(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Michal Šula, MAFRA

Nové pražské zastávky zabírají jízdní pruhy, řidiči si musí zvyknout

  • 216
Praha má po sérii letních a podzimních oprav několik nových tramvajových zastávek. A řidiči si na ně na některých místech zvykají jen velmi těžce. Jedná se například o Plzeňskou, kde byl kvůli zastávce odebrán jeden jízdní pruh. Stejná situace je pak u Bertramky.

Plzeňskou se ve směru od Anděla ke Kotlářce sune třicetikilometrovou rychlostí tmavě zelená Škoda Felicia. Řidič stříbrného opelu chce vůz předjet, a tak odbočuje do levého jízdního pruhu. Místo na plyn však musí dupnout na brzdu. Silnice se totiž na místě zužuje do jediného pruhu. Léta přitom byli řidiči na místě zvyklí na pruhy dva.

„Byl tady už i jeden ťukanec u Bertramky. Řidiče to nové zúžení holt mate,“ popsal na místě Petr Zvolek, který bydlí v nedaleké Holečkově ulici.

Jeden jízdní pruh zmizel v blízkosti zastávky Bertramka a také o několik set metrů dál u zastávky U Zvonu v rámci rekonstrukce tramvajové trati. Dopravní podnik tam na úkor jízdních pruhů rozšířil zastávkové ostrůvky pro cestující.

„Šířka původních nástupních ostrůvků byla podle dnešních požadavků nedostatečná, nedovolovala ani umístění normou požadovaného zábradlí. Původní vozovka podél ostrůvků měla pro dva jízdní pruhy minimální šířku, takže rozšíření ostrůvků a přístupů na ně znamenalo její zúžení,“ vysvětluje projektantka Jitka Brzoňová ze společnosti Metroprojekt.

Díky širším nástupním ostrůvkům jsou nyní zastávky bezbariérové a pro cestující také výrazně bezpečnější. Komplikace ale dělají hlavně řidičům, kteří po Plzeňské dlouhodobě jezdí.

„Bude trvat půl roku až rok, než si na změnu všichni řidiči zvyknou. Problematické je to především u těch, kteří místem projíždějí po paměti,“ vysvětluje mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka. Naopak řidiči, kteří místem jedou poprvé, si s dopravní komplikací poradí.

Komplikace na Hlávkově mostě

Problematická však není pouze Plzeňská. Někteří řidiči zmatkují také na Hlávkově mostě, kam se po třiceti letech vrátila tramvajová zastávka. Díky ní na místě vznikly dva nástupní ostrůvky. Sami řidiči sice na mostě o žádný jízdní pruh nepřišli, cesta se však u zastávky mírně stočila. Před ostrůvkem pak vyrostly betonové zátarasy.

A právě do nich přesně před dvěma týdny naboural mercedes, kterého z ulice vytlačil zmatkující řidič jiného vozu. Ten od nehody ujel. Umístění zastávky od jejího vzniku řidiči kritizují.

„Když jsem tam jel, nebyla tam ještě ani ta červenožlutá zábrana. Ve tmě a v dešti jsem si toho všiml na poslední chvíli. Opravdu prasácky udělané,“ stěžoval si v diskusi na iDNES.cz Lukáš Brandejs.

Starosta sedmé městské části Jan Čižinský (KDU-ČSL) věří, že si na změnu lidé za volantem zvyknou. Bezprostředně po zmíněné nehodě se navíc radnice dohodla s policisty, strážníky a hasiči, že na Hlávkův most umístí snímače rychlosti, které auta zpomalí. U zastávek zbývá postavit semafory a namalovat přechody pro chodce, díky kterým se cestující bez problémů dostanou přes frekventovanou ulici.

Širších zastávek bude do budoucna v Praze spolu s opravenými či novými tramvajovými tratěmi přibývat. Podle expertů to však nejsou zdaleka jen nástupní ostrůvky, které komplikují dopravu.

„Po zprovoznění Blanky jsou například někteří řidiči zmateni na Letné,“ udává příklad Vomáčka. Konkrétně má na mysli ulici Milady Horákové u fotbalového stadionu na Letné. Ve směru na Střešovice před vjezdem do tunelu Blanka má ulice tři pruhy.

Krajní dva jsou odbočovací, pouze prostřední umožňuje jet rovně. Ještě v první polovině září se přitom na místě nacházely pouze dva pruhy a oba umožňovaly jízdu bez odbočení. „Někteří řidiči se tak na poslední chvíli řadí do prostředního pruhu,“ popisuje Vomáčka.

Na změnu si automobilisté zvykají také ve Veletržní. Ta přišla s otevřením Blanky o jeden pruh.