Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turba a smazané taxametry. Taxikáři na cestě k pravidlům odkryli finty

  19:34aktualizováno  19:34
Samy taxikářské firmy navrhují Praze, jak má vyzrát na nepoctivé „drožkaře“. Při tom vyzrazují jejich metody. Taxikáři mají nyní šanci podílet se i na novém systému testů, který vzniká na magistrátu.

Demonstrace taxikářů v Praze. Dorazily stovky aut (13.7.2015) | foto: Vladimír Vokál, iDNES.cz

Když nevíte, co dál, vytvořte pracovní komisi. Tak by mohla znít základní poučka novodobých politiků. Magistrát ve středu zřídil na téma taxi hned dvě pracovní skupiny. Jedna vytvoří parametry kvality taxislužby a druhá vymyslí, jak budou vypadat nové profesní zkoušky těchto řidičů.

Smysl magistrátních kroků je přitom prostý. Stejně jako aktuální pražské návrhy novel dvou zákonů a jedné vyhlášky mají za cíl zabránit nepoctivým řidičům, aby odírali cestující, a zamezit daňovým únikům.

Novely, které Praha představila před několika dny, taxikáři vesměs přijímají. Mnohým z nich však vadí zpřísnění zkoušek, jak je naplánovala primátorka Adriana Krnáčová (ANO) (informovali jsme zde).

Ta požaduje, aby řidiči dobře znali Prahu i bez mapy v ruce a dokázali se alespoň v základu domluvit anglicky. Jak však včera podotkl podnikatel Radim Jančura z Tick Tack Taxi, je třeba postavit testy tak, aby je řidiči zvládli.

„Pokud by se měly zkoušky opakovat, budeme prosazovat zkoušku s mapou v ruce nebo s navigací,“ dodal šéf AAA radiotaxi Jiří Kvasnička. Jančura navrhuje dvoustupňovou zkoušku místopisu s tím, že na test z cizího jazyka podle něj postačí znalost padesáti až stovky slov třeba v angličtině.

Prověrky řidičů jsou jen malý dílek obřího problému taxislužby v Praze. Dispečinky i sami řidiči si stěžují, že byznys a jeho pověst poškozuje pár desítek kolegů, kteří „natahují“ ceny o stovky korun za jednu jízdu.

Pokuty nestačí

A pak je tu dlouhodobě neřešený problém s taxikáři, kteří jezdí načerno. Kolik jich je? Odhady se různí a obvykle se pohybují ve stovkách až tisících. Magistrát na ně sice přes léto nasadil zpřísněné kontroly, ty však vykonává osm týmů a je otázka, zda to stačí.

Dispečinky ve středu magistrátu představily vlastní nápady, jak potíže řešit. Každý se musel vejít na rozměr listu A4, ale i tak toho firmy představily hodně. Podle Jančury pokuty za jízdu načerno jako výstraha nestačí.

8 milionů jízd

zaznamenají ročně dispečinky. Celkově to však může být až deset milionů, tedy jako kdyby se v Praze svezl taxíkem alespoň jednou ročně každý občan ČR.

„Navrhované legislativní změny Prahy vnímám jako revoluci v taxikařině, protože umožní městské policii zabavovat auta i v případě předražení jízdného, nejen v případě podnikání v rozporu se zákonem,“ řekl. Podle něj je nutné zabavit auto i v případě, kdy taxikář není jeho majitelem.

Kvasnička považuje za klíčové, aby Praha stanovila spodní hranici ceny za kilometr, kterou přesně spočítají nezávislí experti.

Přímo to sice nikdo neřekl, ale řada taxikářů naznačuje, že kvůli tomu, jak se cena nyní tlačí dolů, musí peníze „získat“ jinde, aby nejezdili pod náklady. I proto je pověst této profese více než hrozná.

„Taxikařím asi dvacet let a moje děti vyrůstaly v prostředí, které mne považuje za zloděje. Víte, jak hrozně taková věc naruší rodinné vztahy? Já přitom nikdy nic neukradl,“ vypravoval ve středu MF DNES jeden z řidičů.

Současně popsal poměrně detailně způsoby, jak řada jiných taxikářů krade. A těch metod bylo skutečně mnoho.

Z deseti kilometrů dvacet

Podle několika zdrojů MF DNES řidiči taxi v Praze používají i nadále turba, která umějí z deseti kilometrů udělat jedenáct, ale i dvacet a tím navyšují cenu. Odhady o počtu taxikářů s turbem se různí, padají čísla jako 50 procent a Jančura dokonce hovoří o tom, že je používá až devadesát procent „drožkařů“.

„Dispečinky by to mohly hlídat samy podle údajů z GPS v autech. A ihned, on-line, by viděly, kdo turbo používá,“ navrhuje Jančura.

Další fintou jsou úpravy taxametru, kdy někteří provozovatelé z nich mažou údaje a tím si krátí daně.

Z balíku návrhů dispečerů Krnáčová vypíchla tři. Jednak podpoří žádost AAA radiotaxi, aby ministerstvo dopravy zprovoznilo rejstřík podnikatelů v dopravě. Z něj bude zřejmé, který řidič taxi již o průkaz ve správním řízení přišel, a tak jej nebude moci získat v jiném městě, jak je dnes běžná praxe.

„Společnost Face taxi chce označit vozy či SPZ speciální samolepkou taxi,“ uvedla primátorka. To by zjednodušilo rozlišení legálních a nelegálních řidičů. U seznamu opatření od Modrého anděla zase ocenila návrh vydávat poctivým taxikářům razítko kvality, díky němuž by je mohla Praha doporučovat turistům.

Zákazník v prosinci 2013 natočil pražského taxikáře, jak používá tlačítko turbo:







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.