Nový tramvajový semafor | foto: iDNES.cz

Nový semafor pro tramvaje se osvědčil, zatím ale zůstanou staré „čočky“

  • 14
Nový semafor pro tramvaje v Praze má za sebou dvouletý zkušební provoz. Oproti těm starým zavádí "oranžovou", která dosud chyběla. To podle Dopravního podniku zvýší bezpečnost provozu. Tomu, aby se objevil v běžném provozu, ale zatím brání zákon. Jeho změnu musí projednat ministerstvo dopravy.

"Testování nového semaforu skončilo úspěšně. Je to funkční a spolehlivé zařízení. Teď zbývá 'jen' změnit legislativu," řekl poradce generálního ředitele pražského Dopravního podniku Antonín Dub.

Nový semafor začal Dopravní podnik testovat u tramvajové smyčky v Braníku zhruba před dvěma roky. Tady byl umístěn proto, že nejde o pozemní komunikaci, ale tramvajové těleso.

Od semaforů, které běžně cestující i řidiči znají, se významně liší. Už to totiž nejsou klasické "čočky", které tramvajím přikazují pouze stůj, nebo volno. Nový semafor má totiž i "oranžovou".

Návrh nové signalizace pro tramvaje

"Právě to, že nový systém zavádí režim 'pozor', je to nejdůležitější. V současném systému chybí právě tento mezikrok, který by řidiče upozornil na to, že padne signál k zastavení," řekl Dub.

Na běžných semaforech se tak stává, že tramvaják projíždí na červenou. Nemá totiž jinou možnost. Pokud mu svítí signál volno a najednou jej "čočky" nutí zastavit, nestihne (na rozdíl od automobilu) zhruba sedmnáctitunový kolos zabrzdit.

Druhou výhodou nových semaforů je jejich snazší ovládání. Řadič neboli jakýsi mozek každé křižovatky musí poznat, zda jsou všechny čočky v pořádku. Jedna čočka totiž může být pro dva směry a pak je těžké uhlídat, zda nesvítí správně, nebo praskla dioda v čočce. "Odhalit poruchu je u nového typu semaforu snazší," potvrdil Dub.

Chyby dopravce společně s řidiči vychytal

V průběhu testování se objevily také chyby, ty se ale podařilo Dopravnímu podniku společně s firmou Eltodo, která semafor vyrobila, odstranit. "Řidiči například upozorňovali na problémy s tím, jak svítí v noci. Upravili jsme proto diody. Všechny mouchy se postupně vychytaly," dodal Dub.

V hlavním městě je v současné době zhruba dvě stě křižovatek, kde by bylo potřeba signalizační zařízení vyměnit. "Nedělalo by se to naráz, ale postupně, například při opravách tratí nebo křižovatek. Náklady by to vůbec nezvýšilo, protože nové semafory jsou levnější," řekl Antonín Dub.

O tom, zda se semafory začnou používat, teprve rozhodne ministerstvo dopravy. To nyní čeká na technickou zprávu a výsledky testovacího provozu. "Ještě jsme nic neobdrželi, podle mých informací v současné chvíli materiál Dopravní podnik a Eltodo chystají. Až dorazí, projde klasickým schvalovacím procesem," řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

24. července 2009