Koncertní síň má nabídnout špičkovou akustiku a komfort pro hudebníky i

Koncertní síň má nabídnout špičkovou akustiku a komfort pro hudebníky i posluchače. Na snímku je síň ve španělském Tenerife od Santiaga Calatravy. | foto: Archiv

Praha zvažuje stavbu moderní koncertní haly pro dva tisíce diváků

  • 12
Má mít Praha po vzoru zahraničních velkoměst moderní koncertní síň, katedrálu hudby, národní architektonickou ikonu? Hlavní město o ní začíná uvažovat. Síň pro téměř dva tisíce diváků však bude nejdříve v roce 2017. A to ještě za předpokladu, že lidé nebudou proti. Ve středu večer odstartuje v DOX veřejná debata.

Otázka, zda moderní koncertní síň postavit, nebo ne, je podle profesora architektury Miroslava Masáka dnes již bezpředmětná. "Nyní se musíme ptát, kde bude stát a kdy se postaví," říká. Před měsícem totiž dostal magistrátní Institut plánování a rozvoje (IPR Praha) úkol najít pro halu v hlavním městě místo.

Lokalit je přitom vytipovaných několik. A mluví se o nich již poměrně dlouho. Štvanice, konec Revoluční ulice, nábřeží na smíchovské straně železničního mostu, Klárov, Letenská pláň a další.

Již ve středu v podvečer odstartuje v Centru současného umění DOX jistě mnohaměsíční debata na toto téma, které se od 18 hodin může zúčastnit i veřejnost.

"Evropa staví jednu koncertní halu za druhou, jen Česko je pozadu. Za posledních deset let jich přibylo zhruba dvacet. Škodí nám to, stojíme mimo kulturní dění, nejezdí k nám světové hudební hvězdy," vysvětluje Masák.

O potřebě nové hudební síně přesvědčili odborníci i primátora Tomáše Hudečka (TOP 09), který byl dříve spíše proti. "Nicméně musíme hledět na peníze. O stavbě by se kvůli napnutému rozpočtu mohlo uvažovat nejdříve tak od roku 2017," tvrdí.

Konec megalomanským tunelům. Teď je na řadě kultura

Jeho předchůdce na primátorském postu a milovník klasické hudby Bohuslav Svoboda (ODS) již dříve naznačil, že na financování budovy s hlavním sálem pro více než stovku hudebníků a zhruba 1 800 posluchačů by se měl podílet i stát. Jednoduše i proto, že její význam dalece přesahuje hranice metropole.

"Výstavba nové koncertní síně by kromě vyřešení dlouhodobého problému s technickou a kapacitní nedokonalostí Rudolfina či Obecního domu byla nesporně pozitivním gestem současné společnosti, že do popředí našeho zájmu se namísto megalomanských dopravních staveb dostává kulturní rozměr," zamýšlí se Pavla Melková z Kanceláře veřejného prostoru.

Ve středu večer však nepůjde jen o diskusi nad stohy popsaných papírů. "Různá místa v Praze již prověřili studenti tří českých vysokých škol v rámci semestrálních prací. Lidé, kteří přijdou, uvidí na obrázcích možnosti a limity jednotlivých lokalit. Na konci programu mohou v anketě hlasovat pro své favority," popisuje průběh večera architekt Ondřej Císler.

A na přetřes se jistě dostanou i otázky, zdali má vůbec smysl takovou nákladnou budovu stavět, zdali není určená jen pro hrstku diváků, zdali prostě nestačí stávající sál Kongresového centra a podobně.

Téma koncertní hala se právě otevírá. Nicméně úvahy o nové budově s bezchybnou akustikou, kapacitou a důstojným zázemím se táhnou již od 20. let minulého století. Měla stát na Letné či na náměstí Republiky.