Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdu přes Boleslav zkrátila nová silnice, kamionů ale město nezbavila

  17:03aktualizováno  17:03
Nová silnice za 270 milionů korun ze státní dotace uleví dopravě v centru Mladé Boleslavi a pomůže především řidičům mířícím do centra města, na největší sídliště i do automobilky Škoda. Chybí ale napojení sousedících firem, kamiony tak budou dál obtěžovat obyvatele.

Tři v Jičínské, dva v Laurinově ulici a konečně poslední na třídě V. Klementa. Než dojedete ze sjezdu od Prahy, Turnova nebo Jičína k Bondy centru v Mladé Boleslavi, zastaví vás červená na křižovatce někdy i šestkrát. V lepším případě tam dojedete za deset minut, při větším množství aut to vyjde klidně i na půl hodiny.

Utrpení tisíců nervózních řidičů skončilo tento týden. Řidiči v Mladé Boleslavi mohou už druhým dnem využívat novou silnici, která propojuje sídliště poblíž centra města s jeho okrajem u nájezdu na silnici R10.

Do centra města teď projedete od kruhového objezdu u nákupního centra Albert k Bondy centru za slabé tři minuty po nové silnici za 270 milionů korun známé pod úředním názvem Severovýchodní tangenta.

„Uvidíme ještě, co to udělá v pátek odpoledne při střídání směn v automobilce a při odjezdu lidí na víkend,“ shodují se řidiči, kteří si zatím jízdu po nové trase pochvalují.

A zatímco pro řidiče přišla částečná úleva, obyvatele Dukelské, Zalužanské a Jilemnického ulice bude dál trápit silná kamionová doprava do areálu firem, kam se dá zajíždět jen přes město, přestože paradoxně přímo sousedí s novou silnicí.

„Stojí tady dvě základní školy, poblíž jsou rodinné i bytové domy a přitom to tady někdy vypadá jako na dálnici pro kamiony,“ kritizuje Jiří Kučera, který si v této lokalitě pronajal byt.

Kamiony se dokonce někdy snaží projet i ulicí přímo u 5. základní školy, kde přitom už kvůli bezpečnosti dětí město vybudovalo zpomalovací pruhy, zábradlí a zúžení ulice. Proti nákladní dopravě bojuje i Petr Červinka, který zasílá opakovaně vedení města dotazy, kdy se bude situace řešit.

„Bylo by již namístě odpovědět na opakované dotazy, kdo že je odpovědný za šlendrián v souvislosti s polovičatým projektovým řešením dopravního napojení na novou silnici,“ ptá se Červinka.

Na mysli má zejména fakt, že areál firem se během mnohaletých příprav na stavbu i během samotných prací nepodařilo na novou silnici připojit. Město kritiku odmítá.

„Na napojení Dukelské ulice na nový úsek se pracovalo od počátku záměru jeho výstavby. Není pravda, že bychom se o to nepokoušeli. Město však nemá v majetku potřebné pozemky,“ uvedl primátor Raduan Nwelati.

Magistrát podle něho dlouhodobě jedná s odborníky a také s provozovateli pozemků. Kamiony sem míří hlavně do depa firmy STPA a také sedm nákladních vozů se střídá ve svozu železného šrotu do firmy SD KOVO.

„Do dneška zatím k dohodě o poskytnutí potřebných pozemků s provozovatelem SD KOVO a ani se společností STPA nedošlo. Přesto to vypadá, že dnes jsou k jednání více přístupné než před několika lety, kdy se o výstavbě rozhodovalo,“ tvrdí Nwelati.

Podle ředitele SD KOVO Michala Kellera však byl podnik od začátku ochotný jednat. „Vždy jsme se chtěli dohodnout. Možnost napojení na novou silnici je pro nás přínosná,“ řekl.

Firma: S městem jednáme

Jde přitom zejména o to, kdo zaplatí náklady, které by firmám taková změna způsobila. „U vjezdu do areálu máme váhu, kterou zjišťujeme náklad našich nákladních vozů, ta by se musela přesunout na druhou stranu k novému vjezdu,“ říká Keller. Firmu by to přišlo zhruba na milion korun.

„Stále jednáme, teď byly dvě schůzky i za účasti dalších firem, vypadá to nadějně, řeší se hlavně technická proveditelnost samotného napojení, zda to bude povoleno,“ dodává Keller.

Podle vedoucího odboru dopravy mladoboleslavského magistrátu Josefa Macouna však napojení nic nebrání. „Nájezd bude možný jen směrem vpravo proto, aby se nebrzdila doprava a aby nákladní vozy nemohly najíždět směrem do centra města, kde je nechceme,“ říká Macoun. Podle náměstka primátora Jiřího Boušky je již připraven návrh připojení a vše by mohlo být hotové příští rok.

Právě řešení pozemků a také financování jsou důvodem, proč se stavbu podařilo dokončit o dva roky později proti původnímu plánu. O tom, že se o záměru mluví už nejméně deset let, ani nemluvě. Stavbu zdržovaly také politické půtky mezi ODS a ČSSD. „To je v tuto chvíli vedlejší, jsem rád, že je silnice před dokončením,“ říká Nwelati.

„Je pravda, že se stavba stala předmětem politických střetů, ale to už je snad za námi. Jsem rád, že silnice stojí a ulehčí městu,“ reaguje také tehdejší náměstek hejtmana Robin Povšík, který před třemi lety na kraji prosadil, aby třicetimilionovou finanční spoluúčast města za osvětlení nebo chodníky uhradila středočeská kasa. Náklady na samotnou silnici pak pokrývá státní dotace.







Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.