„Máme zpracovanou dokumentaci trasy metra D a nyní čekáme na vydání územního rozhodnutí,“ řekla koncem června mluvčí magistrátu Petra Hrubá. Rozhodnutí zatím nepadlo.
Hned poté se přípravy rozjedou na plné obrátky. Na řadu přijde žádost o stavební povolení a evropské dotace. Město dál v okolí místa, kudy povede nové metro, vykoupí pozemky.
„Není to tak náročné jako třeba při stavbě dálnice. Vykupují se pouze pozemky v místě stanic, ne nad celou trasou,“ říká ředitel Metroprojektu David Krása.
Přesto se podle něj může jednání o pozemky protáhnout. Pokud ale vše půjde podle plánu, odstartuje stavba ve druhé polovině roku 2016.
Metro linky DOdhad ceny: 25 - 30 miliard korun |
„Dokončení se v takovém případě dá očekávat na přelomu let 2021 a 2022,“ říká dopravní inženýr Vladimír Cigánek z Metroprojektu.
Přestup, nebo odbočka?
Předtím, než se začne budovat nový tunel, musí ještě město vybrat ze dvou variant projektu.
Podle jedné by mělo být „déčko“ pouze odbočkou linky C, druhá varianta počítá s vybudováním přestupní stanice na Pankráci.
Přestože donedávna vítězila první varianta, která by výstavbu nové linky zlevnila zhruba o pět miliard korun, nyní se dostala do popředí varianta číslo dvě.
„Představenstvo Dopravního podniku schválilo doporučení, aby stanice Pankrác byla stanicí přestupní,“ říká mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.
Nedávno toto doporučení schválila také dozorčí rada podniku a díky tomu už zbývá poslední krok - rozhodnout o stavbě přestupní stanice musí vedení města. Od toho se dá očekávat, že na dražší variantu přistoupí.
Odbočka linky C má totiž své nedostatky. „Kdyby bylo do budoucna potřeba navýšit kapacitu linky D, bylo by to prakticky nemožné,“ vysvětluje Cigánek.
Z jednoho nástupiště ve stanici Pankrác by totiž vyjížděly soupravy jak ve směru na Háje, tak na Písnici. Na dvě soupravy linky C by tak připadala jedna souprava na trase D. V případě, že by bylo potřeba provoz na nové trase navýšit, bylo by to možné pouze na úkor červené linky.
Stěny zabrání pádu do kolejiště
Nová trasa se v některých ohledech bude lišit od současných. Uvažuje se například o tom, že nástupiště bude od vlaku odděleno stěnou s dveřmi. Ty se otevřou až ve chvíli, kdy ve stanici zastaví souprava.
Na trase D budou nejspíš jezdit moderní soupravy, které nepotřebují řidiče. Strojvedoucí v nich však budou muset nejspíš i nadále sedět. Zákon totiž doposud neumožňuje, aby vlakovou soupravu řídil pouze počítač.
Přestože výstavba čtvrté linky metra odstartuje nejdříve za dva roky, už nyní má Metroprojekt představu, jak budou architektonicky ztvárněny výstupy z vestibulů. Budou velmi skromné.
„Jsou tak řešené proto, aby se ve chvíli, kdy bude chtít nad stanicí stavět developer, dal výstup lehce odstranit a nahradit jinou stavbou,“ vysvětluje Krása.