Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Dopravní podnik Praha

Síť pražských tramvají se rozroste o další kilometry. Ne všude to vítají

  • 40
V metropoli by v příštích letech měly být vybudovány nové tramvajové tratě. Radnice městských částí je žádají, ne všichni obyvatelé jsou ale rádi. Rezidenti v některých oblastech se bojí, že ztratí desítky parkovacích míst.

Dnes tramvaje končí na Divoké Šárce, za pár let dojedou až na Dědinu. Jenže prodloužení tratě, o kterou lidé v minulosti usilovali, nyní obyvatelé odmítají. Důvod? Přijdou kvůli ní o desítky parkovacích míst, kterých už je takhle nedostatek.

"Požadujeme proto, aby hlavní město vybudovalo na místě parkoviště pro 150 až 200 aut. Doporučujeme také prověřit možnost vzniku parkoviště typu P+R," říká mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.

Dědina však není jediným místem, kam budou nově tramvaje zajíždět. V přípravě je hned několik dalších projektů.

Kam pojedou tramvaje

Tratě, které by se mohly začít stavět v roce 2015, případně 2016:

1. Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec
2. Divoká Šárka – Dědinská

Tratě, o kterých Praha uvažuje. Jejich stavba záleží na rozhodnutí města a územním plánu:

1. Podbaba – Suchdol
2. Zlíchov – Dvorce
3. Kobylisy – Bohnice
4. Na Veselí – Pankrác – Budějovická
5. Budějovická – Dvorce
6. Dvorce –Zlíchov
7. Chodovská – Spořilov – Opatov – Háje
8. Smyčka Depo Hostivař
9. Sídliště Modřany – Libuš
10. Počernická
11. Vinohradská – hlavní nádraží

"V pokročilejším stadiu přípravy je také prodloužení tramvajové tratě sídliště Barrandov - Holyně - Slivenec," říká mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.

Zmíněné dvě tratě chce Dopravní podnik začít stavět ideálně v příštím či přespříštím roce. Musí však na ně sehnat peníze. "V tomto ohledu není situace příznivá," dodává Řehková.

Výstavba nové tramvajové tratě totiž není levná záležitost. Jeden metr stojí zpravidla několik set tisíc korun.

Například za necelých čtyři sta metrů nové tramvajové tratě do Podbaby zaplatil Dopravní podnik zhruba 280 milionů korun. Významnou část získal z evropských fondů. Aktuálně ale s evropskými penězi příliš nepočítá.

Rozvoj sítě tramvajových tratí je podle Dopravního podniku klíčový především v oblasti sídlišť a okrajových částí města, ve kterých se očekává větší nárůst obyvatel.

Ne vždy se na plánovaný vznik tramvajové tratě dívají obyvatelé či úřady městských částí s optimismem. Například Praha 2 se obává návratu tramvají do Wilsonovy ulice, o kterém v současnosti uvažuje vedení metropole.

"S obavami pozorujeme snahy bez důkladného dopravního vyhodnocení trať místo přes Václavské náměstí prodloužit z Vinohradské Wilsonovou ulicí kolem hlavního nádraží," říká zástupce starostky Prahy 2 Václav Vondrášek.

Naopak Praha 1 tuto variantu podporuje. Odmítala totiž, aby tramvaje z Vinohradské jezdily přes Václavské náměstí.

Některé městské části po nových tratích přímo volají.

"Dlouhodobě usilujeme o prodloužení tramvajové trati z konečné Levského na sídliště Kamýk k Novodvorské. To je nejen lokalita, kde bude jedna ze stanic budoucího metra, ale také místo s rozsáhlou zástavbou," popisuje mluvčí Prahy 12 Eva Burianová.

Podle Dopravního podniku má ale cenu s touto stavbou začít pouze ve chvíli, kdy skutečně do této části Prahy pojede metro.

Také jedenáctá městská část prosazuje prodloužení tramvajové trati na svém území. Konkrétně ze Spořilova na Opatov a dále na Háje. Tuto variantu v prosinci minulého roku podpořili zastupitelé hlavního města, když schválili změnu v územním plánu.

Tramvajová trať do Zlíchova? Musel by se postavit nový most

Ve hře také nadále zůstává výstavba tramvajové trati, která by spojila Dvorce se Zlíchovem. Jestli se pro tento projekt ale město skutečně rozhodne, není zatím jisté.

Tramvaje by totiž podle předběžných návrhů měly jezdit přes Vltavu po novém mostě. Ten by vyrostl v těsné blízkosti areálu Žlutých lázní. Projekt je ale zatím v nedohlednu.