Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Miliardový projekt v Příbrami: nový obchvat se začne stavět za pět let

  • 7
Poslední velké středočeské město trpící hustou tranzitní dopravou se konečně dočká úlevy. Vybudování jihovýchodního obchvatu Příbrami už nic nestojí v cestě. Silnice povede z Nové Hospody přes Brod až za Bohutín a vyjde na víc než miliardu. Začne se stavět v roce 2020.

„Centrální komise ministerstva dopravy rozhodla o změně technického řešení,“ řekl o překonání problémů s vedením trasy poddolovaným územím příbramský starosta Jindřich Vařeka.

A nyní fakta: silnice plánovaná už před rokem 1989 vyjde na 1,4 miliardy korun a bude dlouhá deset kilometrů. Po přípravných pracích se začne stavět v roce 2020. Hotovo má být do čtyř let.

Ulevit se má hlavně středu Příbrami. Cesta z Nové Hospody přes Jiráskovy sady na náměstí TGM nyní často připomíná popojíždění tramvaje v pražské dopravní špičce.

„Vliv obchvatu na intenzitu dopravy ve městě nechci přeceňovat, na řadě míst ovšem uleví až o šest tisíc aut denně,“ míní Jindřich Vařeka.

Jeho předchůdce Josef Řihák je optimističtější, vyvedení dopravy mimo centrum podporoval jak na postu starosty, tak jako krajský hejtman. A i nyní má Řihák jasno: půjde o jednu z nejdůležitějších dopravních staveb v porevoluční historii města.

Silnice nemá být slyšet

Řidiči se podle Řiháka hlavně musí naučit využívat možností vyhnout se městu. „Já téměř každé ráno vyrážím z Žežic do Prahy, jedu ale rovnou přes Brod na R4. Hodně šoférů to naopak stále bere přes centrum,“ říká současný krajský zastupitel za ČSSD.

Lidé, kteří žijí v okolí plánovaného obchvatu, však mají obavy, zejména tam, kde se nová silnice přiblíží na dohled obytných domů. Místy půjde jen o desítky metrů. „Silnice bude za humny a nebude malá. Mluví se o dobrém odhlučnění, ale stejně jsem napjatá,“ říká jedna z obyvatelek nové zástavby na okraji města. A není sama, ostražití jsou i její sousedé.

Že jsou obavy zbytečné, se domnívá předseda spolku občanů Žežic Zdeněk Martínek, který vychází z připraveného projektu. „Vozovka povede v jakémsi zářezu, mělo by to omezit její hlučnost a prašnost,“ podotýká muž, který byl v posledních patnácti letech v čele osadního výboru, a tedy u většiny jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

A ne nadarmo. „Řadu věcí se povedlo upravit v náš prospěch, třeba namísto komplikované křižovatky jsme prosadili kruhový objezd,“ říká Martínek s tím, že plány ŘSD počítají s využitím protihlukových stěn. A pozitiva nyní vidí i obyvatelé Brodu.

Z Nové Hospody přes Brod až za Bohutín povede za několik let nový silniční koridor kolem Příbrami.

„Samozřejmě také u nás byly už dříve obavy. Na druhou stranu je třeba říct, že očekáváme zvýšení bezpečnosti, kruhový objezd auta přibrzdí,“ poukazuje Petr Štěpánek z brodského osadního výboru na skutečnost, že po táhlém úseku kolem Brodu řidiči navzdory omezení jezdí mnohem rychleji.

Obavu má spíše o naučnou stezku Po stopách politických vězňů. Respektive o její návštěvníky. „Je o ni velký zájem, obchvat ji ale přetne. Bude nutné dobře vyřešit přecházení,“ doplňuje Štěpánek.

V projektu jsou podobné situace na jiných místech řešeny. Plánují se nadchody i pěší koridory. Jihovýchodní obchvat města má mít podobu dvouproudé silnice, která by měla být budována po etapách.

První část, vedoucí od křižovatky poblíž Nové Hospody, vyústí nedaleko někdejší kasárenské budovy na Brodě a pak povede podél lokality Červená. Další část zahrnuje úsek od napojení na nynější silnici I/18 u Bohutína až k Ornovu Mlýnu. Třetí etapa zahrnuje stavbu kruhového objezdu v místě křížení silnice I/18 a ulice Evropská u Dubna.

„Aktuálně se rozběhla příprava druhé části obchvatu,“ doplnila mluvčí příbramské radnice Pavlína Svobodová.