantami. Ta druhá, označená písmenem A zasahovala jen úzkou část centra.

Praha postupuje podobně jako Berlín v roce 2008 - volí (alespoň nyní během příprav) mírnou variantu s tím, že bude platit dva roky.

„V této první fázi mají dostávat výjimku majitelé starších aut, kteří ve vymezené oblasti bydlí nebo auto potřebují k podnikání. Pak by se měl provoz vyhodnotit a následně může dojít ke zpřísnění podmínek,“ dodal náměstek.

Zpřísnění podmínek znamená, že se do zóny dostanou - až na výjimky - auta kategorie Euro 4 a vyšší, což jsou vozy z roku 2005 či 2006 a mladší.

Tento týden podepsalo město s Ministerstvem životního prostředí dohodu o snížení znečištění ovzduší a zavedení zón má být jedním z nástrojů, jak toho docílit.

Magistrát chce podklady připravit a konečné rozhodnutí nechá na novém zastupitelstvu zvoleném na podzim. Systém zón se tak může dostat do provozu nejdříve na konci roku 2015, ale spíše až v roce 2016.

Nejhůř je na tom Legerova

MF DNES oslovila část kandidátů, kteří v zastupitelstvu zatím nejsou a mají šanci ve volbách uspět. „My bychom to zavedli dříve. Vedení města k tomu dosud nenacházelo odvahu,“ říká lídr koalice zelených, hnutí Starostové a nezávislí a KDU-ČSL Petr Štěpánek.

Záměr podporuje i šéfka Starostů Jana Plamínková nebo čtyřka kandidátky ODS Alexander Bellu. „Považuji však za klíčové, aby byl materiál připravený kvalitně, aby skutečně došlo ke zlepšení životního prostředí,“ dodal Bellu.

Podle dokumentu z Centra dopravního výzkumu je nejhorší ovzduší na Legerově ulici, kde jsou limity oxidu dusičitého opakovaně překročené. Problematická je i oblast Smíchova, Šrobárovy ulice či Vysočan. Praha je také plná polétavého prachu, značí se PM10.

Optimisté si slibují, že imise poklesnou až o 18 procent

Nouza říká, že po zavedení zón by se situace měla zlepšit o jednotky procent. Dopravní analytici jsou proti němu optimisté a slibují, že by se podíl imisí z dopravy měl uvnitř zóny nakonec snížit o 18,3 procenta a vně zóny o více než 12 procent.

Jejich odhady potvrzují i zkušenosti z Berlína, kde krátce po zavedení zón z ovzduší zmizelo 25 procent polétavého prachu. Prakticky ihned se tam totiž omladila nákladní a užitková auta. O 29 procent klesl podíl užitkových vozů v nejméně ekologické kategorii Euro 0 a 1, a naopak o 34 procent vzrostl podíl aut k přírodě nejšetrnějších (Euro 4 a 5).

Pokud na návrh noví zastupitelé přistoupí, dostane v prvních dvou letech řada řidičů výjimky. Ty se už ze zákona týkají aut záchranky, veteránů, hasičů, popelářů nebo hromadné dopravy. K tomu má Praha v plánu přidat alespoň v první fázi rezidenty a ty, kdo vůz potřebují k podnikání. Řidiči, kteří chtějí jezdit do zóny, si budou muset zařídit nálepky s označením kategorie Euro.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.