Dopravní značka, která od srpna 2014 zakazuje vozítkům segway vjezd na Kampu

Dopravní značka, která od srpna 2014 zakazuje vozítkům segway vjezd na Kampu | foto: Foto: archiv, iDNES.cz

Značka zákazu vjezdu pro segway zatím neexistuje. Poslanci to řeší

  • 29
Praha stále řeší, jak regulovat provoz vozítek segway. V návrhu zákona jsou pro ně jasná omezení, v ulicích metropole ale neexistuje značka, která by značila zákaz vjezdu. Poslanci se proto nyní chystají už na druhé čtení novely silničního zákona, která má řešit i otázku jízdy na zařízení segway.

Pod značkou zákaz vstupu chodcům visí dodatková tabulka s textem „Jen zařízení segway“. Lidé mohou takové značení znát například z Kampy, kde je instalovala Praha 1 ke vstupům do parku. Co ale znamená? Nesmí do parku chodci, nebo segwaye, nebo to je park pouze pro segwaye?

Těžko srozumitelná kombinace zmíněných značek, která se pokouší jízdu na dvoukolce v parku zakázat, je dnes jedinou legální možností, jak může samospráva vozítka z určitých míst vykázat.

Silniční zákon totiž pohyb segwayů nijak neupravuje a vztahují se na ně stejná pravidla jako na chodce. Jednoduše řečeno značka zákaz vjezdu segway neexistuje.

„Značky na Kampě vypadají dost bizarně, ale jinou možnost jsme neměli. Můžeme použít pouze značky definované v příloze silničního zákona,“ vysvětluje loňské počínání Prahy 1 její starosta Oldřich Lomecký (TOP 09).

Podle radnice jezdci na segwayích trvale ohrožují chodce a samospráva Prahy 1 ani hlavního města nemá relevantní právní nástroje na vydání příslušné vyhlášky, kterou by tomu zamezila.

Nyní však zákonodárci připravují novelizaci silničního zákona, která by to mohla změnit. Návrh, který má jít už do druhého čtení v Poslanecké sněmovně, určuje segwayistům jasná pravidla a omezení.

Například, že se segway může pohybovat po chodníku pouze rychlostí chůze, na cyklostezce pak rychlostí cyklistů.

„V obou případech platí, že segwayista musí dbát na to, aby neohrozil a neomezil ostatní účastníky silničního provozu,“ dodává k tomu ministr dopravy Dan Ťok.

Dodržení pravidel je těžké posoudit

Jak ale budou policisté a strážníci dodržování takových pravidel posuzovat? „Je těžké vědět, jakou rychlostí se mohu pohybovat, když to má být rychlost chůze. Každý chodí jinak rychle. Stejné je to s rychlostí kola,“ varuje mluvčí pražské městské policie Jan Čihák.

Podle navrhované novely by také obec mohla omezit provoz vozítek tam, kde jsou podmínky pro jejich použití nevyhovující, a to díky nové dopravní značce, která má vzniknout. To se ale radnici Prahy 1 nelíbí.

Ta požaduje, aby zákon umožňoval plošný zákaz vozítek tak, aby je mohla městská část zakázat například v památkové rezervaci.

„Zákon předpokládá zákaz vozítek pouze značkami. Je nepředstavitelné zatyčovat a osadit obrovským množstvím značek všechny ulice v centru, které jsou nevhodné pro provoz segwayů,“ kritizuje návrh Lomecký.

Anketa: Vadí vám vozítka segway v ulicích metropole?

Jan Vytiska, IT specialista

Jsou místa, kde mi vadí. Typicky úzké chodníky na staré Praze a v okolí Václavského náměstí. Turisté málokdy chtějí překážet schválně, někdy je segway prostě moc neposlouchá. Horší jsou zaměstnanci těch firem, když jedou s víc klienty a drží to na plný výkon.

Nela Komersová, administrativní pracovnice

Ano, ale mně segwaye vadí celkově, z principu. A to hodně. Myslím si, že lidé prostě mají nohy od toho, aby na nich chodili, a ne proto, aby si s prominutím vozili svá pozadí na nějakém vozítku. Segwaye jsou podle mne pro naprosté lenochy. A ještě k tomu podporují obezitu.

Iva Svojtková, administrativní pracovnice

Segway přede mnou raději ani neříkejte. V úseku „Václavák“ a „Staromák“ na nich jezdí neskutečná koncentrace začátečníků a množství jednorukých segwayboys, kteří mají neuvěřitelné sebevědomí, když najíždějí do davů lidí. Do historické Prahy to vůbec nepatří.

Lucie Holubová, studentka

Ne, nevadí mi. Ovšem jenom v tom případě, že jejich uživatelé jsou ohleduplní a berou to tak, že chodci zkrátka mají přednost. Segwayáři si sami musí hlídat, kam jedou, kdo tam v tu chvíli je a zda nějak neohrozí chodce či jiného segwayáře nebo sami sebe.

Podle něj by zákon měl umožňovat hlavnímu městu vydat vyhlášku, která minimálně v chráněné pražské památkové zóně zakáže pohyb segwayů na chodnících a odkáže je pouze na cyklostezky.

V nejbližších dnech má Lomecký jednat s Ťokem o svých připomínkách k novele.

S novelizací zákona je naopak spokojena Asociace Segway ČR. ,,Regulace je nutná, my sami o ni usilujeme už déle než dva roky. Není nutné segwaye zakazovat, jejich provozovatelé ale musí mít jasná pravidla,“ vysvětluje členka výkonného výboru asociace Zuzana Eliášová.

Podle ní asociace už vlastní podobná pravidla dodržuje, jenomže ne všechny půjčovny segwayů jsou v asociaci.

Pro členy a jejich klienty platí například povinnost mít na segwayi helmu, zákaz jízdy na vozítku pod vlivem návykových látek, nařízení jezdit za sebou nebo dodržování maximální povolené rychlosti.

Asociace si dokonce v Praze sama určila místa, kam segwaye nejezdí: například do ulice Michalské, Na Můstku nebo na Karlův most. Půjčovny, které v asociaci nejsou, však k dodržování pravidel nic nenutí.

Proti segwayům brojí například Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých, kterým vadí, že segway není slyšet, a proto ohrožuje nevidomé. Proti vozítkům na chodnících se staví také spolek Pražské matky.

„Chodník by měl sloužit chodcům a nikoli motorové dopravě s výjimkou vozíčkářů. Kromě toho, že jsou segwayisté nebezpeční, neboť jejich váha i kinetická energie je mnohem vyšší než chodce, zabírají i mnohem více prostoru,“ tvrdí Jarmila Johnová, předsedkyně této neziskové organizace.

Segwaye jsou podle pražských nemocnic nebezpečné zejména pro jejich uživatele. „Zranění ze segwaye máme na ortopedii často, mnohdy jde i o komplikované otevřené zlomeniny končetin, otřesy mozku a podobně,“ říká lékař a mluvčí Nemocnice Na Františku Vladimír Juřina.

„Naposled tu byl pacient z Francie, pádem si způsobil sériovou zlomeninu asi čtyř žeber,“ dodává. Podle něj za zranění mohou zejména pády ze segwaye, nikoli srážky.