Jižní spojka

Jižní spojka | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Spořilov se těší na nový most na Kačerově, ten však může zavinit kolaps

  • 19
Nový most přes pražskou Jižní spojku, který dělníci budují na Kačerově, má z přetíženého Spořilova odvést každý den čtyři a půl tisíce kamionů. Řidiči věří, že nový most vyřeší dopravní komplikace. Opak však může být pravdou. Odvedené kamiony totiž zásadně ztíží cestu do centra a na Smíchov.

Řidiče přijíždějící v ranní špičce do Prahy po brněnské dálnici čeká každý den hned u prvních paneláků Jižního Města nepříjemná kolona. Auta tu pak popojíždějí čtyři kilometry až na křižovatku s Jižní spojkou, přes niž dělníci od května budují nový most a doprava je tu kvůli tomu omezena - Jižní spojka má o jeden pruh méně.

Většina šoférů věří, že komplikace zmizí na konci roku, kdy má být most na Kačerově dokončen. Jenomže to tak být nemusí.

Na Kačerově se staví nová trasa, na niž mají být po dokončení mostu nasměrována těžká nákladní auta, která nyní projíždějí městem od Černého Mostu přes Spořilovskou ulici na brněnskou dálnici.

Nový most přes Jižní spojku, který dělníci budují na Kačerově, má odlákat ze

Technická správa komunikací počítá, že sem každý den převede čtyři a půl tisíce kamionů těžších než 12 tun, které dnes trápí obyvatele spořilovského sídliště. Odtud totiž zaznívá již tři roky na adresu silničářů a města ostrá kritika.

Odborníci však upozorňují, že plánované řešení může přinést ještě mnohem větší problémy, než jaké řidiči na Kačerově zažívají dnes.

Nejlepší ze všech špatných dočasných řešení

"Ulehčí to situaci na Spořilovské ulici i na Jižní spojce u této odbočky, ale v místě nového mostu vidíme hned několik problémů," konstatuje Petr Vomáčka z ÚAMK.

Problémový Spořilov

Po Spořilovské ulici projede každý den na 50 tisíc aut, z toho zhruba 9 tisíc kamionů. Dopravní zátěž na Spořilovské vzrostla po otevření Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 v září 2010. Praha tehdy zakázala kamionům vjezd na Jižní spojku mezi Barrandovem a Spořilovem. Křižovatkou na Kačerově projede denně až 220 tisíc aut. Tudy má projet nově i čtyři a půl tisíce kamionů ve směru od Černého Mostu.

V dopravních špičkách se tu podle něj budou snažit dostat do stejného pruhu auta sjíždějící na Jižní spojku z brněnské dálnice a kamiony naopak ve snaze se na dálnici ze spojky dostat. Ty tu navíc čeká ostrá otočka o 270 stupňů a další auta najíždějící na dálnici ve směru od Barrandovského mostu.

Provoz na křižovatce, přes niž každý den projede až 220 tisíc aut, což z ní dělá vůbec nejvytíženější dopravní křížení v Česku, se tak zasekne. Dnes sem kamiony totiž nesmějí. I drobná nehoda pak změní provoz na hlavním pražském tahu v peklo.

"Hledáme nejlepší ze všech špatných dočasných řešení. Jediným správným řešením je dostavba jihovýchodní části Pražského okruhu mezi brněnskou a hradeckou dálnicí," odvolává se na dokončení okruhu mluvčí správy silnic Tomáš Mrázek.

Výstavba dálničního obchvatu je však v nedohlednu.