Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praze se nelíbí zastaralé cedule, změní design celého orientačního systému

  19:25aktualizováno  19:25
Pražský magistrát nechá v následujících letech vyměnit značení zastávek MHD i všechny orientační cedule a značky za modernější kusy. Představitelům města se nelíbí, že mají různé typy značení jiný vzhled. Měnit se ale budou postupně podle toho, kolik na to bude v rozpočtu peněz.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Kromě značení tramvajových a autobusových zastávek se změna dotkne nejrůznějších směrovek, značek, piktogramů, slavné černé šipky s nápisem metro a také orientačních map ve vagonech metra.

„Byli bychom rádi, kdyby se zlepšil design orientačního systému města. Metro je v tom hlavním elementem, takže ve spolupráci s Ropidem, Technickou správou komunikací (TSK) a dopravním podnikem připravujeme soutěž na nový design městských informačních prvků,“ upozornila náměstkyně Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice).

Kdy se změní značení

  • Nejprve chce město pozměnit vzhled stojanů označujících zastávky tramvají a autobusů. První prototypy s dotykovými displeji, kde cestující najdou i to, kdy spoj reálně přijede, mohou být hotové příští rok.
  • Druhým krokem bude příprava manuálu vzhledu celého orientačního systému v MHD i ulicích. Jen dopravní podnik má 13,5 tisíce cedulí ve stanicích metra, poslední změna jejich podoby je z roku 2002.

Smyslem je především sjednotit vzhled cedulí, které se dnes často liší barvou, druhem písma, tvarem, kvalitou provedení podle toho, zda je do ulic instalovala některá městská část, TSK, magistrát, dopravní podnik nebo soukromá firma.

„Vnímám, že je to nejednotné. Budu ráda, když se to sjednotí,“ uvedla ředitelka Pražské informační služby (PIS) Nora Dolanská, která orientaci ve městě sleduje především z pohledu turistů.

Zadruhé vede Prahu ke změně touha zpřesnit třeba navigaci v metru, která může především zahraničním cestovatelům činit potíže.

Nejprve se změní červené značení zastávek tramvají

Pokud plán na podzim schválí rada, vypíše v první fázi město, přesněji Ropid, zakázku na změnu vzhledu označníků tramvajových a autobusových zastávek. Těch je nyní 3 500.

Ropid sice podmínky zakázky během srpna teprve projedná s Institutem plánování a rozvoje (IPR), ale už nyní má představu, jaké funkce mají nové symboly zastávek plnit.

Hlavně na nich přibudou dotykové monitory, které cestujícím umožní najít rychle aktuální informace. Například si vyklikají požadovaný spoj a také zjistí, za kolik minut reálně přijede. Nové označníky budou z kvalitnějšího a odolnějšího materiálu než ty současné „zvětralé“ červené stojany.

„Zatím počítáme s dvoukolovou soutěží. V prvním kole vybereme jednoho nebo několik návrhů nových označníků. Následně vyrobíme jejich prototypy, které pak, počítám v roce 2017, vyzkoušíme v praxi,“ popsal postup ředitel Ropidu Petr Tomčík.

To by mělo stát zhruba milion korun. Po výběru finálního vítěze však revoluci v ulicích neslibuje, symboly zastávek se mají měnit postupně podle toho, kolik peněz na to bude mít dopravní podnik v rozpočtu.

„Změna označníků je velký zásah do městského mobiliáře, je to prvek, který se vyskytuje téměř všude po městě,“ zdůraznil Tomčík, aby doložil, proč je důležité postupovat opatrně a projednávat podobu nového vybavení s IPR.

„Máme v plánu využívat tři typy označníků od jednoduchého po nejsložitější. Využijeme je podle významu konkrétní zastávky,“ dodal ředitel.

Mezitím hodlá Ropid a další městské firmy s magistrátem pracovat na přípravě zakázky, jejímž prostřednictvím bude hledat grafiky, kteří navrhnou manuál orientačního systému ve městě. Tento plán se dotkne, jak již bylo řečeno, informačních cedulí v metru i v ulicích. Jiná značka tedy povede cestující k přestupu, jiná k východu a jinak by mohla vypadat i mapa sítě stanic nad dveřmi ve vagonu metra.

„Do toho spadá veškerá navigace v metru,“ upozornil Tomčík. Přiznal pochopení pro historickou hodnotu některých cedulí, třeba slavného loga s černou šipkou ve žlutém poli s nápisem metro. „Můžeme se o tom bavit, ale historickou hodnotu musíme zachovat,“ dodal.

Jeden manuál pro směrovky města i soukromníků

Výsledkem této soutěže bude databáze doporučených grafických prvků, barev i písma. „Nepředstavujeme si revoluci ze dne na den, ale dopravní podnik, který má cedulí nejvíce, udá tón a ostatní se rádi a dobrovolně přidají,“ poznamenala Kolínská.

Stranou by měla zůstat PIS, protože jejich hnědobílé směrovky k památkám odpovídají evropským standardům. I fakt, že nejsou v angličtině, má svůj důvod. „Je tam piktogram stejný jako na našich mapách. Nápis musí být česky, protože i na mapě je česky. Kdyby na mapě byl ‚hrad‘ a na ceduli anglicky ‚castle‘, turisté by tomu nerozuměli,“ vysvětlila Dolanská.



Deník pracující matky
Deník pracující matky

Jaké to je, když jde žena do práce a otec zůstává doma.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.