Autobusy stoupají v novém vyhrazeném pruhu směrem na Dejvickou.

Autobusy stoupají v novém vyhrazeném pruhu směrem na Dejvickou. | foto: ROPID, iDNES.cz

Konec kolonám. Autobusy na pražské Podbabě zrychlí nový vyhrazený pruh

  • 22
V Praze už funguje 31 kilometrů vyhrazených pruhů pro autobusy. Nově se cestování hromadnou dopravou zjednoduší směrem na Dejvickou, kde nejsou výjimkou kolony dlouhé více než kilometr. Autobusy se jim nyní díky novému pruhu vyhnou.

Zpoždění autobusů při cestách směrem Dejvická od Suchdola či Roztok by mělo být minulostí. Možnému uváznutí autobusů v nekomfortních kolonách zamezí nový jízdní pruh, který je pro ně vyhrazen. Od tohoto týdne funguje v Podbabské a Roztocké ulici.

„Autobusy v těchto místech nabíraly až čtvrthodinové zpoždění,“ řekl Ondřej Kubala, mluvčí společnosti ROPID. „Kolony jsou v některých případech dlouhé až jeden kilometr,“ dodal.

Autobusy stály v zácpách především ve směru od světelné křižovatky na Podbabě (křižovatka Podbabská x Ve Struhách), přičemž kolony v některých případech sahaly až ke kruhovému objezdu na úpatí suchdolského kopce.

Vzhledem k tomu, že se jedná o místo, kudy projíždí ve špičce 32 autobusů Pražské integrované dopravy za hodinu, a že v pracovní den tudy projede v linkových autobusech 43 tisíc lidí, bylo nezbytné situaci řešit.

„Nový pruh je vyhrazený pro autobusy, cyklisty a vozy taxislužby v ranní a odpolední špičce, měří zhruba 1,2 kilometru a využívají ho linky 107, 116, 147, 160, 340, 350 a 355,“ přiblížil Kubala.

Linky využívající nový pruh

107, 116, 147, 160, 340, 350 a 355

Díky podpoře hlavního města Prahy se podařilo od roku 2010 otevřít už deset kilometrů vyhrazených pruhů pro autobusy, přibylo 30 světelně řízených křižovatek, které preferují projíždějící tramvaje a na více než 60 dalších křižovatkách semafory upřednostňují také autobusy.

Pro autobusy tak v Praze funguje už 31 kilometrů vyhrazených pruhů, z toho 22 km je samostatných a 9 km společných s tramvajemi.

Světelně řízených křižovatek, které upřednostňují autobusy, je přes 180, to je skoro třetina všech semaforů v Praze.

„Všechna tato opatření pomáhají zvyšovat rychlost a také spolehlivost městské hromadné dopravy,“ podotkl Kubala.