Dopravní podnik nakoupí kloubové autobusy od firmy SOR Libchavy. Ilustrační snímek

Dopravní podnik nakoupí kloubové autobusy od firmy SOR Libchavy. Ilustrační snímek | foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Pražský dopravce nakoupí za půl miliardy nové kloubové autobusy

  • 22
Pražský Dopravní podnik nakoupí nové kloubové autobusy. V ulicích hlavního města by se tak měly objevit další desítky autobusů značky SOR, které již jezdí například na expresní lince 125. Podnik za autobusy zaplatí 470 milionů korun.

Dopravce chce od společnosti SOR Libchavy nakoupit sedmdesát tři vozidel. A to přesto, že podnik byl v minulosti kritizován, že jsou předražené.

"Podařilo se snížit cenu jednoho kusu přibližně o 350 tisíc korun, celková úspora tak dosáhne 26 milionů. Výhodnější bude i jejich provoz, například spotřeba nových autobusů je nižší o deset litrů na 100 kilometrů oproti současným autobusům," řekla Aneta Řehková z tiskového oddělení Dopravního podniku.

Pražské autobusy

nových kloubových autobusů nakoupí DP 73

spotřeba nových autobusů je nižší o 10 l na 100 km

jeden autobus stojí 6,4 milionu

73 autobusů stojí 470 milionů

záruka 2 roky

DP provozuje cca 1 250 autobusů

Dopravní podnik prý dostal slevu asi 350 tisíc na jeden autobus. V minulosti byl DP kritizován, že autobusy od SOR Libchavy jsou předražené. DP tvrdí, že si nechal zpracovat analýzu trhu, výsledná cena pro DPP je o cca deset až dvacet procent výhodnější oproti ceně běžné na trhu.

Podle ní podnik nové kloubové autobusy nutně potřebuje - kvůli obměně vozového parku. Podnik tak sníží průměrné stáří vozidel pod hranici devíti let, což je podle jeho vedení hraniční stáří.

"Kromě zlepšení stavu vozového parku nabídneme cestujícím větší pohodlí, nízkopodlažní kloubové autobusy nasadíme na ty linky, které vyžadují vyšší přepravní kapacitu," uvedl šéf Dopravního podniku Milan Křístek.

Změněné linky možná změní trasy

Za dodávku všech 73 autobusů tak podnik zaplatí 470 milionů korun. Třeba velké změny v MHD, které přišly v září, a zrušení prodlouženého provozu metra mělo ročně ušetřit až čtyři sta milionů korun.

Od září, kdy v Praze začal fungovat systém metropolitních linek, se zvýšilo vypravení kloubových autobusů, jezdí na linkách častěji.

Jaká je skutečná úspora změn v MHD, dosud město neuvedlo. "V březnu budeme mít stoprocentní čísla, poměrně přesné odhady budou známy začátkem roku. To není tím, že bychom neuměli sečíst pár čísel, ale celý systém MHD se neustále přizpůsobuje potřebám cestujících," řekl náměstek primátora Josef Nosek.

Naráží tak na chystané průzkumy mínění cestujících, které se chystají na prosinec, po vyhodnocení je možné, že v březnu dojde k úpravám vedení linek.