Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve středních Čechách vznikne přes dvacet obchvatů, vyjdou na miliardy

  9:35aktualizováno  9:35
Středočeský kraj ve snaze odvést dopravu z center měst vybuduje v příštích osmi letech přes dvacet obchvatů. Prioritou kraje je výstavba obchvatu Kralup nad Vltavou a propojení rychlostní silnice R7 s dálnicí D8 i druhá část obchvatu Lysé nad Labem.
(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Prach, hluk a silnice, které chodci jen těžko přecházejí, to jsou nejčastější problémy spojené s tranzitní dopravou, jež trápí nejedno středočeské město. Radnice i místní často volají po obchvatech, které dopravu z center měst a obcí odvedou. Na ty se ale mnohdy čeká i dlouhá desetiletí.

Například v Čelákovicích v Praze-východ ho už vyhlížejí pomalu sto let. „Obchvat se u nás na papíře objevil už v prvních regulačních plánech města za první republiky, dodnes ale není hotový. Počátkem 70. let se udělala jeho první etapa a na tu druhou se od té doby čeká,“ popisuje čelákovický starosta Josef Pátek (ODS). Teď však obci svitla naděje.

Rada Středočeského kraje na svém posledním květnovém jednání schválila podporu jejich záměru, a ten se tak dostal do desítky obchvatů v kraji, které hodlá hejtmanství s pomocí evropských dotací vybudovat.

„Kraj zajistí realizaci veřejné zakázky na výběr nejvhodnějšího dodavatele na provedení stavebních prací a rovněž financování stavební části akce,“ informoval hejtman Miloš Petera (ČSSD), který má oblast dopravy v krajské radě na starosti.

Město Čelákovice už provádí výkup potřebných pozemků a ujme se i zpracování projektové dokumentace.

„Předpokládané náklady na výstavbu obchvatu Čelákovic jsou 190 milionů korun. Počítáme s tím, že stavba by měla být zaplacena z fondů Evropské unie. Pokud vše půjde hladce a podaří se nám společně získat potřebná stavební povolení a evropskou dotaci, rádi bychom obchvat Čelákovic vybudovali v roce 2018,“ doplnil hejtman Petera.

Chystané obchvaty na silnicích I. tříd v kraji

Investorem je Ředitelství silnic a dálnic. V závorce předpokládané náklady a termín realizace.

I/16 Slaný – Velvary (1,58 mld. Kč, 06/2017 – 04/2020)
I/3 Olbramovice (464 mil. Kč, 06/2017 – 12/2019)
I/61 propojení D6 a D7 – I.etapa (1,04 mld. Kč, 03/2012 – 10/2022)
I/18 Příbram JV – 2.etapa (1,24 mld. Kč, 02/2020 – 12/2022)
I/38 Luštěnice – Újezd (1,37 mld. Kč, 04/2020 – 12/2022)
I/16 Mladá Boleslav – Martinovice (1,2 mld. Kč, 02/2020 – 12/2020)
I/16 Jizerní Vtelno (659 mil. Kč, 11/2019 – 12/2021)
I/9, I/16 Mělník I. až IV. etapa (celkové náklady 1,41 mld. Kč, 12/2014 – 08/2024)
I/12 Běchovice – Úvaly (7,98 mld. Kč, 12/2019 – 12/2023)
I/38 Krchleby – Nymburk (800 mil. Kč, 12/2020 – 12/2022)
I/38 Církvice (935 mil. Kč, 11/2018 – 05/2021 I/38 Malín – Kuchyňka (210 mil. Kč, 04/2019 – 12/2020)

Obchvaty na silnicích II. třídy, jejichž budování podporuje Středočeský kraj, jsou uvedeny v textu článku.
Zdroj: ŘSD

Nejnákladnější částí obchvatu bude podle Pátka přemostění místní železnice, jinak se bude jednat o obyčejnou silnici v polích.

Ve výhledu na léta 2015 -2023 má vedení Středočeského kraje rozpracovanou celou řadu návrhů, jak řešit dopravní situaci v nejvíce zatížených sídlech. Ve spolupráci s městy připravuje Středočeský kraj pro následující období více než desítku dopravních obchvatů a pro řadu z nich má již i s obcemi uzavřeny smlouvy o spolupráci.

Největší prioritou v nadcházejícím období je podle kraje výstavba obchvatu Kralup nad Vltavou a propojení rychlostní silnice R7 s dálnicí D8, které by mělo odlehčit v dopravním zatížení Kralup i celé oblasti Slánska.

V přípravě jsou i další důležité dopravní projekty. Patří k nim například druhá část obchvatu Lysé nad Labem s předpokládanými náklady asi 130 milionů korun a v příštím roce by se měl stavět také obchvat Plaňan na Kolínsku přibližně za 80 milionů korun.

„Asi 235 milionů korun by měl stát obchvat Staré Boleslavi. Důležitý je také jižní obchvat Berouna a Králova Dvora, který podle předběžných odhadů vyjde na 1,1 miliardy korun. A rádi bychom také zrealizovali obchvat Jinočan, jenž si vyžádá zhruba 80 milionů korun,“ vyjmenoval hejtman Miloš Petera stavby, které jsou již reálně uskutečnitelné.

Nová silnice obcházející město by mohla vyrůst i v Kostelci nad Černými Lesy, tam ale její přípravu komplikuje nesouhlas majitelů pozemků. V přípravě jsou ještě obchvaty měst Velvary, Dolní Břežany a Brandýs nad Labem.

Opozice: Laciná kampaň

Podle Martina Kupky (ODS), starosty Líbeznic a opozičního kandidáta na hejtmana, není načasování tématu obchvatů ze strany kraje náhodné.

„Jejich náhlý zájem o obchvaty je laciná předvolební kampaň. Za předchozích osm let, kdy je u vlády nynější oranžovo-rudá koalice, kraj nevytvořil žádné významnější dopravní dílo. Poslední obchvaty byly postaveny tuším v letech 2007 až 2008,“ upozorňuje Kupka.

To se ovšem netýká obchvatů na silnicích I. tříd, které vznikaly i v předchozích letech, nehledě na to, kdo je ve vedení kraje. Tyto největší a nejnákladnější dopravní projekty si totiž nepřipravuje Středočeský kraj, nýbrž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Do roku 2024 plánuje dokončit tucet obchvatů přibližně za 19 miliard korun. Nejdražší z nich by měl vyrůst u Prahy na silnici I/12 v úseku mezi Běchovicemi a Úvaly. Měřit by měl téměř třináct kilometrů a tvořilo by ho i 23 mostů, což je také důvod, proč je stavba tak nákladná. ŘSD její zahájení plánuje na prosinec roku 2019.

Některé stavby však probíhají již nyní, a to v Mělníku, kde byla loni započata stavba I. etapy průtahu městem. Mělník kvůli této stavbě prožívá několikaměsíční dopravní muka, která by měla skončit do října.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.