Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Nové parkovací zóny se začnou v Praze testovat v Dejvicích a na Újezdu

  • 60
Nový systém parkování se v Praze začne testovat v Dejvicích a na Újezdu v Praze 5. Městské části jeho zavedení zpravidla vítají, o zavedení systému budou diskutovat.

Dejvice jsou jednou ze čtvrtí, kde až dosud bylo možné bezplatně parkovat prakticky všude.

To již řadu let trápilo místní obyvatele i radnici, protože většinu parkovacích míst zabrali „přespolní“. Změnit by to mohly zóny placeného státní. Tendr na jejich zřízení a provozování v hlavním městě vyhrála společnost Eltodo.

Jedno z míst, kde by chtěla spustit zkušební provoz nového systému, jsou právě ulice okolo Vítězného náměstí v Dejvicích v Praze 6.

„Zóny placeného stání nám slibují několik let a my jejich zavedení vítáme. Naše městská část je jejich neexistencí bita, a to i proto, že sousední obvody, Praha 1 a 7, je již mají zavedeny, a to několik let,“ uvedl mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.

Zóny placeného stání v metropoli

  • 1996 - V pravobřežních ulicích v Praze 1 se objevily první zóny placeného stání.
  • 2007–2008 – Modré parkovací zóny vznikly také v Praze 2, 3 a 7.
  • 2009 – Od tohoto data o zavedení parkovacích zón usiluje také Praha 6. Ta si nechala k této problematice vyhotovit i studii za pět milionů korun.
  • Praha 8 – vypracovala svůj vlastní systém parkování v Karlíně, Libni a Kobylisích.
  • Praha 10 – Speciální dopravní studii si nechala vypracovat k problematice parkování před dvěma lety. Akce vyšla na několik set tisíc korun. Byla však pozastavena.

Vymezené zóny by podle něj měly vzniknout nejprve v okolí nových stanic metra linky A na Bořislavce, Veleslavíně a Petřinách.

„Oblasti s placeným parkováním bychom chtěli zavést nejprve v Dejvicích a Bubenči, pak postupně pokračovat s jejich zřizováním v dalších částech Prahy 6,“ konstatoval Adam Halmoši.

Zkušební provoz zón s placeným stáním by se také týkal oblasti Újezdu v Praze 5, kde jsou problémy podobné jako v Dejvicích. „Před ostrým provozem chceme technologie vyzkoušet na menším prostoru,“ vysvětlila Barbora Lišková z Technické správy komunikací (TSK).

Parkování nově bude řešeno na úrovni města, nikoli obvodů jako dosud. Tvůrci projektu zón s placeným stáním přesto slibují, že je dělaný na míru městským částem. Ty si jej podle potřeby mohou ještě doladit tak, aby co nejlépe vyhovoval jak rezidentům, tak lidem, kteří potřebují zaparkovat jen na chvíli, třeba cestou za nákupy či lékařem.

V praxi to znamená, že budou existovat různé možnosti, kde a na jak dlouho půjde zaparkovat. Jednotlivé typy parkovacích míst, možnost a délku stání odliší například různobarevné pruhy.

Řešení? Možná se zase protáhne

Podobné problémy jako v Praze 6 trápí také „osmičku“. I tu obklopují obvody s parkovacími zónami. V Praze 4 zase řeší nesnáze s parkováním například v oblastech podél Vltavy, odkud se dá nejsnáze dostat do centra.

„Otevřeme diskusi s městskými částmi o jejich pohledu na parkovací zóny,“ slíbil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Nový systém parkování by se v testovacím provozu mohl rozeběhnout 90 dní po podpisu pětileté smlouvy mezi městskou společností TSK a společností Eltodo. To má však malý háček, je zapotřebí počkat, až pražský magistrát vyřeší stížnost jednoho z neúspěšných účastníků výběrového řízení.

„Pokud vím, konkrétní lhůta pro vyřízení stížnosti není dána. Záleží jen na rychlosti úředního postupu,“ konstatovala Barbora Lišková, mluvčí TSK.

Zdržení se může protáhnout možná až na několik měsíců, a to v případě, pokud se neúspěšná firma ještě obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Pokud přece jen dostanou zóny zelenou a testování dopadne dobře, v první fázi ostrého provozu se objeví ve zbývajících ulicích Prahy 3, kde dosud modré pruhy nejsou, a dále v Praze 4 až 9.

V městských částech, které modré zóny již mají, se nový systém objeví až poté, co vyprší smlouva se stávajícím provozovatelem. A to bude až v letech 2017 až 2018.

Společnost Eltodo, jež v hlavním městě zajišťuje také veřejné osvětlení, vyšla z výběrového řízení vítězně s nejvýhodnější cenou, necelých 488 milionů korun.

Další firmy nabízely řešení parkování za ceny od 534 do 653 milionů korun. „Zahrnuta je v něm komplexní dodávka služeb, od zpracování projektu, automatů, instalace až po provozní zajištění zón,“ vysvětlila Barbora Lišková.