Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Most přes Jižní spojku uleví Spořilovu, zácpám má předejít nová značka

  • 61
Nový most přes Jižní spojku na Kačerově se otevře ve středu. Město sem navede tisíce kamionů, aby ulevilo kolonami sužovanému Spořilovu. Zácpám v oblasti Kačerova mají zabránit nové netypické značky, případně i semafory.

Zatímco obyvatelé sousedního Spořilova se na otevření mostu těší, neboť na něj Praha pošle denně asi 4,5 tisíce kamionů, jež nyní rachotí v centru jejich čtvrti po Spořilovské ulici, řidiči mají obavy.

Otevření mostu s sebou totiž nese i jednu nepříjemnost - kamiony zaplaví již tak přetíženou kačerovskou křižovatku, kde se protíná Jižní spojka se severojižní magistrálou a kam nyní nákladní auta nesmějí.

Neobvyklá značka

Na křižovatce Jižní spojky a magistrály na Kačerově se budou střetávat v jednom pruhu osobní auta a kamiony. Aby osobní automobily mohly projet, budou značky nákladním autům nařizovat padesátimetrové odstupy. Značka není v České republice příliš obvyklá.

U nás neobvyklá dopravní značka, nařizující padesátimetrové odstupy mezi vozy,

Správa silnic proto nyní přemýšlí, jak přimět řidiče kamionů, aby osobní auta neblokovali a nechávali mezi svými velkými vozy dostatečné rozestupy. Zpočátku se chtějí silničáři spolehnout jen na dopravní značky.

"Bude tam dopravní značení, kterým bude nařízen rozestup mezi kamiony 50 metrů," říká šéf Technické správy komunikací Ladislav Pivec.

Řidiči značku neznají, míní experti

Dopravní experti se však obávají kolapsu. "Zhruba čtvrtina řidičů vůbec nebude vědět, co ta značka znamená," poukazuje na velmi zřídka používanou ceduli Petr Vomáčka z ÚAMK s tím, že by silničáři měli místo osadit dalšími značkami - jako třeba varováním před srážkou s osobními auty či vyznačením plochy na vozovce, kam kamiony nesmějí vjet, pokud si nejsou jistí, že místem projedou bez zastavení.

Pokud nové značky nezaberou, je TSK připravena k dalším krokům. "Využili bychom semafory, které by zajistily, aby měly kamiony dostatečný rozestup," popsal Pivec neobvyklé řešení. Signalizace by automaticky pouštěla kamiony podle toho, jak dlouhá by byla kolona na magistrále.

Že je dopravní uzel na Kačerově, kudy projede denně 220 tisíc aut, citlivý, přitom ukázal předchozí půlrok, kdy dělníci Jižní spojku kvůli výstavbě mostu zúžili. Kolony tu byly denně.

Nový most přes Jižní spojku, který dělníci budují na Kačerově, má odlákat ze

Minulý týden dělníci místo opustili a řidiči si opět mohli užít plynulý průjezd. Zřejmě však ne na dlouho.

Potíže s dopravou se do lokality Spořilova a Kačerova přenesly před třemi lety od Barrandovského mostu. Tehdy byl zprovozněn dálniční obchvat Prahy v úseku mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí a Praha následně zakázala vjezd kamionům na Jižní spojku od Spořilova po Barrandovský most.

Zatímco tento úsek vnitřního okruhu se z nenáviděného ucpaného místa stal přes noc bezproblémovým, do té doby klidnější Spořilovskou ulici nákladní auta ucpala. Spořilovská se pro ně totiž stala novou spojnicí mezi východem a západem metropole. Potíže může definitivně vyřešit až dostavba vnějšího okruhu. Ta je však v nedohlednu.