"Něco, co váží 50 kilo a jede rychlostí až 20 kilometrů, je na chodníku problém," řekl Hodek a přirovnal jejich uživatele k cyklistům, kteří také na chodníku mají pohyb zapovězen. Nové vedení ministerstva dopravy je podle něj k problematice vstřícnější. Chce s ním proto jednat a plánuje, že by Praha 1 mohla iniciovat vznik vyhlášky, která by provoz dvoukolek na chodníku omezila.
Nejde o plošný zákaz jako v Londýně
Turisté na segwayíchVěci, které mě štvou na Praze |
Souhlasí s ním starosta centrální městské části Oldřich Lomecký (TOP 09). "Místa, kde dochází ke kolizím s chodci, tam musí segwaye z chodníku pryč," poznamenal. Zdůraznil, že radnici nejde o plošný zákaz užívání vozítek, tak jak jej přijali třeba v Londýně. Vyhláška by měla určit, na kterých místech je možné dvojkolky používat, a kde ne.
Elektrickými dvoukolkami se zabývá řada evropských měst, například v Berlíně podle Hodka požadují určité řidičské oprávnění. Velká Británie počátkem roku 2011 tyto prostředky zcela vykázala z chodníků a pěších zón a zároveň jim kvůli bezpečnosti neumožnila využít silnice. Segwaye tak mohou jejich britští majitelé používat jen na soukromých pozemcích.
Někteří je pronajímají bez živnostenského oprávnění
V Praze segwaye nabízí turistům několik firem. "Na území Prahy 1 aktivně působí přibližně 13 firem, které pronájem včetně průvodce zajišťují. Pak tu máme další osoby, které pronájem realizují mimo jakékoliv živnostenské oprávnění," uvedl Štefan Kabátek ze spolku Pro Jedničku. Členové spolku provoz segwayů na chodníku kritizují, napsali již proto otevřený dopis ministrovi dopravy.