Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli nové ruzyňské ranveji auta těsně za Prahou zajedou do tunelu

  19:55aktualizováno  19:55
Za šest let budou auta u ruzyňského letiště projíždět novým tunelem. Důvodem bude nová ranvej, která povede přímo nad silnicí R6 z Prahy do Karlových Varů. Tunel bude dlouhý necelých pět set metrů.

Vizualizace tunelu Jeneček | foto: Letiště Praha

Rychlostní silnice R6 z Prahy do Karlových Varů zatím není ničím zvlášť výjimečná. Tedy až na to, že jí z plánovaných 167 kilometrů přes osmdesát chybí.

V roce 2019 by se však mohla do historie české silniční dopravy zapsat jedním unikátem - tunelem, kterým budou auta podjíždět letištní ranvej. Přibližně na čtvrtém kilometru se silnice zanoří do tunelu Jeneček, nad kterým povede 3,5 kilometru dlouhá nová přistávací dráha zvaná paralelní.

"V České republice bude toto technické řešení ojedinělé, nicméně na světových letištích se používá," potvrzuje mluvčí ruzyňského letiště Eva Krejčí.

Ranvej přitom bude přesahovat rychlostní silnici R6 jen o kousek. Střechám aut na silnici ovšem budou těžká letadla velmi blízko, dělit je bude pouhých pět metrů. S výstavbou tunelu počítá vedení letiště asi od poloviny roku 2016 do konce roku 2017.

Silnice R6 z Prahy do Varů se bude v roce 2019 křížit u ruzyňského letiště s

"Tunel, jeho zásyp a veškerá infrastruktura musí být dokončena v dostatečném předstihu, aby se mohla začít na letišti stavět paralelní dráha," vysvětluje Krejčí.

Přitom základy pro budoucí tunel, jehož délka je plánována na 463 metrů, vybudovali stavbaři už při stavbě R6. "To proto, aby se při stavbě ranveje nemusel výrazně omezit provoz na silnici," připomíná Krejčí.

Unikátní tunel získal, podobně jako další silniční stavby v Praze a okolí, i svoje jméno - Jeneček. To podle místní části města Hostivice.

Vozidla budou jezdit pod železobetonovou deskou ve dvou tubusech se dvěma jízdními pruhy, a to maximálně osmdesátikilometrovou rychlostí. Stejná rychlost je ostatně nastavena také v tunelech Pražského okruhu.

Na kolaudaci silnice se stále ještě čeká

Jedinečná dopravní stavba doplní jedenáctikilometrový úsek silnice R6 mezi Prahou a Pavlovem, který začal sloužit na konci roku 2008.

"Dosud však není tato část silnice zkolaudovaná," přiznává mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Zatím tedy stále funguje v režimu předčasného užívání, který silničáři prodloužili do konce roku 2014.

Zatímco nový tunel by měl být hotov za tři roky, paralelní letištní dráha za 9 miliard korun se do provozu dostane až v roce 2019. Nyní vzniká dokumentace pro územní rozhodnutí.

Větší letadla, ale méně hluku ve městech

Ačkoliv na nové ranveji budou moci podle projektu přistávat i obří boeingy a airbusy, měla by paradoxně ulevit od hluku 200 tisícům obyvatel Kladna a Prahy.

Přesto starosta nedaleké Hostivice Jaroslav Kratochvíl připouští, že může hluku i přibýt.

"Hostivice se zbavila jednoho obrovského zdroje hluku tím, že auta na Karlovy Vary začala jezdit po nové R6. Na letadla už si lidé zvykli," myslí si Kratochvíl a dodává: "Zvyknou si i na to, že se dráha o něco přiblíží. Za velký problém to nepovažuji."

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.