Výstavba protihlukové stěny na Jižní spojce

Výstavba protihlukové stěny na Jižní spojce | foto: TSK Praha

Rámus z pražských ulic mají ztlumit nové protihlukové stěny

  • 25
Nesnesitelný hluk z kamionů projíždějících po Spořilovské nebo Jižní spojce, který obtěžuje Pražany v sousedství, se sníží. Vedení města chce budovat na nejkritičtějších místech další protihlukové stěny.

Jeden kamion míjí druhý a je to slyšet. Zvuky ze Spořilovské doléhají do okolních bytů i přes zavřená okna.

„Situace je kritická. Je to tam zdravotně doslova o hubu,“ píše čtenář serveru iDNES.cz Tomáš Zelenka. Obyvatelé Spořilova se tiráků jen tak nezbaví. Dočkají se však zatím alespoň snížení hluku o pár decibelů.

U Spořilovské letos vyrostla mobilní stěna proti hluku. Ta se v květnu příštího roku rozšíří. „V případě, že by ani po dokončení uvedených protihlukových opatření nebyly splněny potřebné limity, přistoupili bychom nejspíš k pokládce nízkohlučného asfaltu,“ popisuje případný postup náměstek primátora Jiří Nouza.

Asfalt a protihlukové stěny však nejsou stále konečným řešením.

„Klíčem pro Spořilov je hlavně dokončení okruhu kolem Prahy,“ říká primátor Tomáš Hudeček.

Další stěny u Jižní spojky

Snižovat hluk plánuje město v následujících letech především na Jižní spojce, konkrétně v oblasti Braníka, Záběhlic, Zahradního Města a Krče.

Avšak jestli všude vyrostou protihlukové stěny, zatím není jisté. Vedení města si nechalo zpracovat technickou studii. Ta poradí, kde budovat stěny a kde postačí například jen změna povrchu silnice. Jednou z oblastí nejvíce postižených hlukem je v současné době také okolí ulice V Holešovičkách. Tam se situace v brzké době ještě zkomplikuje. Zprovoznění tunelu Blanka na začátek prosince letošního roku má totiž do ulice vehnat několik desítek tisíc dalších aut.

Protihlukové stěny

5. května: je připravena výstavba stěny v úseku ulic Vyskočilova-Michelská. Zda tam bude skutečně stát, není jisté. Záleží na diskusi s tamními občanskými sdruženími. Podél Děčínské ulice by také mohly vyrůst protihlukové bariéry.

Spořilovská: stěna vznikne v blízkosti ulice Severní. Její stavba nejspíš odstartuje příští rok v květnu.

Technická správa komunikací sice letos v ulici vyměnila povrch vozovky a magistrát za zhruba sedmnáct milionů korun vyměňuje okna v okolních domech, ale situaci bude podle magistrátu třeba do budoucna řešit ještě jinak.

Možností je nyní ve hře více. V dlouhodobém horizontu se na magistrátu mluví o zahloubení ulice V Holešovičkách pod zem. Aby to ale bylo vůbec možné, muselo by vedení metropole změnit územní plán.

Další možností je právě výstavba protihlukové stěny. „Technická správa komunikací v současné době zpracovává studii proveditelnosti s ohledem na možnou instalaci mobilních protihlukových stěn, obdobně jako jsou na Spořilově,“ vysvětluje mluvčí hlavního města Petra Hrubá.

Otázkou však zůstává, zda by v ulici V Holešovičkách mohla protihluková bariéra vůbec vzniknout.

Podle nových Pražských stavebních předpisů by totiž tyto stěny na některých místech v úzkém centru města už neměly dál vznikat. „Předpisy nedoporučují výstavbu těchto stěn na některých místech v Praze. Netýká se to však frekventovaných ulic typu Jižní spojka,“ vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.