Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budeme chránit středočeské obce před dopravou z D1, říká policejní šéf

  16:53aktualizováno  16:53
Po pěti letech mají středočeští policisté nového šéfa. Jan Ptáček byl čtyři roky náměstkem krajského ředitelství zodpovědným za dopravu. Přetíženost silnic kamiony, alkohol či drogy za volantem i dodržování odpočinku řidičů se stanou jednou z jeho priorit. Během opravy D1 chce chránit okolní obce před návalem aut.

Nový ředitel středočeské policie Jan Ptáček. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Letos se začne opravovat dálnice D1. Jak se chystáte na dobu, až opravy začnou přímo ve Středočeském kraji?
Zatím se to týká Vysočiny, ale samozřejmě se připravujeme i my. Například chystáme krizové plány, vyhledáváme si místa, kde by mohl v případě nehody přistát vrtulník, krizové objízdné trasy pro záchranku a další věci.

Budete i v okolních obcích?
Určitě, chceme tam být preventivně, aby se doprava nedostala, kam nepatří. Objízdné trasy u D1 moc nejsou, oprava bude probíhat za provozu a my chceme obce uchránit před neukázněnými řidiči. Přičemž dálniční oddělení se budou prioritně starat o dálnici, přilehlé policejní útvary, zejména naši dopraváci, o ostatní komunikace.

Jan Ptáček

Narodil se v Jablonci nad Nisou v roce 1975. Po maturitě a vojně nastoupil v roce 1995 k policii, posléze přešel k hospodářské kriminálce. V roce 2003 odešel do Prahy na policejní prezidium, kde pracoval u náměstka a posléze policejního prezidenta Oldřicha Martinů. V roce 2009 se stal náměstkem pro vnější službu na krajském policejním ředitelství. Od 1. 4. 2013 je ředitelem středočeských policistů.

Na co dál se v dopravě zaměříte?
Určitě na alkohol a drogy za volantem, efektivní využívání radarů a také tranzitní dopravu. To znamená třeba dodržování odpočinku profesionálních řidičů a také přetěžování nákladních automobilů. Protože právě kvůli přetíženým autům a unaveným řidičům vznikají často nehody s vážnými či tragickými následky.

Jak konkrétně to chcete dělat?
Například již nyní za podpory kraje kupujeme nové mobilní váhy na nákladní auta. Váhy by měly být jednodušší na obsluhu a nebudou mít takové požadavky na prostor pro vážení jako nyní. Budou to desky, po kterých auto jednoduše přejede, namísto dlouhých pásů, které máme ve výbavě teď.

Jak se osvědčily policejní passaty, které policie v kraji používá posledních několik let na stíhání pirátů silnic?
Velmi dobře. Dostali jsme nedávno další tři nové a již nyní musím říct, že se na vybraných pokutách státu zaplatily. Navíc tyto nové modely mohou měřit rychlost nejen přímo při jízdě za sledovaným vozem, ale také ve chvíli, když stojí. Obecně si u radarů chceme hodně hlídat jejich efektivitu - abychom je dávali tam, kde je nějaký problém, a kde opravdu naměříme. Nechceme rozhodně šikanovat slušné řidiče.

Počet nehod v kraji loni opět vzrostl. Čím si to vysvětlujete?
Ano, ale velice mírně, meziročně o sedm set nehod, to jsou dvě nehody za den v kraji. Vzhledem k tomu, že doprava neustále narůstá, myslím, že jsme na tom s nehodovostí dobře.

Při metylalkoholové kauze a následné prohibici loni na podzim jste měli v ulicích středočeských měst stovky lidí. Je něco, co pro vaši práci policejního šéfa z této extrémní situace vyplynulo?
Potvrdila se známá pravda, že nejlepší prevence proti trestným činům je přítomnost policie na ulici. V těch dvou týdnech tehdy prakticky nedocházelo k přepadání. Lupiči a zloději si nemohli být jisti, jestli policisté jdou po alkoholu, nebo po nich.

Jenže tehdy šlo o masivní nasazení, kdy policisté pracovali téměř bez přestávek. Lze v tom pokračovat dál?
Částečně. Preventivní akce budou tento rok jednou z priorit. Budeme třeba kontrolovat zastavárny, bazary, dělat pátrací akce. Prevence se vyplácí, nese to výsledky. Myslím, že se to projevilo i v případě lednové amnestie - trestné činy po ní vlastně nevzrostly, ale právě díky preventivním akcím. Chceme v nich pokračovat.

Máte na to dost lidí? Nedostatek policistů v kraji je dlouholetým evergreenem.
Samozřejmě vždycky platí - čím více policistů, tím lépe. Nyní můžeme mít 3 634 policistů, to jsou tabulková místa, na která dostáváme peníze. Ve skutečnosti jich slouží asi tři a půl tisíce, zbytek jsou volná místa, těch je aktuálně kolem třiceti. Pak máme v zálohách asi sto policistek na rodičovské či mateřské. A k tomu každoročně odchází kolem sta, sto dvaceti lidí do civilu. Ty musíme také každý rok nahradit, aby se náš nedostatek policistů dále neprohluboval.

Je velký problém přijmout ročně tolik kvalitních lidí?
Určitě. Žadatelů je sice dost, ale často neprojdou přes psychotesty, tělesné prověrky, zdravotní prohlídky. Nebo se hlásí do míst, kde nepotřebujeme prioritně nabírat - třeba do Kutné Hory nebo do Rakovníka. Naopak se nehlásí do okolí Prahy, do Kladna, Příbrami či Kolína.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.