Nového výtahu se cestující dočkali na stanici Národní třída. Ta je nyní ale zavřena kvůli výstavbě obchodního centra. | foto: Michal Doležal, ČTK

Pražský Dopravní podnik začne letos v metru stavět tři nové výtahy

  • 16
Tři klíčové stanice pražského metra budou mít příští rok nové výtahy. Stavět se začnou letos, a sice ve stanicích Můstek, I. P. Pavlova a Anděl. Do tří výtahů investuje Dopravní podnik dohromady půl miliardy.

Přes dvacet z padesáti sedmi stanic metra stále výtah nemá, což komplikuje život vozíčkářům a matkám s kočárky zvlášť v centrální části města. Staré stanice na výtahy čekají léta. Nové, v okrajovějších částech, se již stavějí společně s výtahy.

Výtah ale není levnou záležitostí. Tři nové zdviže vyjdou dohromady na půl miliardy korun. "Stavbu výtahu na Můstku začneme ve druhém čtvrtletí letošního roku, ve třetím čtvrtletí předpokládáme zahájení stavby na Andělu a ve stanici I. P. Pavlova," řekla Aneta Řehková z tiskového oddělení Dopravního podniku.

Kde jsou bezbariérové vstupy do metra

Výstavba výtahů by neměla nějak zvlášť zkomplikovat průchod stanicemi, nicméně je jisté, že část nástupišť bude zatarasena. "Snažíme se zábory naplánovat tak, aby co nejméně omezily pohyb cestujících," uvedla Řehková.

Profesionálové, kteří pomáhají vozíčkářům, tvrdí, že by měla Praha výstavbu výtahů v metru zrychlit. Podle Erika Čipery ze sdružení Asistence, které pomáhá lidem na vozíčku, je bezbariérové zpřístupnění těchto tří stanic velmi důležité.

Kde budou výtahy

Můstek
Otevřít se má ve třetím čtvrtletí roku 2014. Z výtahu se bude vystupovat proskleným "kioskem" v chodníku před Adamovou lékárnou na Václavském náměstí.

Anděl
Otevřít se má ve čtvrtém čtvrtletí roku 2014. Z výtahu se bude vylézat proskleným "kioskem" v chodníku na rohu ulic Nádražní a Bozděchova.

I. P. Pavlova
Otevřít se má ve čtvrtém čtvrtletí 2014. Výtah bude ústit v přízemí domu č. p. 357 v Legerově ulici.

Zdroj: Dopravní podnik

"Jsou to nejfrekventovanější stanice v Praze a na jejich vybavení výtahy se čeká už velmi dlouho. Nicméně stejně je před námi ještě hodně práce. Bohužel Praha nemá v této oblasti vůbec žádnou koncepci. Ve Vídni ji mají, opravdu ji dodržují a výsledkem je, že mají bezbariérové metro i autobusy," říká Erik Čipera.

Odborník: Praha by se měla zavázat

Čipera přichází s nápadem: chce diskutovat s městem, aby se zavázalo, že městská hromadná doprava bude bezbariérová do roku 2030.

"To by odpovídalo ročně výstavbě výtahu v jedné až dvou stanicích metra a bezbariérovému zpřístupnění třeba čtyř tramvajových zastávek. Pak bychom měli v roce 2030 hotovo. To je sice také daleko, ale ani takovýmto tempem se teď na zpřístupnění MHD nepracuje. To je potřeba změnit," upozorňuje Čipera.

Potíže rodičů s cestováním po Praze s kočárky se táhnou od počátku existence pražské hromadné dopravy. Řada cestujících si vzpomene na absurdní historky, které jim takové cestování v různých dobách přinášelo.

Pravidla pro kočárky v MHD se různě měnila. Starší lidé pamatují třeba na dobu, kdy byla přeprava kočárku zdarma, ale pokud v něm nebylo dítě, platilo se za něj jako za zavazadlo.